Gå til innhold

Gran: - Ford Granada Ghia - V8 Prosjekt

Ranger emnet


Gran

Anbefalte innlegg

Originally posted by Skody

EDIT: Hei Gran. Tøft prosjekt! Selv om jeg hardnakket påstår at alle granadaeiere har omvendt u-bart. Har du bart? :p

 

Hehe, nei, ikke enda ;)

 

 

Originally posted by Chevy350

Gran:

Jeg håper du har/skal bygge om de gamle toppene der til blyfri drift? Kan love deg det er stusselig å helle blyerstatning på tanken, eller alltid fylle dyreste bensin (blyerstattet 98okt)...

Finnes det ikke noe nyere enn ca '71-'73 som passer??? (Alle nyere enn dette fra statene går på blyfri, hadde t.o.m. katalysator fra '75 for f*@n! )

 

 

Det trengs EGENTLIG ikke, men det sikkert en fordel.

 

Tror ikke jeg kommer til å bruke blyerstatning..

- 90 Mercedes E 300 TDT

- 84/87 Pontiac Transam

- 84/90 Ford Bronco

- 82 Ford Granada 5.0 Ghia V8 Prosjektet No Turbo Shit, Just Real Power!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 339
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Øyvind Ryeng

Blir nok bra, dette! Men du trenger felger, a la dette her:

 

levin-of3.jpg

 

HVOR får jeg tak i slike skjermutbyggere!?... og til hvilken bil er dette!?..

DjHeinz aka Henning

 

1998 Mercedes 200 CLK

wip 1984 VW Caddy G60 16V Turbo

2000 Suzuki GSXR 600

1999 Kawasaki KX 125

 

x 2001 VW Golf

x 2000 Honda HRV

x 1998 Audi A3

x 1987 Opel Kadett GSI

x 19xx Ford Fiesta

x 1974 For Escort Mk1

x 1985 Ford Taunus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by djheinz

 

HVOR får jeg tak i slike skjermutbyggere!?... og til hvilken bil er dette!?..

 

Overnigt parts from Jææpææn ;)

 

Det er en Toyota Levin (Corolla)

1985 Ford Granada 2,8 (Resturering)

1985 Ford Granada 2,3 (Crossbil)

x 1973 WV Boble 1,3 (Solgt)

x 1976 Opel Kadett 1,2 (RIP)

 

Mitt Lille Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det noen som har en link til steder man kan få kjøpt slike!?...

DjHeinz aka Henning

 

1998 Mercedes 200 CLK

wip 1984 VW Caddy G60 16V Turbo

2000 Suzuki GSXR 600

1999 Kawasaki KX 125

 

x 2001 VW Golf

x 2000 Honda HRV

x 1998 Audi A3

x 1987 Opel Kadett GSI

x 19xx Ford Fiesta

x 1974 For Escort Mk1

x 1985 Ford Taunus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Gran

Det trengs EGENTLIG ikke, men det sikkert en fordel.

 

Tror ikke jeg kommer til å bruke blyerstatning..

 

Du må ikke, og ingen tvinger deg, men lar du være bør du kjøre litt roligere (Yeah, right!) ;) Gjør et forsøk, funker det, så er det flott, men spar opp penger til overhaling/konvertering/andre topper underveis uansett. Hehe...

 

Og ja, har selv hørt om folk som har kjørt uten hvor det har gått bra, men har hørt om flere som måtte krype til korset etterpå og bytte/overhale. (Hvordan så de gamle toppene dine ut?) :D

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Chevy350

 

Du må ikke, og ingen tvinger deg, men lar du være bør du kjøre litt roligere (Yeah, right!) ;) Gjør et forsøk, funker det, så er det flott, men spar opp penger til overhaling/konvertering/andre topper underveis uansett. Hehe...

 

Og ja, har selv hørt om folk som har kjørt uten hvor det har gått bra, men har hørt om flere som måtte krype til korset etterpå og bytte/overhale. (Hvordan så de gamle toppene dine ut?) :D

 

 

I de gamle toppene var ventil setene frest bort på eksos ventilen.

Ellers ver de helt ok.

- 90 Mercedes E 300 TDT

- 84/87 Pontiac Transam

- 84/90 Ford Bronco

- 82 Ford Granada 5.0 Ghia V8 Prosjektet No Turbo Shit, Just Real Power!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Gran

I de gamle toppene var ventil setene frest bort på eksos ventilen.

Ellers ver de helt ok.

 

Hvorfor det? Kjørt på blyfri tidligere?

Har selv levert 3 par topplokk (2x Chevy SB, 1x Pontiac SB) av "nyere type" ('77-'86), aldri vært behov for annet enn en lett fresing for å friske opp tetningsflaten, men de har byttet noen ventiler ved behov. De andre toppene jeg bare har hatt opp, rengjort og kontrollert (3-4par Chevy), har bare vært å slipe med fin pasta for å fjerne bittelitt fastbanka sot på ventilsetene. Selv der anlegsflata på ventilene er grov, ser ofte setet "nytt" ut.

 

Men! Fordel sånn som du gjør nå, er at du kan kjøre og nyte bilen (Til våren forhåpentligvis?), og har et sett topper å porte/overhale/konvertere. Kult det er noen som "har skjønt det" og gidder gjøre dette istedenfor å turbokonvertere alt mulig... :)

Synes prosjektet er kult jeg, selv om Ford er sistevalget mitt (FØR Italiensk, Engelsk, Fransk og Japs - er ikke så ille da vel?)

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Chevy350

 

Hvorfor det? Kjørt på blyfri tidligere?

Har selv levert 3 par topplokk (2x Chevy SB, 1x Pontiac SB) av "nyere type" ('77-'86), aldri vært behov for annet enn en lett fresing for å friske opp tetningsflaten, men de har byttet noen ventiler ved behov. De andre toppene jeg bare har hatt opp, rengjort og kontrollert (3-4par Chevy), har bare vært å slipe med fin pasta for å fjerne bittelitt fastbanka sot på ventilsetene. Selv der anlegsflata på ventilene er grov, ser ofte setet "nytt" ut.

 

Men! Fordel sånn som du gjør nå, er at du kan kjøre og nyte bilen (Til våren forhåpentligvis?), og har et sett topper å porte/overhale/konvertere. Kult det er noen som "har skjønt det" og gidder gjøre dette istedenfor å turbokonvertere alt mulig... :)

Synes prosjektet er kult jeg, selv om Ford er sistevalget mitt (FØR Italiensk, Engelsk, Fransk og Japs - er ikke så ille da vel?)

 

Hvorfor setene var frest bort i de gamle toppene har jeg ikke peiling på.

Er sansynligtvis gjort i usa, når motoren sto i en mustang.

 

Skal nå frese av toppene litt, da de ikke er helt rette.

Øke komp :D

 

Til våren blir det litt kjøring ja, helt til jeg plukker den ned og lakker :p

 

 

No Turbo Shit, Just Real Power!

- 90 Mercedes E 300 TDT

- 84/87 Pontiac Transam

- 84/90 Ford Bronco

- 82 Ford Granada 5.0 Ghia V8 Prosjektet No Turbo Shit, Just Real Power!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by classic

mmhmm...:rolleyes:

 

stille for tiden?

 

siden jeg lever ut v8 fantasiene mine i gjennom deg foreløpig,

er jeg nødt til og få vite om nåværende status og framgang :D

 

 

Hehe ;)

 

Vel, vi venter enda på å få frest toppene, da de var litt skeive, og opp med komp!

 

De siste delene jeg trenger blir bestilt snart.

 

Svigningsdemper, gasswire, kick down cable, plugger, kabler, olje og litt sånt :p

 

Småting.

 

 

Skal prøve og få han som hjelper meg til å tegne opp bunnpanne til meg. Måtte modifisere den orginale endel, må også gjøre noe med oljepumpa.

 

 

Aktiviteten burde ta seg opp når toppene er ferdige :)

- 90 Mercedes E 300 TDT

- 84/87 Pontiac Transam

- 84/90 Ford Bronco

- 82 Ford Granada 5.0 Ghia V8 Prosjektet No Turbo Shit, Just Real Power!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er en svingningsdemper for noe da?

 

og hva er standard hk i en slik 302?

 

rundt 200 ponnies?

 

hadde en gang en filmsnutt av en svart granada v8 som forserte noen svinger opp en bakke slik svinger opp en bakke skal taes.

 

etter det har liksom granada blitt synonymt med v8 for meg.

 

det var en fin filmsnutt.

synd jeg har mista'n.

'01 Alfa 147 2.0TS SS

'76 Ascona 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by classic

hva er en svingningsdemper for noe da?

 

og hva er standard hk i en slik 302?

 

rundt 200 ponnies?

 

hadde en gang en filmsnutt av en svart granada v8 som forserte noen svinger opp en bakke slik svinger opp en bakke skal taes.

 

etter det har liksom granada blitt synonymt med v8 for meg.

 

det var en fin filmsnutt.

synd jeg har mista'n.

 

Svignigsdemper er en "metallklump" som er nøye veid opp, den sitter på veiva og skal sørge for at det ikke blir vibrasjoner, det er en billigere versjon av og balansere motoren.

 

Standard i 302 varierer fra ca 140 til 230 hk.

 

Orginalt hadde min 220hk.

 

 

Har noen filmsnutter med Granad V8 som kan sendes :)

Hvis noen ønsker seg de kan jeg nås på msn: Starsn_Stripes@hotmail.com

- 90 Mercedes E 300 TDT

- 84/87 Pontiac Transam

- 84/90 Ford Bronco

- 82 Ford Granada 5.0 Ghia V8 Prosjektet No Turbo Shit, Just Real Power!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mandag fikk vi frest ned begge toppene, de var litt skeve, men det gikk bra. Tok av 0.6mm.

 

Får se om vi ikke får skjært til de siste ventilsetene neste helg/uke. Porte må vi også..

- 90 Mercedes E 300 TDT

- 84/87 Pontiac Transam

- 84/90 Ford Bronco

- 82 Ford Granada 5.0 Ghia V8 Prosjektet No Turbo Shit, Just Real Power!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Gran

Svignigsdemper er en "metallklump" som er nøye veid opp, den sitter på veiva og skal sørge for at det ikke blir vibrasjoner, det er en billigere versjon av og balansere motoren.

 

Nja, er ikke helt enig... En svingningsdemper er oftest nøytralt balansert (der veivpartiet er internt balansert), og er der for å ta opp torsjonssvingninger. For hver forbrenning vil den "skinka" i veiva som holder det stempel/råde-paret fjære litt, og disse kreftene som oppstår fra dette må kontrolleres. Blir enorme vrikrefter på bærelagertappene, kan knekke veiver osv. Selvfølgelig vil dette være værre på en dårlig balansert motor, men en nøye balansert motor MÅ fortsatt ha en form for svingningsdemper... Ved sprekker i gummien innenfor ytterringen, eller i ytterringen må den byttes, vil ikke ha flyvende biter under panseret vel? Samme gjelder høyt turtall, er påkrevd med bedre sv.demper i f.eks dragracing.

 

Port i vei, men husk finesse framfor "høgging" av kanaler. Skal du gjøre det selv, konsentrer deg om å blande inn ventilsetene og ta skarpekanter/åpenbare støpefeil. Matche porter til pakninger er også greit nok, mulig "slanke" styringene litt også. Dette er hvertfall det jeg har gjort selv, da jeg ikke har kunnskaper nok til å gå igang med å endre form og tverrsnitt på kanalene. Vanskelig å gjøre noe feil ved å holde seg litt igjen når fresen skriker etter mer... ;)

 

Kult prosjekt!

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår