Gå til innhold

Primera GT vs. Annet


Dulle

Anbefalte innlegg

Vel.

Tiden er inne for et bilkjøp, og jeg har vel aldri gjort en vanskeligere avgjørelse.

Har ca. 150 000 til rådighet (med litt lån og saker og ting), og jeg leter febrilsk etter noe som ser ganske ålreit ut, er bra generelt, og går bra.

 

Det jeg sitter igjen med etter 2 måneders leting er en 98 Modell Primera GT som jeg kan kjøpe snart, for ca. 150 000, eller en 95-96 modell 200SX S14, som stort sett er til salgs hele tiden.

 

Spørsmålet er..hva ville dere valgt?

 

Gi meg alle synspunkter, eventuelle andre biler jeg har oversett osv.

Nissan Primera P11 GT '98 [H6R, AGX, K&N, Under utvikling]

Nissan Primera P10 LX '92 [solgt, sikkert død]

 

http://www.nccn.no - Nissan Car Club Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 49
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Veldig vanskelig valg vil jeg si..... Er jo 2 ganske forskjellige biler, med nesten samme motor.... (med og uten turbo)!

 

Skulle jeg kjøpt meg en ny bil i dag tror jeg at jeg hadde hatt samme dilemma som deg...... Men skulle jeg først ha kjøpt meg S14 så ville jeg kjøpt en S14a, kun fordi jeg synes den ser mye mer tøffere ut enn en S14!

 

Selv er jeg blitt kjempe glad i primeran min og tror det skal mye til før jeg kvitter meg med den! Hadde S13 før og vil påstå at primeran er bedre og kjøre enn den, men jeg savner motoren.....

 

Ikke et lett valg.......

-98 Almera GTi

 

x-95 Primera 2,0 Sri

x-200sx S13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

S14a er for dyrt..det jeg har lyst til, hvis valget faller på S14, det er å sette igang med en ombygging til S15-front..det KAN gå bra..og da har jeg brått en meget eksklusiv bil..hvertfall på utsiden :D

 

Vel vel, man har vel planer..spørs vel om det ikke blir med drømmer..

Nissan Primera P11 GT '98 [H6R, AGX, K&N, Under utvikling]

Nissan Primera P10 LX '92 [solgt, sikkert død]

 

http://www.nccn.no - Nissan Car Club Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

200sx = bra kjøreegenskaper, kjapp motor, 2dører(trang, upraktisk?), dyr og vanskelig forsikkring, litt dyrer deler, bakhjulstrekk osv..

 

Primera= Bra, men annerledes kjøreegenskaper, kjapp motor i sin klasse, enkel å bygge om til turbo, ulv i fåreklær, 4 dører, praktisk, billig forsikkring, relativt billig deler, mange vrak å plukke fra, forhjulstrekk osv...

 

Så er mye å vurdere her ja.. Men ikke noe tvil om at en GT primera absolutt er rått å kjøre. Og pen er den også.. Men om du er typen som virkelig er flink og kjøre pluss vil ha racing feelingen er vel 200 sx bedre pga trim muligheter i tillegg til den viktige bakhjulstrekken. Karroseriet er også noe stivere og bedre enn Primeran, hovedsaklig pga at det er 2 dører mindre.. Og det er vel også en god del mer stab stag osv å få tak i til 200 sx`n.. Men har du råd til forsikkringen? Det er vel det som stopper de fleste..

- Nissan Primera eGT

- 180SX TimeAttack

x WRX

x Carlos Sainz

x Turbo Primera osv osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, på forsikrigsplanet ble jeg ekstremt positivt overrasket.

 

Fikk S14a med 12 000 i kjørelengde, full kasko og 6000 i egenandel til ca. 8000 hos If...

 

Gjensidige NOR skulle ha 18000 for samme deal, men med 10 000 i kjørelengde..fy faen..

 

Men uansett..det virker som billån-menneskene stopper min jakt på S14..de ville ikke låne meg cash til en bil som var eldre enn 11 år når lånet var nedbetalt, og jeg kan ikke ta det på mer enn 5 år, så derfor er 98 modell "gamleste" mulighet...tragisk..

 

Menmen..det var vel artig med drømmen..kanskje..kanskje en gang i fremtiden kan jeg kose meg med en S14a..det er jo en fin tanke..

 

Uansett..det blir vel Primera GT da..det eneste andre jeg kunne tenke meg er kanskej en 2000 Toyota Celica..de er fine..men de er ikke Nissan da..jaja, får dra på meg tenkehetta igjen :(

Nissan Primera P11 GT '98 [H6R, AGX, K&N, Under utvikling]

Nissan Primera P10 LX '92 [solgt, sikkert død]

 

http://www.nccn.no - Nissan Car Club Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Dulle

 

Men uansett..det virker som billån-menneskene stopper min jakt på S14..de ville ikke låne meg cash til en bil som var eldre enn 11 år når lånet var nedbetalt, og jeg kan ikke ta det på mer enn 5 år, så derfor er 98 modell "gamleste" mulighet...tragisk..

 

Kunne du ikke lånt penger til en veteran bil da, om det hadde vært ønske med lånet :eek: ???

Hadde anbefalt 200 Sx om du kunne kjøpt en "Gammel bil".

81 Bmw M535 Turbo

87 Bmw 518

xxxxxxxxxx Skrota \ Solgt xxxxxxxxx

94 Ford mondeo Sedan 2.0L 16v Rs

65 Dodge Coronet 318

82 Honda Civic 1.3

91 Ford taurus

86 Ford Sierra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by eGtTurbo

200sx = bra kjøreegenskaper, kjapp motor, 2dører(trang, upraktisk?), dyr og vanskelig forsikkring, litt dyrer deler, bakhjulstrekk osv..

 

Primera= Bra, men annerledes kjøreegenskaper, kjapp motor i sin klasse, enkel å bygge om til turbo, ulv i fåreklær, 4 dører, praktisk, billig forsikkring, relativt billig deler, mange vrak å plukke fra, forhjulstrekk osv...

 

Så er mye å vurdere her ja.. Men ikke noe tvil om at en GT primera absolutt er rått å kjøre. Og pen er den også.. Men om du er typen som virkelig er flink og kjøre pluss vil ha racing feelingen er vel 200 sx bedre pga trim muligheter i tillegg til den viktige bakhjulstrekken. Karroseriet er også noe stivere og bedre enn Primeran, hovedsaklig pga at det er 2 dører mindre.. Og det er vel også en god del mer stab stag osv å få tak i til 200 sx`n.. Men har du råd til forsikkringen? Det er vel det som stopper de fleste..

 

Jeg vil faktisk på stå att Primeraen sitter godt merkbart bedre på veien i svingene enn en 200SX (S13 og S14)

Nissan Maxima QX-R A32 97mod

Nissan 200SX S13 90mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig så enkelt å smekke turbo på primeran?

Hvor mye slankere ville lommeboka blitt av en sånn operasjon da?

 

Tenker vel jeg kunne vist en del Vectra Turbo go Calibra-eiere hvor skapet skulle stå da..for ikke å snakke om Honda-eiere med "ekstreme" vtec-maskiner ;P

 

Cato69, hva tenker du på? Låne til veteranbil? Da må den vel være over 25 år, eller hvor den grensa for veteranbiler går?

Det avr liksom en 96 modell som hadde vært sakene.

Nissan Primera P11 GT '98 [H6R, AGX, K&N, Under utvikling]

Nissan Primera P10 LX '92 [solgt, sikkert død]

 

http://www.nccn.no - Nissan Car Club Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å sette inn turbo er ikke så vanskelig nei og motoren tåler det. Men skal det være skikkelig så kommer det på rundt 50k alt inkl.

Kan love deg at jeg har satt på plass både honda eiere og "stolte" volvo turbo gnomer... Og når du nevner calibra, er en lokal fyr her som har en turbocalibra med 250-270 hk.. drar han lett med Primeran :D

- Nissan Primera eGT

- 180SX TimeAttack

x WRX

x Carlos Sainz

x Turbo Primera osv osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by eGtTurbo

å sette inn turbo er ikke så vanskelig nei og motoren tåler det. Men skal det være skikkelig så kommer det på rundt 50k alt inkl.

Kan love deg at jeg har satt på plass både honda eiere og "stolte" volvo turbo gnomer... Og når du nevner calibra, er en lokal fyr her som har en turbocalibra med 250-270 hk.. drar han lett med Primeran :D

Dro han lett?? :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off..jeg hører kassaapparatene i verksteden klinger..ching-ching!!

 

Men uansett da..det er noe jeg måtte tatt til neste år uansett.

 

Men når vi første snakker om denne turbokonverteringen..hva med S14 eller GTi-R maskin?

Hvor mye kronasjer må man ut med for noe sånt?

Jeg ser TRS Autoteknikk selger GTi-R maskiner for ca. 30 lapper..og så regne kanskje 20 for installasjon?

Det ville vel uansett vært bedre med en motor der -alt- er laget for turbomaskin, enn en man monterer turbo etterpå..jeg ser det har vært diskutert oljespyling av stempla og litt sånt andre steder på forumet her..

 

S14 maskin er kanskje vanskeligere..da må man vel enten bytte girkasse, eller mekke akslinger og konvertere hele shiten til bakhjulstrekk..høres både festelig, vanskelig og dyrt ut ;P

 

Hmmmm...Primera GTi-R...I like it..

Nissan Primera P11 GT '98 [H6R, AGX, K&N, Under utvikling]

Nissan Primera P10 LX '92 [solgt, sikkert død]

 

http://www.nccn.no - Nissan Car Club Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår