Gå til innhold

hjelp til 350 montering+++

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

jeg har en volvo med en godt trimmet 350 i.

har nettopp beggynt å få "orden" på den.

 

har ikke fått den til å gå før forrige uke.

jeg har bla hatt av fordeler lokket å der så jeg at "innmaten" var sveiset fast, da jeg spurte kompisene mine (som har litt peiling på V8`ere) mente han ene at den (ettersom det er en motor brukt og bygd til/for drag) at dette var gjort fordi den skulle gå på "full gass" osv osv.

 

det jeg da lurer på er: hvorfor? selv på dragmotorer må det jo være viktig at tenningen justerer seg etter turtall?

sånn som det er nå er bilen enten lett å starte (med fordeleren i en stilling)

eller går den bra (på litt turtall) men da med fordeleren vridd mer tilbake og ganske tungstartet

jeg tenker å sette på en ny fordeler med elektronisk "justering"

 

(det er det på den jeg har nå, men som sagt er alt sveiset fast)

 

så... er det ikke bare possitivt å gjøre dette? eller er det noen ulemper??

 

og om det skulle ha noe å si hær er litt om motoren: 350 borret til 355. (4boltet)

holley 850 dobbelpumper (i største laget sies det, men jeg har liggende en 750 oxo) MSD tenningsforsterker, rulle kam og rulle vipper.

JE stempler 13.5 i komp. dart topper som er portet. +++ (ble lei av å skrive)

 

og forresten, når jeg endelig fikk tatt meg en tur var det rett å slett PORNO!

gikk som faen, og bedre blir det med orndtlig justert tenning og forgasser!!!

 

så siden den dagen har jeg sett slik ut::D

240 75mod V8

245 76mod TIC B21ET

63 Cadillac deville

step in and sitt down, shut up and hold on!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært borti det før men...

Høres ut som en rå motor! Har du bilder av bil og motor eller?

 

Ps: hvis jeg ikke tar helt feil kan du regne ut hvor stor gasser du skal ha ved å ta CID X max turtall / 3456 = Cfm

242 V8

 

*Alle biler som bruker under 1,5 på mila er femi.*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett på en vanlig brukt hei fordeler, får du for sikkert 3-400kr. Få teningskurven justert, men da bør du først ha kjørt bilen i noen form for bremsebenk for å se hvor mye høy tenning du kan kjøre med. Som utganspunkt vill 34 grader være bra. Kan ikke tenke meg at en fordeler uten utlegg er noe bra å kjøre med. Vill vell ha noe jævli med tennigsbank når du kjører vanlig. Min motor er vell noe tilsvarende bygge, bare med mer volum. Kan ikke kjøre min motor på noe særlig mer enn 12 grader vanlig tenning.

 

Lykke til da, er nok bare å venne seg til å skru litt, sånne fine maskiner bruker å ha en tendens til å ryke innimellom, hehe.

 

Ps: hvis jeg ikke tar helt feil kan du regne ut hvor stor gasser du skal ha ved å ta CID X max turtall / 3456 = Cfm

 

Du kan det, men regnestykket ditt gåt ut fra en volumeffektivitet på 100%, det får du ikke med mindre du har overladding. Vanlige motorer har volumeffektivitet fra 75-85%. Noe mer enn 90% kan man nok ikke regne med å få ut av en vanlig suge motor. Du kan også legge til fra 10-30% viss du har et singelplan innsug.

 

Regnestykke:

 

(CID X max turtall / 3456)*VE * (10-30% singel plan)=Cfm

 

Dette gir ikke noe optimal drag gasser, men er den formelen forgasserprodusentene brukler for å gi en bra gategasser.

 

Eks min motor:

 

462*5800/3456*0,9*1,15=802,15Cfm

 

Kunne nok godt kjørt med en god del større gasser og fått noen hk til, men kan ikke drite i all bensinøkonomi. (egentlig bare en unnskyldning for at jeg ikke vill kjøre holley ;) )

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en kompis som har en fordeler liggende, får vell prøve den!!

 

bilder kan du få vettu:

 

stygge felger men har noen andre jeg skal sette på!!

_merge.php?bilde1=1081974200.jpg

 

og her et litt gamlere bilde da med skikkelige felger:

_merge.php?bilde1=1081969168.jpg

 

bilder av motoren er det dårlig med, dessuten skal jeg fixe litt i motorromet før jeg legger ut noen bilder ;)

sånn som det er nå er det ledninger fram og tilbake overalt i motorommet!

 

nei, nu må æ ha mæ en runde tell! hapyhappy

240 75mod V8

245 76mod TIC B21ET

63 Cadillac deville

step in and sitt down, shut up and hold on!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

I dragracing modifiseres fordelere til å ikke regulere noe tenning, for som du nevnte kjører vi bare på full gass :D

Det finnes tenningsboxer som du kan plotte inn din egen

tenningskurve. Vi kjører med en box hvor vi kan justere noen

turtallsperrer og tenning tilbake 20 grader ved start = lettstartet.

Mvh Vidar.

P.S. Prøv bilen på Street legal, du får ikke mer morro med

buksa på :D

Dragracer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33Ford, men hvist man (som jeg har tenkt) planlegger å kjøre litt "vanlig" gatekjøring, vil det ikke da være lettere med en vanlig fordeler som regulerer seg elektronisk?

jeg kommer i allefall til å prøve det først!

 

 

å til deg ElCamino

En annen faktor:

stor bil, liten forgasser

Liten bil, forgasser.

 

dette gir meg absolutt ingen ide om noenting doh

240 75mod V8

245 76mod TIC B21ET

63 Cadillac deville

step in and sitt down, shut up and hold on!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[b/]

å til deg ElCamino

 

 

dette gir meg absolutt ingen ide om noenting doh [/b]

 

Stor, tung bil trenger liten forgasser fordi er tung og akser dårliger. Da trenger ikke motorern så mye bensin. Liten bil omvendt.

1978 Chevrolet Camaro

1999 Opel Omega

1978 Opel Ascona B prosjekt

 

Speed kills, drive japanese and live forever!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er motoren som avgjør hvilken gasser du trenger, ikke hvor tung bilen er. Men en mindre gasser kan ofte gi bedre bunndrag. For liten gasser vill bare gjøre at du ikke får utnyttet toppdraget i motoren, å viss dene motoren er så trimet som det høres ut, ville jeg absolutt ikke kjørt med liten gasser. Tennigsbank er lite morsomt, men veldig sannsynelig når du har kraftig trimmet motor som får for lite bensin. Cadillacer er vell bare fint med små gassere på, skla trosalt ikke over 2500rpm. ;)

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok! mye brae svar her, så dette skal det nok bli en ordning på!

 

takk for hjelpa så langt.

 

foresten... det autofil greierne har jeg INGENTING med!!

 

det var forsåvidt morsom lesning:

Avkappede fjæringer er den mest alvorlige ombyggingen de har kommet over så langt

 

hvem har ikke hatt Black&decker senkesett??? synes ikke jeg hører om annet en kompiser som har kappet fjærer..

og dessuten, må vell være værre modifikasjoner i norges land en dette... (kappa fjærer)

har noen kompiser som var ute å rånet i hjemmelaget cab (en opel av noe slag)

og de ble stoppet og beordret hjem... det må vell være en værre modifikasjon....

ja de har nå sitt å stri med disse biltilsyn (og politi) folkene.

240 75mod V8

245 76mod TIC B21ET

63 Cadillac deville

step in and sitt down, shut up and hold on!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først litt oppklaring.....

 

Hva er sveiset fast i fordeler lokket?

13:1 i komp?????

 

Har du vakum opptrekk?

 

 

Men ett par tips......:D

 

Kjørt med dette selv i 730 hk bil.....

 

Hadde MSD fordeler uten vakum opptrekk, stilte den da inn på 34 grader på 3000rpm....

hva du har på tomgang er ikke inntersseangt....

 

og vektene dine er helt ute fra ca 3000rpm, så derfra og opp vil ikke vektene forandre tenningen.

 

kan også kjøpe msd 7AL3 med startretard og masse fine kontroller......

 

elektronisk styring av tenning?hva mener du med det???

 

kool bil!

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er sveiset fast i fordeler lokket?

det vil si at alt mellom axlingen inn på fordeleren og til rotoren står bom-fast, fordi delene er sveiset sammen.

 

 

13:1 i komp?????

13.5:1 faktisk.

 

 

elektronisk styring av tenning?hva mener du med det???

 

ble litt feil, tenker vell på vakumstyring...

 

blir jo bare tull å forklare... går ut å tar et bilde med mobilen......

 

fordeler.jpg

 

sånn ser det altså ut... skulle ikke vakumklokken vært oppe til venstre? jo det mein æ på!

 

uansett, takk for all hjelp så langt

240 75mod V8

245 76mod TIC B21ET

63 Cadillac deville

step in and sitt down, shut up and hold on!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår