elten Skrevet Juni 1, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 1, 2004 Er det noen som kan fortelle meg ka Wastegaten egentlig gjør?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hissig_Pannekake Skrevet Juni 1, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 1, 2004 ikke skyt meg hvis dette er feil men mener den slipper ut overtrykk fra turboen for å ha riktig trykk til en vær tid....kanksje? ikke som en dump som slipper ut alt... Siter 2010 VW Scirocco X 2010 Passat CC Carat X 2009 VW Tiguan X 2009 VW Passat highline dsg X 2009 Golf 6 TSI X 2008 BMW 318d x 2008 BMW 118d and the list goes on Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JokkVahl Skrevet Juni 1, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 1, 2004 Wastegate ventilen står parallelt med turbo og regulerer turbotrykket. Ved oppgitt maks trykk åpner denne og slik at eksosen går rett ut, utenom turbo. Denne gjør det mulig å kjøre med maks turbo tykk på lavere turtall uten å være redd for å overbelaste turboen ved høyere turtall. *hentet fra kollevold rally import* Siter - 1980 RX-7 zoooooooom, br br br *bang* !! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
elten Skrevet Juni 2, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 2, 2004 Men ka er best? wastegate eller dump ventil.Eller blir desse brukt i kombinasjon? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
guest Skrevet Juni 2, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 2, 2004 Originally posted by elten Men ka er best? wastegate eller dump ventil.Eller blir desse brukt i kombinasjon? Det er som å spørre hva som er best av flatbrød og wunderbaum. To helt forskjellige og uavhengige ting. Wastegate er (som oftest) internt i turboen, og brukes til regulere turtallet på turbinen. Ved å regulere turtallet kan man regulere ladetrykket. Dumpventil åpner når man slipper av gassen. Dette tillater trykk som befinner seg i innsuget å "blåse ut" (enten til friluft eller inn i innsug før turboen) slik at trykkbølgen som dannes når spjeldet stenger ikke slår tilbake inn i turboen. Dette fører til raskere oppspinn når gassen åpnes igjen, og også lengre levetid på turboen. Siter '87 Dodge Daytona Shelby Z Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
[E-30]Frost Skrevet Juni 11, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 11, 2004 Jeg har ikke noen intern Wastegate i min turbo! Burde jeg gå til innkjøp av det? Siter Toyota MR2 Turbo 1991 (Solgt) Audi A4 1,8T 1997 (Orginal) (Solgt) BMW 320i 1988 (Orginal) (Solgt) BMW 323i 1986 (Delebil) (Vraket) BMW 325i 1986 (Turbo Prosjekt)(Solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ola Skrevet Juni 11, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 11, 2004 Originally posted by [E-30]Frost Jeg har ikke noen intern Wastegate i min turbo! Burde jeg gå til innkjøp av det? Bygger du turbo motor uten å vite om du må ha intern/ekstern wastegate eller ei? Siter 03` Volvo V70 d5 197hk 470nm 01` Seat Leon 4x4 20vT X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
[E-30]Frost Skrevet Juni 11, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 11, 2004 Vet jo at jeg bør ha den, men virket for meg som at det går an å kjøre uten.. Siden den turbo motoren jeg har aldri har hatt noen form for wastegate... Siter Toyota MR2 Turbo 1991 (Solgt) Audi A4 1,8T 1997 (Orginal) (Solgt) BMW 320i 1988 (Orginal) (Solgt) BMW 323i 1986 (Delebil) (Vraket) BMW 325i 1986 (Turbo Prosjekt)(Solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ola Skrevet Juni 12, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 12, 2004 Originally posted by [E-30]Frost Vet jo at jeg bør ha den, men virket for meg som at det går an å kjøre uten.. Siden den turbo motoren jeg har aldri har hatt noen form for wastegate... Har du ikke ekstern heller?? Da har du i så fall en bitteliten turbo, som er superstressa... Regner med det står ekstern wg på den jeg.. Noen gamle turbodiesler har ikke WG i det hele tatt.. Men aldri hørt om bensinmotorer uten.. Siter 03` Volvo V70 d5 197hk 470nm 01` Seat Leon 4x4 20vT X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
2fast Skrevet Juni 16, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 16, 2004 er heilt sikkert wg på den.. kan aldri tenke meg att noen har bygd turbo bil uten:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tcr Skrevet Juni 16, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 16, 2004 Bmw 2002 hadde ikke wg, bare en overtrykksventil etter compressordelen. Mange nye dieselmotorer har VNT variable nossle technologi, som regulerer eksos-strømmen inntil turbinen. Men som oftest er det WG på de fleste bensinbiler, med turbolading ja.......... http://www.home.no/abracing Siter x-Kadett c cosworth 526 hk http://www.grombil.com x-Ktm 525 SuperMotard Ducati 998 testastretta Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
[E-30]Frost Skrevet Juni 17, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2004 Er nok heller snakk om en intern wastegate på min. Har en Garret T04 turbo. Siter Toyota MR2 Turbo 1991 (Solgt) Audi A4 1,8T 1997 (Orginal) (Solgt) BMW 320i 1988 (Orginal) (Solgt) BMW 323i 1986 (Delebil) (Vraket) BMW 325i 1986 (Turbo Prosjekt)(Solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
elten Skrevet Juli 19, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 19, 2004 hvis eg skal montere dumpventil på cosworth.Må wastegaten fjernes da?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Juli 19, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 19, 2004 Originally posted by elten hvis eg skal montere dumpventil på cosworth.Må wastegaten fjernes da?? For å si det enkelt. : NEI. Wastegaten har med eksosdelen,dumpen har med trykksiden. De har intet felles. Wastegaten MÅ du ha,ellers lader turboen din alt den orker dvs 3bar ++++++ og da dør motoren din. Dump er fint å ha,da ikke turboen din får bråstopp hver gang du slipper gassen,så da dør ikke turboen din. Comprende? :D Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
elten Skrevet Juli 20, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 20, 2004 Comprende!!! good shit den.Takk ska du ha Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.