Gå til innhold

Motor bytte / turbo prosjekt

Ranger emnet


clone baby

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Etter laaaang tid har jeg nå fast bestemt meg for og starte ett turbo prosjekt i micraen min. Planen var og bytte ut 1L'eren med en cherry eller en bluebird turbo motor, men jeg trenger deres hjelp! og tar imot alle tips og ambefalinger!!

 

* Hvilken motor bør jeg gå for?

* Hva bør jeg bytte ut?

* Hva må jeg gjøre for og få motoren til og gå nedi og passe?

 

 

Jeg holder på og bli ferdig på VK1 bil nå og "kan" det basic'e mener jeg..:rolleyes:

 

Mvh Clony

 

Div bilder av en bluebird turbo motor

 

1.jpg

 

2.jpg

 

3.jpg

 

Div bilder av cherry gtt motor

 

ScottsETEngine2.jpg

 

DSC00031.jpg

 

DSC00717.jpg

CorsaA 1.8 16vT

CorsaA 1.3

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wooo, kjent motor! :D en slik har jeg skubba borti mye i det siste...

 

vel, det første du bør sjekke ut er om motorfester og slikt kan lages/skaffes eller om det er bolt on.

 

Vet du betegnelsen på micraen? k10?k11?

og motoren som er i den nå? skal se om jeg kan se litt rundt etter info/tips fra folk som har gjort det før..

 

Kan også lete etter prints for å se hvilke motorfester som kan passe.

 

Det med hvilken motor du bør dytte nedi kommer jo an på om den går nedi. En CA18ET (bluebird turbo) er ganske brei der den ligger tverrstilt med girkasse... så en Cherry GTT (E15ET) hadde vel vært å foretrekke? Vantage her på forumet vet jeg har litt erfaring med disse motorene, og de kan trimmes lett, nesten like mye som en CA18ET med 135hk originalt. Mye deler passer også på begge motorer.

 

Vil du gå helt insane med prosjektet, så kan du jo også prøve å stappe nedi en CA18DET fra en 200sx s13. Denne har 8 ventiler mer enn bluebirden sin, og yter 169 hester originalt. Disse motorene er vel også enklere å skaffe enn bluebird turbomotorer, pluss at du slipper trimminga. Problemet da blir girkassa i og med at micraen er FWD.

 

Du kan jo også sjekke om en SR20DE passer fra en nissan primera, almera eller sunny. Er også ei blokk som heter GA som kommer i sunny og almera om jeg ikke tar helt feil. Du kan jo også sjekke om den kanskje er litt mindre, da den ikke er større enn 1.6 liter...

 

kult å se noen med et slikt prosjekt (micra er faktisk noe jeg også har lyst til å leke med om noen år), stå på og lykke til!

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by clone baby

 

Hei, fint innlegg ;)

 

Det er en K10 86mod og motoren er en 1L 3syl.

 

Hadde vært supert om du fant litt info! :)

 

skal se hva jeg finner... er lite med (syke) amerikanere som har gjort dette, da de ikke har micra over pytten.

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er ekstremt fingerferdig, og har disponibelt et stort teknisk verksted med CNC-maskiner etc. etc. så gjør følgende:

 

-Kjøp ei Honda CRV shortblock.

-Kjøp en 16V VTEC-topp fra B16A/B (Civic VTi/Type R) eller B18C5 (Integra Type R).

-Hiv originale stempler og råder på havet.

-Lever blokka inn til EnDyn/Golden Eagle/ImportBuilders i USA og si du skal ha de råeste sylinderforingene som penger kan kjøpe (liten borring for ekstra styrke), Eagle titanråder og Endyn/CP smidde lavkompresjonsstempler. ARP-bolter overalt er en selvfølge, samt ny B18C5/B16A/B oljepumpe og vannpumpe. Få også en Cosmetic toppakning i metall. Nå har du ei longblock som tåler 700 hester på hjulene og tett på 9000 RPM.

-Grenrør = Full Race, turbo = T4 - 60-1, komplett oppgradert bensinsystem med minimum 720cc dyser.

-Motorstyring = Hondata ("chippet" hjerne som tillater remapping).

-Parr blokka med en girkasse fra Integra Type R (Y80?) med mekanisk Torsen limitedslip diff.

-Så kan du begynne den årelange prosessen med å montere dette tolitersmonstret i Micraens minimale motorrom.

-Når du er ferdig, få inn fullt bur, og det beste hjulopphenget og bremser penger kan kjøpe.

-Så drar du inn til Biltilsynet og gir dem bremsepapirene på 700+ hester og gode 600 nm, og sier at du skal ha dette godkjent.

-Gi så førstehjelp til den gamle bukken som nå ligger på gulvet og har spasmer/hjerteatakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryeng: fantasien skorter det hvertfall ikke på:)

 

Leste på zatzy forumet for en tid tilbake(1år) om en som hadde satt inn GTT motor i micra. Hvis du logger deg inn der og gjør ett søk på micra/GTT er det ikke umulig at du finner noe.

Eller du kan lage en ny post(husk at svensker ikke forstår norsk like godt som vi forstår svensk)

244 Turbon lever igjen!!

(med mosegrodd grill etter 3-4år med lagring på gressbakke...)

04 Nissan navara

87 bmw 320i

73 amc hornet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hahaha, ryeng!

godt mulig du må ha med elektrosjokk app ja for å gjenopplive den statlige ansatte bak kassa.

 

problemet med å få godkjent slikt er at det er en lang papirvei å gå... sjangsen for å bli spurt om å bygge en prikk lik bil til BARE for å kræsje i test er stor.

 

(dette fant jeg ut i senere tid ang. mitt prosjekt) :rolleyes:

 

er visst lite med folk som tar på seg å godkjenne spesialprosjekt med uoriginale komponenter.. du må fremlegge delenummer på det du har bytta ut, det du har satt inn, og en god forklaring/dokuemntasjon hva som er forskjellen (bedre).

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen karer, har nettopp kjøpt meg en Cherry gtt og starter heller ett prosjekt med det og dropper micra/gtt prosjektet, selv om det skriker i bakhodet att jeg bør gjennomføre planene, men jeg har ikke tid, sted og stå og utstyret for og gjennomføre det, så Cherry GTT! Here i come! ;)

 

Men det er litt rust i dempertorn, er det lov og sveise i det? og hvor andre steder er lurt og se etter rust? hva er lov og hva er ikke lov? hvilken slite deler kan skiftes ut? (den har vis stått i ro i 3 år og regner med att det er en del som må skiftes)

 

Bilde av bilen:

2.jpg

CorsaA 1.8 16vT

CorsaA 1.3

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

finnes lite med tårn/skjermer på disse kjerrene... cherry er jo ikke mye mer dagligdags enn bluebird, og jeg har kontakta nissan verksted i moss, men de fant ikke noe... skulle du være så heldig å finne repsett til baken på den, så koster det deg fort 10 000 bare i tårn og innerskjermer.

 

sveise? gjør det bra og puss ned, lakk så fint over. ingen som ser det igjen :)

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hawkon

finnes lite med tårn/skjermer på disse kjerrene... cherry er jo ikke mye mer dagligdags enn bluebird, og jeg har kontakta nissan verksted i moss, men de fant ikke noe... skulle du være så heldig å finne repsett til baken på den, så koster det deg fort 10 000 bare i tårn og innerskjermer.

 

sveise? gjør det bra og puss ned, lakk så fint over. ingen som ser det igjen :)

 

Oki :)

 

men hvor andre steder er lurt og se etter rust? hva er lov og hva er ikke lov? hvilken slite deler kan skiftes ut, nå som bilen har stått i ro i 3 år?

CorsaA 1.8 16vT

CorsaA 1.3

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tårnene er vel de mest utsatte stedene.. men sjekk også kanaler. Vil du ha deg en skikkelig overraskelse, så plukk av bakfangeren.. er ikke sikkert du får den på igjen da men. Hvis rusta har tatt seg inn i den bærende konstruksjonen (sjekk f.eks under hjulopphenget bak, der bruker det å bite litt), så pusser du fint av den gamle tectylen og det som er rusta.. vil du sveise så gjør det, men puss det fint ned igjen og legg på en fin grunning så mye god tectyl. Tror ikke verksteder sjekker disse stedene så godt da, i og med at delebilen min kom gjennom EU kontrollen uten problemer :rolleyes:

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår