Gå til innhold

Oljelampa lyser når jeg starter

Ranger emnet

tnrfd

Anbefalte innlegg

I det siste har oljelampet begynt å lyse i et sekund eller to etter at jeg har startet motoren. Den slukker etter at motoren har gått på tomgang i rundt et sekund og lyser aldri under kjøring. Oljenivået er bra og olje/filter (uorginalt) ble byttet for noen måneder siden. Er dette normalt eller begynner motoren å bli alvorlig sliten?

Motoren er en B230K som har gått 264 000

- Honda CB750K 1977mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke tro at dette er noe problem.

Grunnen er vel at det tar de 2 sekundene å få opp oljetrykket.

Så lenge den ikke lyser under kjøring, og oljenivå er som det skal være, hadde ikke jeg bekymret meg.

Men kunne kansje vært en ide og prøvd en olje med lavere viskositet?

Mvh Geir

'05 Audi A6 TDI

- x '03 Audi A4 TDi Q S-Line

- x '91 Audi S2 Coupe

- x '91 mod. GMC Syclone

- x '92 BMW 520i 24v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De orginale har også en tendens til å gjøre dette etterhvert som tida går.

Jeg skifter olje på Peugeot'n ca. hver 8000km.

Og når jeg begynner å nærme meg de 8000km så merker jeg at i det jeg starter så lyser oljelampa et øyeblikk før den slukker.

Hver gang etter å ha skiftet filteret forsvinner disse tendensene, helt til det har gått noen tusen km igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme problemet på Sierraen min. Hadde først oljefilter fra Biltema, så byttet jeg olje og til Motocraft filter (kjøpt hos Ford-forhandleren). Problemet er der fortsatt! Så leste jeg i Burton at 2.0i DOHC skal ha et annet oljefilter enn det jeg fikk av Ford. Enda jeg spurte betjeningen nøye om dette var riktig filter.. Det var de sikre på, og han karen som ekpederte meg er forresten flink med Sierra.. men jeg begynner å lure....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by tnrfd

I det siste har oljelampet begynt å lyse i et sekund eller to etter at jeg har startet motoren. Den slukker etter at motoren har gått på tomgang i rundt et sekund og lyser aldri under kjøring. Oljenivået er bra og olje/filter (uorginalt) ble byttet for noen måneder siden. Er dette normalt eller begynner motoren å bli alvorlig sliten?

Motoren er en B230K som har gått 264 000

Bytt til orginalt filter. Det som skjer er at filteret tømmes når bilen står, og fra du starter den, bruker den litt tid på å fylle filteret med olje før du får ordentlig trykk. Skikkelige filter har tilbakeslagsventil som sørger for at filteret ikke tømmes mens bilen står. Det er ikke noen stoooor fare, men inntil lampa slukker, har du veeldig lite smøring i motoren.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Yoneck

Bytt til orginalt filter. Det som skjer er at filteret tømmes når bilen står, og fra du starter den, bruker den litt tid på å fylle filteret med olje før du får ordentlig trykk. Skikkelige filter har tilbakeslagsventil som sørger for at filteret ikke tømmes mens bilen står. Det er ikke noen stoooor fare, men inntil lampa slukker, har du veeldig lite smøring i motoren.

var visst litt sent ute.. sorry.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider