Gå til innhold

Strømforsyning/omformer til fastmontert PC

Ranger emnet

Otto von Bismarck

Anbefalte innlegg

Hei, hei!

Planen er å anskaffe LCD touch screen, navigasjonsutstyr, solskjerm med skjerm (tygg på den), nettverk, samt bruke spesiell mediasoftware, som igjen gir meg tilgang på nær 18000 Mp3, over 1200 musikkvideoer, et dusin konserter og omlag 150 filmer i en fei. :D

Noe som vanskelig lar seg gjennomføre uten PC. Derfor skal en ikke helt up to date P3-maskin installeres i bilen.

For å gjennomføre det trengs en omformer.

Hva slags lønner det seg å bruke, og hvor er den å få kjøpt?

Og er det noen mulighet til å forhindre at PC'n slår seg av i det startmotoren trår til?

Ellers tar jeg gjerne mot alle tips og råd som kan bidra til å gjøre installasjon og bruk lettere.

Forskuddsvis takk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Når du skal drive elektronisk utstyr, BØR du bruke en ren sinusinverter. IKKE firkantpuls, eller modifisert sinus.

En ren sinusinverter koster litt mer enn de to andre typene, men betaler seg inn igjen, da du garantert ikke ødelegger utstyret du kobler til.

Vi selger Mascot og Studer invertere, som gir deg riktig form på spenningen.

Det finns flere måter å holde liv i utstyret ved oppstart av bil... Den tryggeste er nok å bruke to eller flere batterier. Ett startbatteri, og ett eller flere forbruksbatterier, adskilt med dioder eller relé. Da får du to adskilte kretser, slik at oppstart av motoren ikke får noen innvirkning på PC'n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En UPS kan jo også være en løsning. Denne kobles direkte i kretsen opp mot PC'n etter inverteren. Denne blir ikke påvirket av det øvrige elektriske systemet i bilen og fungerer i tillegg som et støyfilter og overspenningsvern.

En kombinasjon av dette vil nok sikre nok med strøm og nok ekstra vekt også, hehe :) Har iallefall en failoverløsning som en mindre server med dette. Det neste blir vel et gigabit - SAN i bilen, hehe :P

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Otto von Bismarck

Hei, hei!

Planen er å anskaffe LCD touch screen, navigasjonsutstyr, solskjerm med skjerm (tygg på den), nettverk, samt bruke spesiell mediasoftware, som igjen gir meg tilgang på nær 18000 Mp3, over 1200 musikkvideoer, et dusin konserter og omlag 150 filmer i en fei. :D

Noe som vanskelig lar seg gjennomføre uten PC. Derfor skal en ikke helt up to date P3-maskin installeres i bilen.

Og er det noen mulighet til å forhindre at PC'n slår seg av i det startmotoren trår til?

Ellers tar jeg gjerne mot alle tips og råd som kan bidra til å gjøre installasjon og bruk lettere.

Ta en titt her

og her

Audi A4 Avant 1997 1,8T

Land Rover Range Rover Classic 1986 3,5 V8

Volkswagen Golf III GL 1994 1,8

X Mitsubitshi Galant GLSi 1994 2,0

Toyota HiLux 1986 2,2 4x4 "Offroad/arbeid"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Otto von Bismarck

Hei, hei!

Et tips er og lese igjennom denne tråden på ts-ogn.no

Virker spennende da jeg har "samme" planen selv :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bisarre

Enig MaDDoG... Dette er en mye bedre løsning. :)

har tenkt mye på et slikt prosjekt selv, så jeg har sett på mange slags løsninger. Denne løsningen er antagelig den som er lettest hvis det er bare er snakk om pc i bil hvor alt går på maks 12V. Hvis det er snakk om å bruke andre multimedia løsninger så trenger man nok en inverter event. i tillegg..

Jeg kommer nok mest sannsynelig til å skrive programmet som jeg skal bruke i bilen selv, men først må jeg få meg en bil som jeg har tenkt til å ha lengre enn 4-5månder..

ps jeg har en mascot inverter her... mascot kan ikke sammelignes med rimelige Clahs ohlson, biltema etc.

Audi A4 Avant 1997 1,8T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mye artig lesing her gutta:)

Selv har jeg prøvd å bygge pc i bilen, men jeg sleit veldig med strømmen.

Brukte jeg en trafo fra 12v -->220v maks 150watt (psuen min var på 120w) så sleit jeg VELDIG med støy på lyden da jeg fikk en "50hz" lyd uansett.

Dette løses vel om du driter i psuen på pcen og lager noe selv, 12v -> 12v og 5v.

Jeg kjøpte nå en bil pce. Pcen er akkurat like stor som en heelt vanlig bilradio. Standard 2,5" harddisk som du lett kan bytte ut (har 10gigz disk der nå). Den har usb osv osv og en 6" touch skjerm.

Har også 2,5v linjeutganger noe som også er ett stoort problem med vanlig lydkort i pcer. Du kan få veldig mye støy. Vanlige 3,5" disker tåler heller ikke veldig mye vibrasjoner osv.

Min bil pc har heller ingen problemer med fuktighet...

Jeg er veldig fornøyd med opplegget mitt.

Jeg vurderer nå faktisk å selge hele greia da jeg skal selge bilen og kjøpe leilighet.

Noen som er intr? send meg en mail eller noe for mer info.

Den har også selvf. gps med navigasjon. Jeg bruker det BESTE navi progarmmet som støtter windows plattformer (faktisk det eneste gode)

Det har turn-by-turn osv osv. Heeelt konge med 100% dekning i heele europa:) + at du kan laste ned kart gratis til hele verden..

Har også mulighet til å legge inn POI. Da kan du laste ned alle fartsboksa i hele norge (posijsona) og legge inn. Den vil da si i fra litt før du nærmer deg..

Den har også som sagt usb porter så du kan jo kjøpe på nesten hva du vil.

Og standard bærbar ram...så du får opp til 512 eller 1024mb..

Eneste som er er at cpu'en ikke er av den raskeste, men er standard socket cpu som kan byttes i feks 550mhz som holder i massevis om du har 256mb ram til å spille filmer, mp3, divx osv osv.

Den har dvd spiller.

Prisant: Godt under det som dem sier det koster å bygge selv her ++ at du slipper arbe:)

marius

Mvh

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nesten en tråd som skulle blitt rammet inn!!! Det er omtrendt den eneste tråden på forumet som er sakelig og holder seg til rettningslinjene!

Bra gutta (og jenter).

og otto von bismarck jeg ga ca 12-1300kr for min inverter mener jeg. Den er på 130W@220V

Audi A4 Avant 1997 1,8T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by MaDDoG

Dette er nesten en tråd som skulle blitt rammet inn!!! Det er omtrendt den eneste tråden på forumet som er sakelig og holder seg til rettningslinjene!

Bra gutta (og jenter).

og otto von bismarck jeg ga ca 12-1300kr for min inverter mener jeg. Den er på 130W@220V

Om den inverteren kostet 12-1300,-, så må det være en firkantpuls inverter... De er egentlig ikke egnet til å trekke annet enn lyspærer og andre resistive laster.

Du klarer å få liv i det meste, men spenningen har hverken form eller verdi til å drive elektronikk trygt. Heller ikke motorer.

Ekte sinusinvertere koster fra 2000,- og oppover. Da får du en inverter som gir deg en helt lik form og spenning, som det du har i stikkontaktene hjemme. Og ikke en firkantpuls som har tilnærmet lik spenning, men en form som ikke ligner grisen.

Mascot sine firkantpulsinvertere er nok av de bedre av sitt slag, men enkelte andre merker gir en støy peak ved hver switching... Den har en tendens til å gå rett igjennom systemet og inn i signalkablene til forsterkeren. En ekte diskantdreper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bisarre

Om den inverteren kostet 12-1300,-, så må det være en firkantpuls inverter... De er egentlig ikke egnet til å trekke annet enn lyspærer og andre resistive laster.

Du klarer å få liv i det meste, men spenningen har hverken form eller verdi til å drive elektronikk trygt. Heller ikke motorer.

Ekte sinusinvertere koster fra 2000,- og oppover. Da får du en inverter som gir deg en helt lik form og spenning, som det du har i stikkontaktene hjemme. Og ikke en firkantpuls som har tilnærmet lik spenning, men en form som ikke ligner grisen.

Mascot sine firkantpulsinvertere er nok av de bedre av sitt slag, men enkelte andre merker gir en støy peak ved hver switching... Den har en tendens til å gå rett igjennom systemet og inn i signalkablene til forsterkeren. En ekte diskantdreper.

riktig riktig... tror jeg har skaffet denne inverteren litt billigere enn det som er vanlig da jeg jobbet i butikk som solgte slikt utstyr. Den inverteren jeg har er en sinusinverter, har også testet den opp mot en pc ifra en bil.. stikkord: russebil ;)

Audi A4 Avant 1997 1,8T

Lenke til kommentar
Del på andre sider