Gjest Jostein Skrevet Juni 6, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 6, 2004 ok nå tar jeg med hele storyen i håp om at noen vet hva som kan være gale.Håper noen med peil gidder å lese gjennom alt og tenke hardt å lenge,for å hjelpe meg med dette Det begynte med at jeg kjørte dritten tom for olje,og det førte til en del klakkelyder.En stund etter røk toppakningen ,den ble skiftet ganske kvikt og det gikk forsåvidt greit.og da var klakkelydene vekke.Men så samma dag eller noen dager etter skulle vi kjøre et stykke til en hytte.Etter å ha kjørt noen timer skiftet vi sjåfør,så en kompis tok over.Det var første gang han prøvde mr2 og sa at det var jævli gøy å kjøre,å at det var den raskeste bilen han hadde kjørt.Jeg ba ham ta en aks og dra den helt ut på 2 giret,han dro den til rødlinjen og i samme øyeblikk begynte den å lage noen klakkelyder.Faen tenkte jeg nå røk vel toppakningen igjen,så jeg ba ham kjøre rolig.Klakkelydene kunne høres fra tid til annen,jeg kjørte med dette en god stund.(noen uker?) det ble bare verre og verre,så jeg hørte med han som skiftet toppakning han mente det kunne være rådelagrene.Vi tok ned bunnpannen og av med rådelagrene,og da hang de igjen på veiven så vi måtte pille dem ned.De skal jo normalt følge med ned,men de hang altså igjen.Tegn på at det er blitt for varmt eller no.Og de var ganske revet,jaja vi bestilte nye rådelagre og sjekket at alle smørekanaler osv ikke var tette.Vi skiftet rådelagre og satt dritten sammen igjen,da var det helt ok.En stund....Så kom lydene snikendes tilbake,og ble gradvis verre og verre.Så når det ble skikkelig ille igjen skiftet vi enda en gang,med kun noen ukers mellomrom.Vi plukket ned og akkurat det samme var skjedd,lagrene satt igjen på veiven og var ganske revet.Vi funderte en stund på hva grunnen kunne være,så denne gangen gikk vi over litt mer skikkelig.Skiftet oljefilter,det var kjørt 13k bare med meg så gud vet hvor lenge det er siden dte var skiftet målte også klaringen på lagrene,de var ok.Tok ned bærelagre også denne gangen,men de var helt ok.Så vi fant ut at vi bare skulle skifte lagre en gang til og se.Men da vi satt sammen igjen nå,kunne jeg høre antydninger til klakkelydene bare 5min etterpå.Altså på første prøveturen.Han jeg har med meg på dette jobber på toyota,han hadde ingen ide om hva det kunne være nå.Om ikke veiven er oval da. Det skal også sies at etter toppakningen var skiftet mener jeg,men det er tydeligvis bare jeg.At den ikke har gått helt rent,og den går på 1000-1100 omd selvom den er varm.Og nå kan jeg ikke stille det på tomgangskruen lenger for den er helt i bunn,før kunne jeg stille den ned til rundt 500omd på varm motor.Jeg aner ikke hva dette kan skyldes.. er det veiven som er oval? kan det være noe som er feil med tenningen slik at den tenner før den skal,og stempelet blir slått ned igjen før det har nått ød?`dette kan vel slite på råde/veiv lagrene? Er det noe gale med smøringen siden lagrene krøller seg? er det overflaten på veiven det er noe gale med?(han på toyota mente den så helt grei ut) Kan det være teitinga på rådelagrene som er feil?men det er gjort etter boka,eneste er at det var så stort sprang fra min-maks teiting i nm. Nå er lydene verre enn noen gang før og det er vel ca 3 uker siden lagrene var skiftet sist?.Lydene er metall mot metall klakkelyder,og høres best om jeg kjører evt i en oppoverbakke i 2gir på lavt turtall,og jeg egentlig skulle brukt 1gir.Det blir litt bedre når motoren er varm,og går litt mer over til tikkelyder.Håper noen gidder å prøve å finne ut av dette,for nå er det så gale at jeg ikke gidder å kjøre.Og har så mye regninger liggende som skal betales at jeg har ikke råd til å fikse noe,så får evt bare kjøre til jeg står der.Eller gjør jeg vondt verre med det?er det noe annet en veiven som tar skade av dette? Håper noen med litt peiling kan svare og ikke mopedrånere som tror det er høyre blinklys som er dårlig,og at det burde sotes så ordner alt seg:rolleyes: Kom med forslag så kanksje vi kan konkludere osss frem til noe:S Mvh Desperat Mr2 Eier:( Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ss242 Skrevet Juni 6, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 6, 2004 Etter erfaring med 200sx med samme problem, så må nok veiva di slipes og balanseres. Nøyaktig samme problem som jeg har hatt på et par motorer. Siter -1995 Volvo 960 -2010 Touran R-edition Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Jostein Skrevet Juni 6, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 6, 2004 Originally posted by nissan s13 Etter erfaring med 200sx med samme problem, så må nok veiva di slipes og balanseres. Nøyaktig samme problem som jeg har hatt på et par motorer. ohh,gidd du utdype litt mer? -edit og om det er det som er problemet,tror du det går greit å kjøre bergen-arendal og hjem igjen med den?eller blir det for mye?og enda en ting,om det er dette.Hvorfor er veiven blitt oval da?noen formening`? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ss242 Skrevet Juni 6, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 6, 2004 På s13 så er det et problem med rådebank, og det går helt fint hvis du greier å bytte dem momentant når du hører antydning til rådebank. Men går det så langt at du hører det godt, så er sannsynligheten stor for at veiva har fått skade. Kan være mikroskopiske, så er ikke alltid så lett å se eller måle seg til. En ting du kan sjekke for å være mer sikker, er å høre etter om lydene kommer på samme turtall i alle gir. F.eks på 3000 rpm. Hold den på det turtallet, lyden blir nesten borte når du slakker opp, og sterkere ved belastning. edit: anbefales ikke å kjøre med, men jeg kan jo seff ta feil.. Siter -1995 Volvo 960 -2010 Touran R-edition Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Jostein Skrevet Juni 6, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 6, 2004 lydene forsvinner nesten(virker det som hvertfall),på høyt turtall og full gass!men om jeg trykker lett på pedalen på lavt turtall,er lydene FÆÆÆLE! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
V8power Skrevet Juni 6, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 6, 2004 At lydene er værst ved liten belastning eller akkurat i det du slipper gassen tyder det på at det er veivlagrene som er gåen igjen.Sjekket dere skikkelig at ikke veivlagrene har snurret rundt i råden? Lagrene skal som kjent stå fast i råden.Dere hadde vel ikke olje på baksiden av lagerskålene når dere satt de på plass i råden/lagerbukken?Her må det være tørt for å få rett lagerklaring. Hvis motoren har vært utsatt for en skikkelig overrusing (feks ved bomgiring)kan rådene bli strekket/deformert og "hullet" i store enden kan bli ovalt.Det kan lettest ses på at lagerskålene er slitt i "endene " og ikke på midten slik som normalt. Har dere målt oljetrykket? Det skal ikke så mye trykk til for å slukke lampen.Det er relativt enkelt å måle og en defekt oljepumpe/trykkreduseringsventil kan ha laget problemene dine i første omgang. Ikke så lett å stille en diagnose på denne måten.Skal du være sikker på å få motoren i orden igjen må den nok plukkes og veiv/råder osv må måles og sjekkes skikkelig.Hvis du ikke kan gjøre dette selv blir det nok billigere å skaffe en brukt motor. Jeg leste innlegget ditt igjen.Du sier lydene blir bedre når motoren blir varm?Lager lyder pleier alltid å bli værre når oljen blir varm og tynn.At lyden kommer ved belastning på lave yurtall kan jo minne mer om tenningsbank.Men det høres ut som dere har brukbar peiling så jeg går utifra dere hører forskjell på tenningsbank og lager lyder?Du kan jo foresten ha begge deler .Jeg får sove på det og tenke videre i morgen. Siter 1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt 1968 Oldsmobile 98 Convertible 1968 Buick Skylark 2dht prosjekt 1969 Dodge Charger 440 1978 Chevrolet Corvette Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Jostein Skrevet Juni 7, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 7, 2004 Originally posted by V8power At lydene er værst ved liten belastning eller akkurat i det du slipper gassen tyder det på at det er veivlagrene som er gåen igjen.Sjekket dere skikkelig at ikke veivlagrene har snurret rundt i råden? Lagrene skal som kjent stå fast i råden.Dere hadde vel ikke olje på baksiden av lagerskålene når dere satt de på plass i råden/lagerbukken?Her må det være tørt for å få rett lagerklaring. Hvis motoren har vært utsatt for en skikkelig overrusing (feks ved bomgiring)kan rådene bli strekket/deformert og "hullet" i store enden kan bli ovalt.Det kan lettest ses på at lagerskålene er slitt i "endene " og ikke på midten slik som normalt. Har dere målt oljetrykket? Det skal ikke så mye trykk til for å slukke lampen.Det er relativt enkelt å måle og en defekt oljepumpe/trykkreduseringsventil kan ha laget problemene dine i første omgang. Ikke så lett å stille en diagnose på denne måten.Skal du være sikker på å få motoren i orden igjen må den nok plukkes og veiv/råder osv må måles og sjekkes skikkelig.Hvis du ikke kan gjøre dette selv blir det nok billigere å skaffe en brukt motor. Jeg leste innlegget ditt igjen.Du sier lydene blir bedre når motoren blir varm?Lager lyder pleier alltid å bli værre når oljen blir varm og tynn.At lyden kommer ved belastning på lave yurtall kan jo minne mer om tenningsbank.Men det høres ut som dere har brukbar peiling så jeg går utifra dere hører forskjell på tenningsbank og lager lyder?Du kan jo foresten ha begge deler .Jeg får sove på det og tenke videre i morgen. Takk for at du gidd engasjere deg her:) Sjekket at veivlagrene ikke gikk rundt i råden ja,men da ville man jo sett det også.Men dette kommer vel til å skje om jeg kjører lenge nok regner jeg med.Hadde ikke olje på baksiden av lagrene nei,vet det skal være tørt der;) Lagerskålene/lagrene var jevnt slitt altså fra ende til ende.Og oljetrykket er ok. Er klar over at det ikke er lett å stille diagnose på denne måten,mendet er bare å spørre om dere vil vite mer.Eller lurer på noe;) Det er ikke tenningsbank som så mangen har trodd,man hører tydelig at det er noe klaring rundt lagre etc.Og lydene har jo forsvunnet når vi skiftet rådelagre. Noen fler forslag?teorier? -edit bilen er "bare" gått 164000km,om det ikke er tukla med da:rolleyes: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.