Gå til innhold

Ventiltikking på TDI

Ranger emnet

Thomas K

Anbefalte innlegg

• 4 weeks later...
Originally posted by Thomas K

Hei, jeg har fått ventiltikking på A6 2.5 TDI'en (C4). Er det noen som har noen stalltips til å bli kvitt dette, f.eks spesielle oljetyper osv. Tips mottas med stor takk!

Som tommelfingerregel er det bare å sette i gang med skifting av løfterene. I noen sjeldne tilfeller ved avleiringer i løfterene (som følge av dårlig olje...) hjelper det med "innvendig motorvask". I tilfeller med slitte og lekk løftere hjelper det med tykkere olje 15W-40 eller noe sånt. Uansett ville jeg anbefalt deg å skifte løfterene sammen med evt. skifte av reg.reim, da er det meste skrudd av, slik at kun deksel og kam må av. Er relativt fort gjort, og det koster ikke mye for nye løftere :) Bruk i etterkant skikkelig olje, gjerne Mobil 1 Rally formula 5W-50, Castrol TWS motorsport 10W-60 e.l.

Går ut i fra at tikkingen din er periodisk, og da spesielt på kald motor? En gjenganger.... Lykke til ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, blir nok bytte av løfterne. Dieselpurka soter og ryker også noe innfernalsk så jeg blir nok nødt til å vurdere dieseldysene i samme slengen!

Er det noen som leser dette og er interessert i noen kjappe dollar, send en PM!

Dysene trenger du normalt ikke å bytte, de kan justeres. Når de har gått en del km, vil de ofte åpne på et lavere trykk eller "sleve", slik at motoren får for mye diesel.

Bilforumet.no
Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker. Bilen har, i tillegg til klikking ryki bra fra eksosen. Men, etter et lite feilsøk i går er det kanskje ikke så rart når slangen fra turboen hadde en flerre!!

Huff og huff... Du har vel ikke tatt knekken på turboen vel? Dersom den ikke får nok olje skal det ikke mye til før du har så stor slitasje at olja kommer ut der. Du er sikker på at det var slangen/røret fra turboen og ikke den til turboen som er lekk? Sjekk om bilen har begynt å bruke olje i senere tid.. Hvor langt er den kjørt?

Bilforumet.no
Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faen, tror du har rett jeg. Det er den minste slangen fra manifoilen som ikke er 100. Bilen har gått 230'km nå (kanskje litt lenger også), men den har alltid røket litt fra eksosen. Den bruker faktisk ikke olje i det hele tatt. Det er litt svetting fra en pakning på oljetrykksføleren men ikke nok til at det gir utslag på målepinnen. Det rare er at den faktisk aldri har brukt olje, har kun etterfylt mellom oljeskiftene en gang på 5 år (oljeskift ca hver 7 - 10.000 km). Ikke bruker den spesielt mye diesel heller. Men takk for tipset, kanskje en ide å sjekke turboen. Går den til dundas er det kanskje en god ide med en vassere Garreth turbo!!!! Jeg har lagt merke til at motortempraturen ikke kommer over 50-60 grader heller, kun hvis det er kjempevarmt ute. Mulig tempgivern til motoren og termostaten ikke er helt på nett!

Er det noen som leser dette som vet om et verksted som virkelig kan skru 2.5 tdi så si ifra!

Thomas K

- er faen meg fotgjenger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider