Gå til innhold

Gran: - Ford Granada Ghia - V8 Prosjekt

Ranger emnet


Gran

Anbefalte innlegg

Originally posted by kimosabi

Altså balansen i bilen din blir ganske føkka opp hvis du slenger i mer tyngda foran.

Spiller det _egentlig_ noen rolle i en råneslede som Granadaen? Balansen hadde vært mere viktig hvis han skulle kjøre i ETCC, JGTC, LeMans, eller bare være på nattlige herjetokt på sin lokale touge. Men ettersom jeg har forstått er ikke dette hensikten med bilen - her var vi mest interressert i å konvertere minst mulig bensin om til mest mulig aksellerasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 339
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Øyvind Ryeng

Spiller det _egentlig_ noen rolle i en råneslede som Granadaen? Balansen hadde vært mere viktig hvis han skulle kjøre i ETCC, JGTC, LeMans, eller bare være på nattlige herjetokt på sin lokale touge. Men ettersom jeg har forstått er ikke dette hensikten med bilen - her var vi mest interressert i å konvertere minst mulig bensin om til mest mulig aksellerasjon?

 

IKKE glem lyden da ;)

Jeg skal ha en bil som går fort/akselererer på rette strekninger.

Svinge? Hvorfor? :p

 

kimosabi: Hva er "rette" motoren da?

- 90 Mercedes E 300 TDT

- 84/87 Pontiac Transam

- 84/90 Ford Bronco

- 82 Ford Granada 5.0 Ghia V8 Prosjektet No Turbo Shit, Just Real Power!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by kimosabi

Altså balansen i bilen din blir ganske føkka opp hvis du slenger i mer tyngda foran. Hadde jeg vært deg og satt i en tung V8 i Granada'n så hadde jeg ihvertfall letta fronten tilsvarende.

HVIS du ikke skal ha en børnebil da(noe man som regel blir fort lei).

Letting koster, kjøpe riktig motor behøver ikke det.;)

 

LOL!!! seriøst! han kan jo alltids kjøre me mye gas på tanken hele tida! flytte batteri bak!!! skal sikkert ha monstersub bake i tillegg!!! blir nok bra uannsett!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Gran

 

IKKE glem lyden da ;)

Jeg skal ha en bil som går fort/akselererer på rette strekninger.

Svinge? Hvorfor? :p

 

kimosabi: Hva er "rette" motoren da?

 

er ikke akkurat no stor fan av "råttlåsracing" men spør du meg er det nok det eneste granada duger til uansett ;)

 

Lyden av en v8 er som SØT musikk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Haien

 

LOL!!! seriøst! han kan jo alltids kjøre me mye gas på tanken hele tida! flytte batteri bak!!! skal sikkert ha monstersub bake i tillegg!!! blir nok bra uannsett!!!

 

Skal ikke ha noe monstersub nei..

Lyden av en V8 holder lenge for meg.

- 90 Mercedes E 300 TDT

- 84/87 Pontiac Transam

- 84/90 Ford Bronco

- 82 Ford Granada 5.0 Ghia V8 Prosjektet No Turbo Shit, Just Real Power!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Granada3.0GL

Granada har øvre og nedre opphengsarm, ettsystem som man går tilbake til nå.......

Med andre ord: "Double wishbone"? Og en støtdemper- og fjær-assembly som boltes mellom dempertårnet og nedre bærearm? Med andre ord: sånn som jeg har på Accorden, og som Honda har på sine aller fleste modeller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Øyvind Ryeng

Med andre ord: "Double wishbone"? Og en støtdemper- og fjær-assembly som boltes mellom dempertårnet og nedre bærearm? Med andre ord: sånn som jeg har på Accorden, og som Honda har på sine aller fleste modeller?

Nope, er ikke fjær eller demper-tårn på granada, men kan vel stemme ellers.

Er to opphengs-armer der den ee er litt lenger enn den andre for å få camberforandring ved innfjæring, demper og fjær ligger mellom nedre opphengsarm og travers....

Tror dette går under double wishbone, eller?

 

Er det tradisjonelle opphenget på bil egentlig, men med kuler i steden for King-bolt og tannstang.

Ettersom jeg forstår så har du samme system som saab, er det samme men der er fjæra flytta opp pga drivaksel.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere eid en 1980Ford Granada 2.8GL, maken til bensinsluker har jeg ladri vært borti. Kjøpte meg bilen jeg har i dag 1975 Pontiac Trans Am med 6,6liters V8 og 380hk. Gikk ned fra 1,5liter på mila på blandet kjøring til 1,3. Kjører foresten på 1,5 liter på mila med blandet kjøring,..... men med 7,5liters V8 på 540gamp nå. V6erne til Ford er ubrukelig til alt annet en å lage litt groomlyd da, men må ha automat....

 

Har også kjørt mye med tilsvarende bil i vekt som Ford Granada med 302cid (5liter) V8. Den gikk fint på 0,8-0,9liter på mila. Ikke noe særlig mer hk (148), men hadde alle ved 2000 omdreininger. Spinner fra alt av andre rånebiler :D

 

Granada er groomt, skulle hatt meg en 2.8I GHIA.... er drøme vinter bilen min (i det minste for en fornuftig penge).

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig motor er 2.9 24V Cosworth som sitter i Scorpio Cosworth.

BALANSE i bilen er veldig viktig for kjøreopplevelse og kjørbarhet. Den blir veldig forandret ved mer vekt foran. Fulle rattutslag i 80km/t uten at fronten slepper må du nok lenger ut på landet med Granada 3.0GL. DEN skrøna hadde jeg ikke trodd på om griser kunne fly engang. Men du må for all del prøve en gang.

Og, HVEM er det som er på vei TILBAKE til doble bærearmer? Lurer fælt her nå.:D

 

Meeen, som sagt. Skal du ha børnebil så er jo åtter et klart valg. Men dytter du mer vekt i bilen så trener du mer effekt for å utligne.

Går du fra en 2.8l på 150hk og setter i en 302cid på 200hk som veier kansje 80-90kg mer så har du egentlig ikke tjent så veldig mye. Capiche?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by kimosabi

Riktig motor er 2.9 24V Cosworth som sitter i Scorpio Cosworth.

BALANSE i bilen er veldig viktig for kjøreopplevelse og kjørbarhet. Den blir veldig forandret ved mer vekt foran. Fulle rattutslag i 80km/t uten at fronten slepper må du nok lenger ut på landet med Granada 3.0GL. DEN skrøna hadde jeg ikke trodd på om griser kunne fly engang. Men du må for all del prøve en gang.

Og, HVEM er det som er på vei TILBAKE til doble bærearmer? Lurer fælt her nå.:D

 

Meeen, som sagt. Skal du ha børnebil så er jo åtter et klart valg. Men dytter du mer vekt i bilen så trener du mer effekt for å utligne.

Går du fra en 2.8l på 150hk og setter i en 302cid på 200hk som veier kansje 80-90kg mer så har du egentlig ikke tjent så veldig mye. Capiche?

 

Det er ca 135Hk i 2.8`en. Den veier ca 160kg

302 er det mellom 140 - 225 hk og veier 200-220kg.

Jeg skal ha 200-225 versjonen, som skal trimmes lett.

 

Noe 2.9 24V Cosworth skal det IKKE i min bil.

Jeg SKAL ha V8.

 

Forskjellen mellom disse motora er at V8`ern har det meste av hk/nm når du starter motoren.

Ikke ved 3000rpm+

 

Jeg vil også tro at 8`ern er "enklere" å trimme, og tåler mer.

 

Dette er ikke noe å diskutere.

 

DET BLIR 8`ER!

 

There`s no replacement for cubic inches.. ;)

- 90 Mercedes E 300 TDT

- 84/87 Pontiac Transam

- 84/90 Ford Bronco

- 82 Ford Granada 5.0 Ghia V8 Prosjektet No Turbo Shit, Just Real Power!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår