Gå til innhold

wastegate


elten

Anbefalte innlegg

ikke skyt meg hvis dette er feil men mener den slipper ut overtrykk fra turboen for å ha riktig trykk til en vær tid....kanksje?

ikke som en dump som slipper ut alt...

2010 VW Scirocco

X 2010 Passat CC Carat X 2009 VW Tiguan X 2009 VW Passat highline dsg X 2009 Golf 6 TSI

X 2008 BMW 318d x 2008 BMW 118d and the list goes on

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wastegate ventilen står parallelt med turbo og regulerer turbotrykket.

 

Ved oppgitt maks trykk åpner denne og slik at eksosen går rett ut, utenom turbo. Denne gjør det mulig å kjøre med maks turbo tykk på lavere turtall uten å være redd for å overbelaste turboen ved høyere turtall.

 

*hentet fra kollevold rally import*

- 1980 RX-7

zoooooooom, br br br *bang* !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by elten

Men ka er best?

wastegate eller dump ventil.Eller blir desse brukt i kombinasjon?

 

Det er som å spørre hva som er best av flatbrød og wunderbaum. To helt forskjellige og uavhengige ting.

 

Wastegate er (som oftest) internt i turboen, og brukes til regulere turtallet på turbinen. Ved å regulere turtallet kan man regulere ladetrykket.

 

Dumpventil åpner når man slipper av gassen. Dette tillater trykk som befinner seg i innsuget å "blåse ut" (enten til friluft eller inn i innsug før turboen) slik at trykkbølgen som dannes når spjeldet stenger ikke slår tilbake inn i turboen. Dette fører til raskere oppspinn når gassen åpnes igjen, og også lengre levetid på turboen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Originally posted by [E-30]Frost

Jeg har ikke noen intern Wastegate i min turbo! Burde jeg gå til innkjøp av det?

Bygger du turbo motor uten å vite om du må ha intern/ekstern wastegate eller ei?

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet jo at jeg bør ha den, men virket for meg som at det går an å kjøre uten.. Siden den turbo motoren jeg har aldri har hatt noen form for wastegate...

Toyota MR2 Turbo 1991 (Solgt)

Audi A4 1,8T 1997 (Orginal) (Solgt)

BMW 320i 1988 (Orginal) (Solgt)

BMW 323i 1986 (Delebil) (Vraket)

BMW 325i 1986 (Turbo Prosjekt)(Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by [E-30]Frost

Vet jo at jeg bør ha den, men virket for meg som at det går an å kjøre uten.. Siden den turbo motoren jeg har aldri har hatt noen form for wastegate...

Har du ikke ekstern heller?? Da har du i så fall en bitteliten turbo, som er superstressa... Regner med det står ekstern wg på den jeg..

 

Noen gamle turbodiesler har ikke WG i det hele tatt.. Men aldri hørt om bensinmotorer uten..

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bmw 2002 hadde ikke wg, bare en overtrykksventil etter compressordelen. Mange nye dieselmotorer har VNT variable nossle technologi, som regulerer eksos-strømmen inntil turbinen. Men som oftest er det WG på de fleste bensinbiler, med turbolading ja..........

 

 

http://www.home.no/abracing

x-Kadett c cosworth 526 hk http://www.grombil.com

x-Ktm 525 SuperMotard

Ducati 998 testastretta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Originally posted by elten

hvis eg skal montere dumpventil på cosworth.Må wastegaten fjernes da??

 

For å si det enkelt. : NEI. Wastegaten har med eksosdelen,dumpen har med trykksiden. De har intet felles. Wastegaten MÅ du ha,ellers lader turboen din alt den orker dvs 3bar ++++++ og da dør motoren din. Dump er fint å ha,da ikke turboen din får bråstopp hver gang du slipper gassen,så da dør ikke turboen din. Comprende? :D

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår