Gå til innhold

hvor bra er egentlig vtec?


Xalibur

Anbefalte innlegg

Jeg går ut ifra at det er endel "ihuga" Honda fans som har lyst å fortelle litt om denne revolusjonen innen bilmotor!

:D

 

Hvor bra er egentlig Vtec?

 

Grunnen til at jeg spør er at en kompis har tenkt å importere en Civic Coupè Vti fra enten Tyskland eller Sveits, å skryter fælt av for et kick det er når bilen passerer ca 5500rpm.

Han sier det er et sinnsykt drag + at lyden er GROOOM :D :D

 

Jeg har aldri prøvd(eller sittet på med en Vtec) så det er derfor jeg vil ha det bekreftet/avkreftet av noen Honda entusiaster (også generelt andre som har erfaringer med Vtec) hvor stort Vtec egentlig er!!

Så for ørtende gang; Noen som har erfaringer eller synspunkter på Vtec ??

 

Alle svar mottas med takk

 

:D

 

//Harald M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan du hilse kompisen din fra meg, og si at Civic Coupè Vti ikke finnes. Det må være et ombygg det er snakk om...

 

VTEC gir to fordeler. Du får en kamprofil for lave turtall og en for høye turtall. Dermed behøver man ikke å gå på kompromis mellom toppeffekt og bunndrag, slik man må med bare en profil.

 

Nå vil selvfølgelig V8- og turbo-gutta le høyt, men denne lille 1,6 Vtien det er snakk om drar godt fra bunnen. Momentkurven stiger ganske kraftig til å begynne med, og flater ut på et jevnt høyt nivå på gjennom hele mellomregisteret. Når VTEC slår inn rundt 5500-6000 (husker ikke nøyaktig) gjør den et lite byks oppover igjen.

Effektkurven er tilnærmet lineær, men dupper litt rundt VTEC-innslaget.

 

Lyden er helt spesiell! På lave turtall høres den ut som alle andre små 16v-motorer, men i VTEC-modus freser det bra under panseret.

 

Vti går godt, men det er tross alt snakk om en liten 1,6. 0-100 ligger mellom 7 og 8 sek, avhengig av om det er Civic combi, sedan eller CRX.

 

En 1,6 på 160 hk er rått! Det kan ikke diskuteres. Disse motorene går for å være "skuddsikre", men de første modellene begynner å bli noen år nå, og tøff bruk over flere år sliter hardt. Med tanke på at dette er en motor som skriker etter turtall ville jeg lett meget godt etter et bra eksemplar før jeg bestemte meg...

- 99 530dat

- 05 AC F7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honda har pr. dags dato aldri fått reklamasjoner på Vtec-motorer. Motorene er skuddsikre,de er jo tross alt laget for å kjøres på høyt turtall. Det eneste man trenger å gjøre for å holde en slik motor i gang, er å skifte olje, helst pr 5000 km, samt følge alle servicer. Og selvfølgelig, du må kjøre motoren varm før du begynner å dra den opp på over 7000 o/min...

Lyden når Vtecen slår inn er helt sinnsyk, og det som slo meg mest var hvor brå overgangen var. Det skjedde liksom ikke gradvis, lyden forandret seg som om noen slo på en bryter. Vtec er det nærmeste du kommer turbo/kompressor, uten å montere en. :D

Don`t fool with the old school

Corolla KE25 prosjekttråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Honda aldri har hatt reklamasjoner på VTEC-motorer er en myte. Jeg vet av enkelte eksemplarer som har fått nye motorer på garanti grunnet ras i toppen. Men i alle tilfellene skyldes nok dette misbruk av eier.

 

B16A-motoren som står i Vti er meget seriøst bygd. Perfekt balansert rett fra fabrikk, og mye kremdeler. Det påstås at blokka skal være god for 250-300 hk uten indre modifikasjoner, men det forutsetter selvsagt overlading...

 

Dessuten ville jeg aldri ha dratt den over 3000 rom før motoren er skikkelig gjennomvarm.

- 99 530dat

- 05 AC F7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

menneh, for å være litt seriøs.. Vil ikke dette turtallsjaget bli litt slitsomt og irriterende i lengden da? Turtall er kult når en gasser litt ivei, men hva med normale situasjoner som motbakker o.l.? Jeg hadde jo en 94 Accord 2.0 16v, og til og med den måtte jo over 4000 rpm før det var drag i den.. Det syntes jeg var veeldig kjiipt iallefall.. just my 2 cents

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp det som er fordelen med VTEC. En kamprofil er optimert for moment på lave turtall, en den andre er optimert for effekt på høye turtall. Du får selvfølgelig ikke samme bunndrag som en V6, V8 eller turbomotor, men den går godt på bunnen til å være en 1,6.

- 99 530dat

- 05 AC F7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honda har vel fått reklamasjoner på VTEC motorer! vet selv om et par Honda S2000 eiere som har fått nye motorer pga. motor-ras etter kort tid, og da hadde de servica bilene som de skulle og ikke kjørt hardt når motoren var kald, osv, osv.. altså kjørt som de skulle (men seff dratt opp turtall nå og da, altså "VTEC'a", noe disse motorene er laget for og tåle og det er også poenget med dem).

 

og, vel.. VTEC motoren som sitter i S2000 er vel den nyeste og en av de mest potente.. så.. som noen andre sa.. det er bare en myte - enkelt og greit.

 

nå skal det ha seg slik at VTEC motorene som står i S2000 ble modifisert etter ca 1 - 1 1/2 år, slik at det ble 4 oljekanaler for spyling av rådene istedenfor 2 som det var i begynnelsen.. kan hende dette hadde noe med alle de motor-havariene som skjedde.. og alle tilfellene jeg vet om, har selvsagt gått på garantien, så kunden har ikke blitt belastet noe (forutom og gå en liten stund uten og ha bilen sin).

04 Mercedes-Benz CLK

Min Blogg - DeviantArt - Flickr - Last.fm - Twitter

xPorsche Boxster 2.5 xAudi A6 Avant 1.9 TDi xMazda MX-5 1.6 xBMW 325i Cab xOpel Calibra 16v (x2) xOpel Omega 2.5 V6

xFord Sierra 2.0iS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

V-tec er fett det men det er ikke egentlig noe nytt eller teknisk overlegent. Honda har "bare" vært smarte og kombinert hissige biler og hissige motorer og gått såpass langt at det har blitt en egen "greie" av det. En annen ting å tenke på er at V-tec egentlig er ganske primitivt allerede. Andre motorer har jo trinnløs endring av kamtidene - ikke bare to ulike profiler på samme aksel. Se f.eks på en godt brukt e36 med dobbel-VANOS :)

 

Det er ikke noe i veien med disse perlene av noen motorer - langt i fra - men det er ikke slik at dette er Guds gave til menneskene heller, de er ikke feilfrie og ja, det er slitsomt med hysteriske motorer som hele tiden vil ha turtall - spesielt når den sitter i en liten støyende Civic.

 

Når det gjelder holdbarhet så har vel alle motorer med litereffekt rundt/over 100hk/l såpass høy belastning at ting kan skje, det gjelder jo også for e46 M3 motorene, F360 motorene og (spesielt) for S2000 motorene. Men samtidig er det jo nesten ufattelig at det går å lade nesten 1 bar på urørt motor slik de gjør på B16 motorene i USA - ikke bare holder det ett og annet drag, men det holder på gaten også.

Espen

evo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår