Gå til innhold

Strømforsyning/omformer til fastmontert PC

Ranger emnet

Otto von Bismarck

Anbefalte innlegg

Originally posted by Otto von Bismarck

Hei, hei!

Planen er å anskaffe LCD touch screen, navigasjonsutstyr, solskjerm med skjerm (tygg på den), nettverk, samt bruke spesiell mediasoftware, som igjen gir meg tilgang på nær 18000 Mp3, over 1200 musikkvideoer, et dusin konserter og omlag 150 filmer i en fei. :D

Noe som vanskelig lar seg gjennomføre uten PC. Derfor skal en ikke helt up to date P3-maskin installeres i bilen.

For å gjennomføre det trengs en omformer.

Hva slags lønner det seg å bruke, og hvor er den å få kjøpt?

Og er det noen mulighet til å forhindre at PC'n slår seg av i det startmotoren trår til?

Ellers tar jeg gjerne mot alle tips og råd som kan bidra til å gjøre installasjon og bruk lettere.

Forskuddsvis takk. :)

Hei!

Dersom du er på utkikk etter kabinetter, dvdrom, osv.. har jeg alt dette på http://www.fetlyd.no (skal iallefall få lagt det ut snart) .. Det er fullt mulig å kjøre en omformer (gjorde selv dette for noen år siden), men det mest elegante blir å kjøre en DC-DC psu (som selvfølgelig er endel dyrere).. Det finnes også forskjellige typer av disse, og de fleste tar kun imot REGULERT/stabil 12V..

Løsningen jeg har valgt å kjøre er en PW-70a + en 12v regulator.. :) Har ekstra batteri bak, så pc'en restarter ikke ved start av bilen.. Noen av DC-DC psu'ene har innebygd beskyttelse mot dette...

Mvh,

Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by borabora

Hmmm... faktisk en bra tråd, har lyst på PS2 eller GC i bilen.

Men for å ødelegge tråden(be meg endre det her om dere ikke synes noe om det) Gruppebestiling av inverterere?

Er vel mange som er interessert og burde kanskje få ned prisen noe?

Prisen bør jo være bra da, ikke alle som har behov for sinusinvertere blandt annet. Holder kanskje med digitalinverter slik jeg bruker på min ps2, og disse er mye rimeligere enn en sinusinverter.

Men gi ett pip når du finner en pris da oppi åmli ;)

Har vært der endel ganger :)

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig keen på PC i bil selv, så har sjekket ut litt og funnet en løsning som MÅ være perfect :) Prisant: ca. 5000kr ferdig

Sjekk ut: LogicSupply

Her er oppsettet jeg tenkte på:

Car Power Sequenzer <-- sørger for å skru PC'en smooth av og på

Morex Power Kit <-- strøm til godsakene

7" Touchscreen <-- tror denne skulle være grei?

Mini-ITX hovedkort m/ CPU <-- noe av det kjekkeste, ALT er på hovedkortet: Skjermkort m/ TV ut, lydkort, PS/2 tilkboblinger, USB/Firewire osv osv. Også PSCMIA-slot ("laptop-kort") sånn at man ENKELT kan få trådløst nettverk på godsaken ("docke" når man parkerer hjemme ;))

Pris: Rett under $600

I tillegg trenger man da RAM, kabinett og HD + GPS da. RAM og HD finner man på en gammel PC for en slikk og ingenting og kabinett mekker man fint selv (av en stresskoffert kanskje?)

Hadde jeg hatt pengene skulle jeg satt igang med en gang :)

PS: Hvordan er det med fuktighet og PC i bil? Kan man slenge inn sånne små poser man får med i div ting? (Sånne gel-greier man helst ikke skal ete...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Zetec

Prisen bør jo være bra da, ikke alle som har behov for sinusinvertere blandt annet. Holder kanskje med digitalinverter slik jeg bruker på min ps2, og disse er mye rimeligere enn en sinusinverter.

Men gi ett pip når du finner en pris da oppi åmli ;)

Har vært der endel ganger :)

Ja, jeg skal si ifra når jeg har spadd frem noe fornuftig.. :)

Ganske fett her oppe, eller hva? ;) Hehe...

Mvh,

Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Henriko

Er veldig keen på PC i bil selv, så har sjekket ut litt og funnet en løsning som MÅ være perfect :) Prisant: ca. 5000kr ferdig

Sjekk ut: LogicSupply

Her er oppsettet jeg tenkte på:

Car Power Sequenzer <-- sørger for å skru PC'en smooth av og på

Morex Power Kit <-- strøm til godsakene

7" Touchscreen <-- tror denne skulle være grei?

Mini-ITX hovedkort m/ CPU <-- noe av det kjekkeste, ALT er på hovedkortet: Skjermkort m/ TV ut, lydkort, PS/2 tilkboblinger, USB/Firewire osv osv. Også PSCMIA-slot ("laptop-kort") sånn at man ENKELT kan få trådløst nettverk på godsaken ("docke" når man parkerer hjemme ;))

Pris: Rett under $600

I tillegg trenger man da RAM, kabinett og HD + GPS da. RAM og HD finner man på en gammel PC for en slikk og ingenting og kabinett mekker man fint selv (av en stresskoffert kanskje?)

Hadde jeg hatt pengene skulle jeg satt igang med en gang :)

PS: Hvordan er det med fuktighet og PC i bil? Kan man slenge inn sånne små poser man får med i div ting? (Sånne gel-greier man helst ikke skal ete...)

Husk at du også må fortolle dette.. ;) Da løper pengene fort..

Det er den ene skjermen jeg kommer til å skaffe.. Samme hovedkortet.. Dersom du ikke gidder å bygge et selv, må du jo også ha et kabinett.. :)

Jeg skal få lagt dette fortløpende ut på hjemmesidene mine, samt litt mer info om hva som trengs/hvilke muligheter som finnes.. :)

Mvh,

Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by http://www.fetlyd.no

Husk at du også må fortolle dette.. ;) Da løper pengene fort..

Det er den ene skjermen jeg kommer til å skaffe.. Samme hovedkortet.. Dersom du ikke gidder å bygge et selv, må du jo også ha et kabinett.. :)

Jeg skal få lagt dette fortløpende ut på hjemmesidene mine, samt litt mer info om hva som trengs/hvilke muligheter som finnes.. :)

Såvidt jeg husker betaler man "kun" 24% MVA + et fortollingsgebyr på ca. 200,- ( $600 * 6,7 = 4020 | 4020 * 1,24 = 4984,80 + 200 i fortollingsgebyr)

Klart, kabinett må man ha, men det er 0 problem å mekke om man ikke har pengene :) Men klart, jeg kommer til å kjøpe der det blir billigst jeg, så bare å sette igang! Lykke til!

Syns du burde importere power sequenzere også, det er litt mer elegant ene hard-shutdown hele tida, og den PSUen så også relativt optimal ut.

BTW: Siden din er ikke helt god i Opera, der ligger alle linkene på venstresiden oppå hverandre :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg husker betaler man "kun" 24% MVA + et fortollingsgebyr på ca. 200,- ( $600 * 6,7 = 4020 | 4020 * 1,24 = 4984,80 + 200 i fortollingsgebyr)

Klart, kabinett må man ha, men det er 0 problem å mekke om man ikke har pengene :) Men klart, jeg kommer til å kjøpe der det blir billigst jeg, så bare å sette igang! Lykke til!

Syns du burde importere power sequenzere også, det er litt mer elegant ene hard-shutdown hele tida, og den PSUen så også relativt optimal ut.

BTW: Siden din er ikke helt god i Opera, der ligger alle linkene på venstresiden oppå hverandre :p

I windows XP skal man ha muligheten for å sette opp en fake UPS, for å få litt mer elegante shutdowns.. :) Takk for at du sa ifra ang. Opera, skal prøve å få ordnet det så fort som mulig.. :)

Skaffer jo et pent kabinett som passer i 1 -en- DIN-slot da... Ser virkelig pent ut! :) Plass til dvd-rom, 2,5" HD, hovedkort, strømforsyning.. ;)

Mvh,

Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fake UPS? Forsvinner strømmen, så forsvinner strømmen, da er det lite et OS får gjort. Med en slik power sequenzer har man også løst problemet med at PC restarter når man starter bilen. Anbefaler deg virkelig å få inn noen sånne også :)

Er forresten et veldig OK prisnivå du har lagt deg på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fake ups, så mente jeg at når du skrur av tenninga, så blir det sendt et signal til com-porten.. Dette igjen starter et program som skrur av/setter maskina i standby etter XX antall minutter.. Dette er et program jeg skal få utviklet snart.. :)

Og takk for komplimentet på pris... :)

Mvh,

Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fake UPS? Forsvinner strømmen, så forsvinner strømmen, da er det lite et OS får gjort. Med en slik power sequenzer har man også løst problemet med at PC restarter når man starter bilen. Anbefaler deg virkelig å få inn noen sånne også :)

Er forresten et veldig OK prisnivå du har lagt deg på!

Med power sequenzer, mener du da en ITPS? Disse krever ~ 13.6V for å i hele tatt kjøre nok spenning videre, ergo det er umulig å kjøre dette mens bilen ikke sviver.. :)

Mvh,

Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by http://www.fetlyd.no

Med power sequenzer, mener du da en ITPS? Disse krever ~ 13.6V for å i hele tatt kjøre nok spenning videre, ergo det er umulig å kjøre dette mens bilen ikke sviver.. :)

Hmm.. Det var nytt for meg. Nå står det operating voltage 5v-20V på den her, men jeg vetkje...

Uansett, hvordan er det med fuktighet/kondens og pc i bil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider