Gå til innhold

Gran: - Ford Granada Ghia - V8 Prosjekt

Ranger emnet


Gran

Anbefalte innlegg

Originally posted by Chevy350

 

Nja, er ikke helt enig... En svingningsdemper er oftest nøytralt balansert (der veivpartiet er internt balansert), og er der for å ta opp torsjonssvingninger. For hver forbrenning vil den "skinka" i veiva som holder det stempel/råde-paret fjære litt, og disse kreftene som oppstår fra dette må kontrolleres. Blir enorme vrikrefter på bærelagertappene, kan knekke veiver osv. Selvfølgelig vil dette være værre på en dårlig balansert motor, men en nøye balansert motor MÅ fortsatt ha en form for svingningsdemper... Ved sprekker i gummien innenfor ytterringen, eller i ytterringen må den byttes, vil ikke ha flyvende biter under panseret vel? Samme gjelder høyt turtall, er påkrevd med bedre sv.demper i f.eks dragracing.

 

Port i vei, men husk finesse framfor "høgging" av kanaler. Skal du gjøre det selv, konsentrer deg om å blande inn ventilsetene og ta skarpekanter/åpenbare støpefeil. Matche porter til pakninger er også greit nok, mulig "slanke" styringene litt også. Dette er hvertfall det jeg har gjort selv, da jeg ikke har kunnskaper nok til å gå igang med å endre form og tverrsnitt på kanalene. Vanskelig å gjøre noe feil ved å holde seg litt igjen når fresen skriker etter mer... ;)

 

Kult prosjekt!

 

Nei, flyvende biter er jeg ikke intresert i :)

 

Porte skal vi, er en "tupp" i kanalene tror jeg (husker ikke).

Den skal bort, ellers skal vi ikke ta for mye, bare en lett porting.

 

Takk :D

- 90 Mercedes E 300 TDT

- 84/87 Pontiac Transam

- 84/90 Ford Bronco

- 82 Ford Granada 5.0 Ghia V8 Prosjektet No Turbo Shit, Just Real Power!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 339
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

her er en fin artikkel hvis du skal igang med å porte:

http://www.sa-motorsports.com/diyport.shtm

hvis du ikke viste dette fra før da:P

VW Caddy, bruksprosjekt. (1,8l motor og 5 trisnskasse Ønskes)

crosscart 180ccm *hjemmebygget*

Vw boble SELGES I DELER

vw polo 92` TRENGER VENSTRE FORSKJERM

Croscart med gsxr 750 motor 140hp under konstruksjon

Transit 1979 russebil SELGES

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by eiriklh

her er en fin artikkel hvis du skal igang med å porte:

http://www.sa-motorsports.com/diyport.shtm

hvis du ikke viste dette fra før da:P

 

Takk, var noen greie tips der :)

- 90 Mercedes E 300 TDT

- 84/87 Pontiac Transam

- 84/90 Ford Bronco

- 82 Ford Granada 5.0 Ghia V8 Prosjektet No Turbo Shit, Just Real Power!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nå har jeg rest ordre hos sarpsborg motor og US autoparts, ser ikke ut så jeg får delene før jul.

 

Regner gjør det også, bilen står i en garasje, men tror dere ikke den var lekk? Rett over takluka som var litt åpen.. FAEN MEG FLAKS!

Så nå er det vått i bilen, heldigvis bare gulvmatta, utroligt nok, får ikke tørket dette opp heller, så hvis dette ikke ruster er jeg fornøyd, matten må byttes uansett.

 

 

Joda, stille nå da, håper delene kommer snart.

Eneste modifikasjonen vi skal gjøre selv nå er bunnpanna, enda :rolleyes:

- 90 Mercedes E 300 TDT

- 84/87 Pontiac Transam

- 84/90 Ford Bronco

- 82 Ford Granada 5.0 Ghia V8 Prosjektet No Turbo Shit, Just Real Power!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Venter enda på deler fra sarpsborg motor..

 

Lite framgang.

 

Toppene er nå ferdig portet og polert, men mangler skjære verktøy til innsugsventilene enda.

 

 

Stille og roligt for tiden, leter etter fjører/demper, diff og foringer.

 

 

Så snart pakken fra sarpsborg kommer er motoren så godt som ferdig!

- 90 Mercedes E 300 TDT

- 84/87 Pontiac Transam

- 84/90 Ford Bronco

- 82 Ford Granada 5.0 Ghia V8 Prosjektet No Turbo Shit, Just Real Power!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

I dag tøua vi bilen min til "Ford Power" og tok ut alt av intreør.

 

Så ganske pent ut enda, litt rått i gulvet men.

 

Har begynt og rustsveise, hullet i torbedo veggen går først, så får vi se om vi gidder og rydde plass i garasjen til karosseri bukker, tar av understellet, sandblåser det og lakker.

Snur bilen og gjør den plate ren/rust sveise, for så og legge på nytt.

 

Venter enda på delene til motoren.

 

Fortsetter i morgen med og skjære til ventil setene på toppene.

- 90 Mercedes E 300 TDT

- 84/87 Pontiac Transam

- 84/90 Ford Bronco

- 82 Ford Granada 5.0 Ghia V8 Prosjektet No Turbo Shit, Just Real Power!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by classic

blir bilen klar til sesongen da`?

 

når regner du med at oppstart av motorn i bilen blir?

 

spennende dette :)

 

Helt ferdig blir den neppe, mangler penger :(

 

Oppstart av motoren, vel, så snart jeg får ordnet de 4 ventil styringene.. Er ikke så enkelt med lite penger.

 

Motoren burde være i bilen til våren/tidlig sommer.

Skal på biltilsynet i år.

 

 

I dag har jeg blitt forkjølet, såklart, så arbeidet avtar vel litt noen dager :mad:

- 90 Mercedes E 300 TDT

- 84/87 Pontiac Transam

- 84/90 Ford Bronco

- 82 Ford Granada 5.0 Ghia V8 Prosjektet No Turbo Shit, Just Real Power!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Gran

 

Helt ferdig blir den neppe, mangler penger :(

 

Oppstart av motoren, vel, så snart jeg får ordnet de 4 ventil styringene.. Er ikke så enkelt med lite penger.

 

Motoren burde være i bilen til våren/tidlig sommer.

Skal på biltilsynet i år.

 

 

I dag har jeg blitt forkjølet, såklart, så arbeidet avtar vel litt noen dager :mad:

 

helt ferdig blir jo ikke sånne prosjekter :D

alltid rom for utbredelser.

 

tenkte på om den kom på veien med v8 til sommern.

og det virker det jo som den gjør.

 

har et prosjekt selv som suger penger,

hvilket jeg ikke har mye av for tiden.

så jeg vet hvordan det er ja kiddie

'01 Alfa 147 2.0TS SS

'76 Ascona 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by NeonMuffler

spennende prosjekt:) blir veldig bra!! hvor mye hk er det i den V8-eren??

 

 

Orginalt 220Hk @ 4400Rpm?, 295 pound-force foot = Ca 400Nm @ 2400Rpm.

 

 

Motoren må være i bilen til sommeren, har dekk liggende i veien ;)

- 90 Mercedes E 300 TDT

- 84/87 Pontiac Transam

- 84/90 Ford Bronco

- 82 Ford Granada 5.0 Ghia V8 Prosjektet No Turbo Shit, Just Real Power!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

I dag har vi begynt og pusse ned innsia av bilen.

Alt av rust skal bort, og det skal lakkes på nytt, men det gjør vi selv, er jo ikke på plasser det vises, bortsett fra i bagasje rommet, men det får så være. Er bare så det ikke skal ruste.

 

Fikk av det siste dørtrekket, og hva tror dere jeg fant der?

 

http://home.online.no/~ekris-sv/Motorisert%20Kj%f8ret%f8y/Min%20Granada/IMG_5153.jpg

 

Ja, det er knust glass, tidligere eier har ikke fjernet det når vinduet ble knust og skiftet.. :rolleyes:

- 90 Mercedes E 300 TDT

- 84/87 Pontiac Transam

- 84/90 Ford Bronco

- 82 Ford Granada 5.0 Ghia V8 Prosjektet No Turbo Shit, Just Real Power!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår