Gå til innhold

Rust status (raporterer inn rust områder på din primera)


CoilOver

Anbefalte innlegg

Tenkte det kunne være greit å raportere inn hvilke områder som har begynt å ruste på primeraen, slik at det kan bli lettere for oss å ta rusten på "fersken" før den kommer for langt.

 

På min Primera p11 fra 97, oppdaget jeg overflate rust på størrelsen med en fem kroning, mitt under bilen på kanalen, samt under gummilisten som er over inngangen til dørene.

 

Altså, ikke på døren selve døren, men der opp med inngangen til kupen på selve bilen.

 

Så har jeg oppdaget overflate rust nederst der med bakruten. Der vannet samler seg opp for å renne ned videre, samt rust under der ledningen til hekkspoileren, pga. den ligger og "gnikker" imot metallet når bagasjelokket åpnes.

 

Noen andre erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E jo ganske vanlig at det dannes rust der lakken e skadet, f.eks under hekkspoilern. Ved bakdør/bakskjerm. Og ellers på steder der det er mulighet for fuktighet. (under matter, reservehjulsbrønn)

 

Tips: kjøp bil fra Finnmark....

VW golf V 1.9TDi Sportline-05

x BMW 320d-01

x Nissan Primera SRi-97 (R.I.P.)

x Nissan Primera "gt"-98

x Nissan Sunny 1.4lx-92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på min P10 fra 1991 har jeg rimelig mye rust.

 

et veldig utsatt område er julbuen på venstre side bak, opp mot bensin påfyllingen. hørte snakk om at det orginalt ikke er noe som helst rustbeskyttelse på akkurat dette området. usikker, men still, pass på.

 

samme med dørstokkene og støtfangerfestet på forskjermene og bakskjermene.

 

og skjøtene som er foran fremdørene.

 

gah, kanskje min bil er litt småspesiell når det angår rust.

 

enda et godt tips: IKKE kjøp bil fra bergen/stavanger eller vestlandet. du ber om en gjennomrustet bil hvis den ikke er behandlet nok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rust på min bil:

 

Under spoiler/vinge. (gruer meg til å ta den av å sjekke)

Litt under skiltholder bak.

Litt på dørkanten (innersiden) høyre framdør.

Et par små flekker under innstegslisten venstre framdør.

Øverst i høyre hjulbue foran.

Små partier under bil. bl.a i jekkefester. minimalt.

 

Prøve å få utbedret noe av dette iallfall til helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt rust i:

 

-Hjulbrønnen.

-Bakerst nederst i bakdør karmen.

-En liten flekk foran på kanten på venstrebakdør.

- En liten flekk foran der hjulbua går mot støtfangeren.

 

Hadde bilen min på tectyl behandling for 3 uker siden, så understellet var og er rustfritt.

2001 Audi RS4 2.7 Biturbo

2011 VW Transporter TDI (firmabil)

2007 VW Transporter TDI 4Motion

2004 VW Transporter TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Primera

Har hatt rust i:

 

-Hjulbrønnen.

-Bakerst nederst i bakdør karmen.

-En liten flekk foran på kanten på venstrebakdør.

- En liten flekk foran der hjulbua går mot støtfangeren.

 

Hadde bilen min på tectyl behandling for 3 uker siden, så understellet var og er rustfritt.

 

Er understell/tectyl behandling dyrt?

Eier av en 91-modell MR2 GTi! Min "Juliane" =P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre finnes det tectyl behandlere som er slurvete med å fjerne rusten før dem rustbehandler kanalene. Det medfører til at selv den minste rustflekk vil ruste under tectylen (eller dinitrol), etter som tectyl ikke stopper rusten, den beskytter imot rust.

 

Derfor har jeg observert hull på kanalene på en god del eldre biler (som har blitt behandlet for lenge siden). Hull som har kommet fra rust som har spist opp metallet under rustbeskyttelsen, så pass opp, velg et sted som er godt kjent for sitt arbeid.

 

 

Originally posted by Primera

Har hatt rust i:

 

-Hjulbrønnen.

-Bakerst nederst i bakdør karmen.

-En liten flekk foran på kanten på venstrebakdør.

- En liten flekk foran der hjulbua går mot støtfangeren.

 

Hadde bilen min på tectyl behandling for 3 uker siden, så understellet var og er rustfritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg hadde gått for Oljebehandling. Tectyl hadde jeg vært forsiktig med nettopp pga at de må være ekstremt nøye med at det er tørt og rustfritt der.

'07 Ford disConnect 220LX

'98 Audi Cabrio

 

x: V50 Sport, Laguna 1.6, Primera 2.0 GT, 2.0 SRI, 2.0 SE, 2.0 LX & 2.0 DLX, 2x Civic 1.4is, Focus 1.6, BMW 318i & Vectra 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår