Gå til innhold

2.0 16v motor

Ranger emnet


G60Turbo

Anbefalte innlegg

Noen her som har snøring på 2.0 16v motorene?

 

Det sitter jo en version i passaten me 136 ponnies

og en version i golf 3 me 150 ponnies.

 

Har hørt at det skulle være en version som avstammer fra 1,8 16v som har større bor og lengre slaglengde på veiva.(passat?)

 

Vet at det er en version som har "høyere" blokk, 2,5 cm, men lik borring som 1,8 16v men med 2,5cm lengre slaglengde. (golf 3?)

 

Men HVA er forskjellen på disse motorene?

Er det KUN sprutet som er forskjell, eller er det forskjellig

bor x slag, toppen eller innsugsmanifolden??

 

Fint hvis noen her kan hjelpe meg me den saken her.. motorbokstaver etc...

 

Er veldig takknemmelig for all hjelp!!!

 

(Det gjøres oppmerksom på at all villendende og feilgitt informasjon derimot vil bli belønnet med en real omgang tannsplittende grisehjuling bak huset.)

83 Golf Mk2 Powered by VW Motorsport

83 80 Turbo Quattro

86 80 Quattro GTE

 

"There is no replacement for turbocharged displacement"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

detta har jeg forska endel på :)

 

1.8 16v kom i KR og PL (morsom og slapp)

2.0 16v kom i 9a og ABF

 

9A er mest lik den vanlige 1.8 litern.. den har samme høyde på blokka. og kan boltes rett inn i en gammel 16v gti(med oppjustert sprut..) ble solgt i 2.0 corrado 16v og i passater .. noen ble vel og solgt i visse versjoner av audi 80. diss kan ha en annen topp, pga annen plassering på fordeler..(er ikke plass i enden av toppen)..

 

9A fra passat og corrado er bolt inn i en gammelt 16v gti.. men pga slappe kammer så gir den ikke mer pulver.. Toppen på 9A motorn er også litt annerledes fra vanlig KR.. den gir mer på lavt turtall, og mindre på topp... sett på en KR topp(med de hissigere kammene) på 9A og du det på toppen som 9A mangler, og ca 150 hester(sies det, har desverre ikke fått testa)..

Hvis noen finner en slik blokk, 9A altså, så vil jeg ha den ;)

 

ABF er fra golf 3 gti 16v..

den er 16mm(tror jeg det var) høyere opp til eksosporten(hele blokka og da seff)...enn 9A og KR/PL, og det KAN skape plassproblemer for eventuelt grenrør osv ved montering i en golf 2.. ABF har vel samme volum som 9A, men har gunstigere vinkler på råder og litt sånt..

innsuget er litt annerledes... og innsprutet er med databoks og elektronisk styrte dyser...

er visstnok en bedre motor...

- 2007 325d coupe Msport , BBS LM , KW3. Sølv bil, coral rødt Msport skinn - Daily driver

- 1992 mx5 - Trackday toy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2.0 16v kom som 6A i Audi 80, samme topp som 9A og PL og samme plassering av fordeler og trolig samme høyde på blokka.

 

Det er samme kammer i PL og 6A. KR har en vassere innsugskam, men lik eksoskam.

 

ABF er en nyere type motor med motronic sprut og tenning. Høyere effekt og bedre dreiemoment

 

9a og 6A har større boring (82.5) og lengre slaglengde KR/PL.

 

edit: ABF har Digifant motorstyring, og 9A har samme topp som ABF

Mvh.

Ole Morten

'99 Audi A4 1.8TQ

x '91 Golf 16v turbo

Nytt Prosjekt: '87 Golf syncro 2.0 16v turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var den infon jeg var på jakt etter.... hapyhappy

 

Hørte om en som satte datasprut på en sånn motor, ga nærmere 200 orntli hester.... sugemotor... Da slipper man liksom all den problematikken som kommer når jg setter mg inn i en turbomata maskin...:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

 

Bånn gass, 1.gir-2.gir(pling)3.gir(plong)4.gir= masse røyk ut bak der..... (men jeg kjørte jo i fra svinet);) med det resultatet at turboen nå har to vifter som nå jobber med individuellt

83 Golf Mk2 Powered by VW Motorsport

83 80 Turbo Quattro

86 80 Quattro GTE

 

"There is no replacement for turbocharged displacement"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by G60Turbo

Det var den infon jeg var på jakt etter.... hapyhappy

 

Hørte om en som satte datasprut på en sånn motor, ga nærmere 200 orntli hester.... sugemotor... Da slipper man liksom all den problematikken som kommer når jg setter mg inn i en turbomata maskin...:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

 

Bånn gass, 1.gir-2.gir(pling)3.gir(plong)4.gir= masse røyk ut bak der..... (men jeg kjørte jo i fra svinet);) med det resultatet at turboen nå har to vifter som nå jobber med individuellt

 

Med datasput/tenning på ABF, som er bra justert, skal du kunne komme rundt 200 ærlige sugehester i den motoren.

Mvh.

Ole Morten

'99 Audi A4 1.8TQ

x '91 Golf 16v turbo

Nytt Prosjekt: '87 Golf syncro 2.0 16v turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blei litt forvirra nå jg....beer sin skyld.....:D

 

For å forklare det enkelt da så er jeg på jakt etter en 2.0 16v motor som har følgende:

 

-Minst mulig borring

-Lengst mulig slaglengde

-Best mulig topp/kammer

 

Så vidt jeg kan ressonere mg fram til (mellom ølene) er det ABF motoren som oppfyller mine krav...

ELLER har jg allerede drekki mg sveiseblind og gått mg bort mellom linjene????

 

Før prøve et par glass vann nå kanskje.....

 

83 Golf Mk2 Powered by VW Motorsport

83 80 Turbo Quattro

86 80 Quattro GTE

 

"There is no replacement for turbocharged displacement"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle 2.0 16v motorene har samme boring og slaglengde. ABF har 15mm lengre råder som gjør at blokka blir 16mm høyere. Toppen på ABF/9A har trangere innsugskanaler, men bedre eksoskanaler enn KR/PL. Skal du ha datasprut er det jo enklest med ABF, da denne har digifant fra før. Hestec leverer en programerbar styreenhet som kan bruke de orginale sensorene og ledningsnettet i ABF motoren.

Mvh.

Ole Morten

'99 Audi A4 1.8TQ

x '91 Golf 16v turbo

Nytt Prosjekt: '87 Golf syncro 2.0 16v turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jo den saken grei. Du er helt sikker?? Arild Ruud snakk no om at den me høyere blokk hadde lengre slag, men den er jo uansett gunstigere siden den har lengre råder og lavere syrisvinkel for stemplene.

 

Har jo haltech E6K i gullgolfen nå så d r jo greit.

 

Og golfen går greit?? Har du planlagt no mer modifikasjoner da?

83 Golf Mk2 Powered by VW Motorsport

83 80 Turbo Quattro

86 80 Quattro GTE

 

"There is no replacement for turbocharged displacement"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, trenger bare signalet derfra såvidt jg forstår.

Måtte ha en separat tenningsmodul da siden tenningsmodulen i G60 ECU har såkalt "uintelligent" tenningsmodul.

 

Hvis man skal ha separat helelektronisk tenning setter man sensor på svinghjulet.

83 Golf Mk2 Powered by VW Motorsport

83 80 Turbo Quattro

86 80 Quattro GTE

 

"There is no replacement for turbocharged displacement"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har ett ABF EFI till salu (elektronic fuel injection) titta på säljes under delar. Det du behöver till är nåt som styr spridarna...

 

Sen kan du skaffa en 2E bottendel (samma som ABF fast andra kolvar) och en 9A/KR topp. Då har du 8:1 i komp lagom för överladdning. Eller så passar du på att byta kolvar till några smidda kolvar om du vill ha tåligare motor och/eller högre komp.

http://www.dli-teknik.se <-- VAG Godis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår