ha|||on Skrevet Juni 2, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 2, 2004 Stiver man driftebiler hovedsaklig ved hjelp av fjærer, eller også dempere og fastere stab.-stag (f.eks. doble stag)? Regner med at alt må til, men om fjærene som brukes f.eks. er mye strammere enn demperne i forhold til et "vanlig" justerbart senkesett. Noen tips på fabrikater/butikker? Bilen er en BMW E30. Siter Et smil i trafikken er den beste taktikken. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Shakotan Skrevet Juni 2, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 2, 2004 Nå stiller du vanskelige spørsmål synes jeg :D Vel for å forklare det veldig enkelt: I sving gir stive fjærer mer trykk på ytterhjula men i kortere tid. Myke fjærer og stive dempere gir mindre trykk men over lenger tid. Dette er egentlig helt gresk, men i praksis betyr det at om du kjører en bil med for stive fjærer i forhold til dempere så vil den bli veldig "snappy". Du får mye trykk på ytterhjula og bra grep til et visst punkt, bilen vil lett skifte retning og den vil bli litt "spretten". Med myke fjærer og hardere dempere vil vektforsyvningen i ving etc. gå tregere. Bilen vil krenge mer, men samtidig være forutsigbar og stabil. Dette er overhodet ikke godt nok forklart, men det er litt komplisert. Svaret er jo selvsagt at dette skal harmonere. I drifting kjøres det ofte med stive fjærer for at bilen skal lystre rask og styre godt. Men som sagt kan den da bli litt "snappy". Jeg kjører med relativt myke dempere på min Toyota, men hele 660lbs/ft fjærer (som er grisestivt). Den er litt for stiv egentlig... Jeg ville nok satset på noen helt ok stive racingdempere og rundt 350-400 lbs/ft rund baut. Hvertfall til å begynne med. Har du Coilovers med justerbar demping kan du jo bare prøve deg frem :) Fredrik Siter _________________ Fredrik Sørlie aka FSR Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ha|||on Skrevet Juni 6, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 6, 2004 Ok, takker for logisk forklaring! Bilstein Sprint er jo anerkjent blant "BMW-gutta", men vi får se om ikke det blir et justerbart sett fra FK med Koni-innmat. Siter Et smil i trafikken er den beste taktikken. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.