Gå til innhold

TDi med høy km

Ranger emnet


Gurba

Anbefalte innlegg

Lurer på å kjøpe en 1998 Golf TDi 110hk. Den har gått 361000 som budbil, fulgt alle servicer og bruker i følge selger ikke olje. Er det noen som vet om det er et problem at motoren har gått så langt? Er det noe annet jeg bør vite om en så høy km-bil?

 

Gurba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har svakheter de som alle andre, er jo tross alt mennesker?

Uansett vil det jo alltid være noen som

har opplevd at et eller annet har blitt gjort feil

en eller annen plass, sånn er det bare!

 

Når en bil er gått langt over gjennomsnittet,

er det vel bedre å ta en NAF test enn å la vær!

Eller skal alle bare la vær fordi de overså noe på din bil?

 

PS; ikke ta det så bokstavelig som det er skrevet, s

atte det bare litt på spissen!;)

07 VW Passat 2.0TDI Highline

99 VW Golf 1.6

61 Humber Super Snipe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Logico

De har svakheter de som alle andre, er jo tross alt mennesker?

Uansett vil det jo alltid være noen som

har opplevd at et eller annet har blitt gjort feil

en eller annen plass, sånn er det bare!

 

Når en bil er gått langt over gjennomsnittet,

er det vel bedre å ta en NAF test enn å la vær!

Eller skal alle bare la vær fordi de overså noe på din bil?

 

PS; ikke ta det så bokstavelig som det er skrevet, s

atte det bare litt på spissen!;)

 

Det er jo selvfølgelig menneskelig å ta feil. Mente vel heller at en test, uansett hvor den blir gjort, kan ha mangler. Min erfaring er fra 2 Naf tester og både kameraten min(den ene testen) og jeg har blitt skuffet over at de ikke har funnet relativt grove feil.

 

Testen koster jo tross alt 1400,-(+medlemskap på 765,-) og da SKAL den ha fått med seg de grove feilene. Merkeverksteder tar rundt halve prisen (ca750kr). Naf tester jo bla lakktykkelser rundt om, og det synes jeg er bare surr. Er den kollisjonsskadet bør de heller se etter skjevheter enn å måle tykkelser. Eller å lete etter feil som virkelig betyr noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men til topic. 361k er mye mer enn vanlig og du bør tenke på at kjører du den i ca 2-3 år så har den rundet 400k km og da er den ikke lett å selge. Kanskje du bør regne med et motorbytte for å få solgt den. Ville sjekket opp historikken på VAG få å se hva av slitedeler som er byttet. Om den har gått i bytrafikk/småkjøring eller på landeveien har mye å si. 361k i bytrafikk og den er sliten, 361k på landeveien og den er fortsatt fin og holder mange mil til. Ville ikke gitt mer enn 80-90 k for den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Spindle

 

Det er jo selvfølgelig menneskelig å ta feil. Mente vel heller at en test, uansett hvor den blir gjort, kan ha mangler. Min erfaring er fra 2 Naf tester og både kameraten min(den ene testen) og jeg har blitt skuffet over at de ikke har funnet relativt grove feil.

 

Testen koster jo tross alt 1400,-(+medlemskap på 765,-) og da SKAL den ha fått med seg de grove feilene. Merkeverksteder tar rundt halve prisen (ca750kr). Naf tester jo bla lakktykkelser rundt om, og det synes jeg er bare surr. Er den kollisjonsskadet bør de heller se etter skjevheter enn å måle tykkelser. Eller å lete etter feil som virkelig betyr noe.

 

hehe... akkurat det svaret jeg regnet med!

du skjønte vel ikke hva jeg mente med å sette det litt på spissen!?:rolleyes:

Poenget er, at man er sikrer med en NAF test enn uten.

vet ikke hvor du har utført dine NAF tester,

men jeg har bare gode erfaringer med å benytte de!

 

Kjøpstest (kjøpsråd) koster ca 950kr hvis man er medlem, de andre testene varierer fra 1300 til 2450.

 

Merkeverksted hadde jeg ikke stolt på for alt i verden, de er kjent for å "finne på" ting&tang som du bare "må nødt til å bytte".

Dette er egentlig ganske logisk; NAF er til for medlemene, de lever av å teste biler.

Merkeverksteder har hovedinntekten sin fra å reparere biler, ikke av å teste de... derfor sier det seg selv at testen som man tar hos NAF i mange tilfeller er mer riktig enn hos merkeverksteder, hvor man kan ende opp med 1000-vis av kroner i rep utgifter etterpå, som man kanskje egentlig ikke trenger?

 

Verktøyet man bruker for å måle lakktykkelse er betydlig enklere/kjappere og bruke enn verktøy som måler skjevheter i selve karosseriet.

Poenget her ved å gjøre dette er jo for å avsløre om bilen er blitt omlakkert, da er også sannsynlig at det har vært en skade der. Når en bil blir lakkert på fabrikken blir lakken fordelt jevnt over, mens når den blir lakkert av en vanlig lakkerer vil han aldri klare å gjenta dette like bra, så en omlakkering vil syns ved hjelp av dette verktøyet! SKJØNNER?

 

Selvfølgelig er ingen test perfekt, men jeg hadde aldri, ALDRI

foretrukket å tatt bilen på test hos merkeverksted framfor NAF!

07 VW Passat 2.0TDI Highline

99 VW Golf 1.6

61 Humber Super Snipe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Håkon A

send den inn på møller for en gjennomgang.

dem vil finne så mange feil som mulig, så dem kan tjene penger.

da får du et ærlig svar :D

 

Takk, tusen takk...

Det er faktisk noen soom skjønte noe av poenget mitt!;)

07 VW Passat 2.0TDI Highline

99 VW Golf 1.6

61 Humber Super Snipe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er den tysk import? eller har den kjørt hele distansen her i norge?

onkelen min kjøper somregel bare mercer som har kjørt langt over 500k og de holder godt. G3'en min har rulla 220k nå, dog tysk import fra tyskland i 2000 er hel og fin enda den.

VW Volf Mk3

 

OEM+ <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Back to topic;

Hvis bilen er gått som budbil, sjekk hvor mange sjåfører som har delt på den. Budbiler faller vel i samme kategori som pizzabiler, med andre ord "ikke min bil, så jeg knekjører den så ofte jeg kan"

Bare en tanke som slo meg...

Og da kan du jo sjekke dette med by/Langkjøring, har jo endel og si på slitasje.

07 VW Passat 2.0TDI Highline

99 VW Golf 1.6

61 Humber Super Snipe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Logico

Merkeverksted hadde jeg ikke stolt på for alt i verden, de er kjent for å "finne på" ting&tang som du bare "må nødt til å bytte".

Dette er egentlig ganske logisk; NAF er til for medlemene, de lever av å teste biler.

Merkeverksteder har hovedinntekten sin fra å reparere biler, ikke av å teste de... derfor sier det seg selv at testen som man tar hos NAF i mange tilfeller er mer riktig enn hos merkeverksteder, hvor man kan ende opp med 1000-vis av kroner i rep utgifter etterpå, som man kanskje egentlig ikke trenger?

 

Originally posted by Logico

Takk, tusen takk...

Det er faktisk noen soom skjønte noe av poenget mitt!

 

Her skriver du først at Naf er det eneste riktige for så å takke en som har skjønt "poenget ditt" ved å anbefale en merkeverkstedtest. Hmmm.... ;)

 

Jeg foreslo å ta en merkeverkstedtest, samme som Håkon, siden den tar med absolutt alt. Da får jeg vite ALLE feilene(i hvertfall nesten om vi tar med det menneskelige aspektet) og vurdere om feilene har betydning for et kjøp; Noe jeg ikke tidligere har erfart med den dyrere testen hos det Nafverkstedet jeg var hos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Spindle

Her skriver du først at Naf er det eneste riktige for så å takke en som har skjønt "poenget ditt" ved å anbefale en merkeverkstedtest. Hmmm.... ;)

 

Han anbefalte vel ikke merkeverksted test gjorde han vel....?

 

Originally posted by Håkon A

send den inn på møller for en gjennomgang.

dem vil finne så mange feil som mulig, så dem kan tjene penger.

da får du et ærlig svar:D

 

Tok det ganske ironisk jeg,

skjønte du den ikke eller?;)

:D :D :D

07 VW Passat 2.0TDI Highline

99 VW Golf 1.6

61 Humber Super Snipe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår