Gå til innhold

Ideer og tips til anlegg i 520i

Ranger emnet

C0bra

Anbefalte innlegg

Sitter nå og vurderer om jeg skal bygge anlegg i bilen eller ikke.. Det er snakk om en 91mod BMW 520i, sedan.. Har fra før av en (elendig?)cd spiller som satt i når jeg kjøpte bilen, og 2stk 12"(mds, som det ikke virker som noen her liker..).. Hadde tenkt å bruke dette nå i begynnelsen, for så å kansje skifte det ut senere.. Hadde også tenkt å bruke minst mulig penger på dette, men vil allikevel ikke ha noe biltema greier. Så har en mental max grense på 20k, men vil helst komme mye under dette..

Det jeg vil ha nytt er nytt frontsett, 6,5" eller 5,25" med diskant, forsterkere til frontsett og subber og kansje jeg bør ha noen 6*9" eller noe i hatte hylla? Har hørt at det ødelegger lydbildet, siden det da også kommer lyd bakfra stemmer dette? Kunne også tenkt meg å ha subbene vent bakover, men å ha bassrør inn der hvor midtarmlene er i baksetet, vil ha begge subben i en kasse..

Fremst av alt vil jeg at detta skal se pent ut, og det må være bagasjeplass etter jeg er ferdig.. Er villig til å ofre reservedekket hvis jeg trenger plass til å "stue" vekk forsterkere eller lignende..

Så kan dere sette opp noe bra til meg? Kan vurdere nye subber og cdspiller hvis dere mener jeg vil få mye bedre lyd med det..

84 i 50sonen, kan ta lappen igjen 19september.

91 mod BMW 520i

Fk automotive

!!!RADAR VARSLER FUKNER IKKE!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Her er det mye man kan gjøre :)

Er for seint til at jeg orker begynne på noe opplegg nå, men anbefaler å benytte komponentsett både foran og bak.

1 stk 4 kanaler

1 stk monoblokk

2 stk komp.sett 6,5"

2 stk subber 12"

Diverse kabler

Ny spiller

Da har du noe greit, som ikke er alt for dyrt.

Kan skaffe mye av dette billig, noe nytt, noe brukt.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil at dette skal bli billigst mulig, ville jeg kjøpt noe bra, som du eventuelt kan bygge ut senere.

F.eks Dynabel forsterker. 4-kanals. knappe 2000,-

Den kan da drive et så bra frontsett som mulig. Min 2000,- Helst en del mer.

Og en sub. F.eks Infinity, de nye Rockfordene, Dynabel.

Putt på en spiller du blir fornøyd med. Nye spillere har ofte 2-3par, 4-5v utganger, og MP3/WMA. Kjøp gjerne til 3000-4000,-

Legg opp powerkabler så det holder. Tykkest mulig. Det har du igjen for. Også når du eventuelt utvider anlegget senere.

Disse tingene vil da koste ca 11000,- +-

Vil du utvide senere, kan du legge til monoblokka til Dynabel, ett sett med komposett til og kanskje en sub. Det gamle du da har, passer inn... Slik at du ikke trenger å bytte ut noe. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så litt på autosound nå og prøvde å sette opp noe..

Tenkte da på 1stk Punch 501X til å drive 2stk FNP-2614 komponent sett.. Tenkte også på 2stk Punch 401S brokobla til å drive hversin subb.. Også kabler og slikt som jeg trenger..

Dette kommer da på 13835kr.. Vil da bare bruke subbene og cdspilleren jeg har også bare kjøpe det nytt senere.. Er dette noe å satse på? eller kan jeg få bedre/tilsvarende til en billigere penge? Trenger ikke noe extrem lyd, men vil at det skal spille høyt og pent(får jo ikke allverden til denne prisen, men får vel en del..)

91 mod BMW 520i

Fk automotive

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by C0bra

Sitter nå og vurderer om jeg skal bygge anlegg i bilen eller ikke.. Det er snakk om en 91mod BMW 520i, sedan.. Har fra før av en (elendig?)cd spiller som satt i når jeg kjøpte bilen, og 2stk 12"(mds, som det ikke virker som noen her liker..).. Hadde tenkt å bruke dette nå i begynnelsen, for så å kansje skifte det ut senere.. Hadde også tenkt å bruke minst mulig penger på dette, men vil allikevel ikke ha noe biltema greier. Så har en mental max grense på 20k, men vil helst komme mye under dette..

Det jeg vil ha nytt er nytt frontsett, 6,5" eller 5,25" med diskant, forsterkere til frontsett og subber og kansje jeg bør ha noen 6*9" eller noe i hatte hylla? Har hørt at det ødelegger lydbildet, siden det da også kommer lyd bakfra stemmer dette? Kunne også tenkt meg å ha subbene vent bakover, men å ha bassrør inn der hvor midtarmlene er i baksetet, vil ha begge subben i en kasse..

Fremst av alt vil jeg at detta skal se pent ut, og det må være bagasjeplass etter jeg er ferdig.. Er villig til å ofre reservedekket hvis jeg trenger plass til å "stue" vekk forsterkere eller lignende..

Så kan dere sette opp noe bra til meg? Kan vurdere nye subber og cdspiller hvis dere mener jeg vil få mye bedre lyd med det..

For det første, kjøp så godt frontsett som mulig, og dropp 6x9. skal du ha høyttalere bak, bør disse kun benyttes for utfylling, men bør ikke prioriteres når du er på budsjett.

For det andre, dropp bassrefleks. Uansett hva folk sier så introduserer bassrefleks alt for mange feil til at det er verd det. Om det ikke er ren spl du er ute etter. Send meg en PM så skal jeg gi deg en dyptgående forklaring hvorfor, om du er interessert.

Om jeg kjenner BMW rett så har denne bilen en skiposeluke mellom setene. Den mest optimale løsningen blir da (om du vil unngå vesentlige ombygginger) å montere bassen/bassene rettet ut mot denne luken. Skal du bruke 2 stk basser anbefaler jeg å vinkle dem begge mot luken.

Ellers er jeg enig med Bisarre i at du bør legge litt kroner i strøm.

Om Soundstream kan være interessant for deg, send meg en PM så skal jeg sette opp et tips. Er overbevist om at du ikke kommer

til å angre på det.

mvh

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daså.. Men vil de nye tilsvarende modellene være noe å satse på? eller bør jeg gå over på andre merker? Bare spør og graver jeg, siden jeg er nesten total nybegynner på dette..

91 mod BMW 520i

Fk automotive

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daså.. Men vil de nye tilsvarende modellene være noe å satse på? eller bør jeg gå over på andre merker? Bare spør og graver jeg, siden jeg er nesten total nybegynner på dette..

Det vil vel avhenge av hvem du spør.;)

Spør du Bisarre, vil nok han si at du bør sattse på RF, spør du meg, vil jeg si velg noe annet. Vi er begge farget av hva vi selger og våre tidligere erfaringer. Velger du å handle fra Bisarre (eller en annan som selger RF), vil jeg uansett anbefale deg å velge noe annet enn RF. Men det er min personlige mening.

Mitt råd er å innhente tilbud, samt vurdere produktene ut i fra pris. Og ikke minst oppfølgning/support.

mvh

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nettopp i bilen at jeg ikke har en slik skipose luke.. Hva blir da det beste altarnativet mitt? jeg kan vel bare kutte ut ett hull der som den skal være?

91 mod BMW 520i

Fk automotive

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nettopp i bilen at jeg ikke har en slik skipose luke.. Hva blir da det beste altarnativet mitt? jeg kan vel bare kutte ut ett hull der som den skal være?

Om du har et midtarmlene hvor det er mulig å komme gjennom til bagasjerommet ved å fjerne stengsel, så gjør det samme nytte.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ut at det var kutta ut slik at jeg kar klar bane, dette fant jeg ut rett etter at jeg skrev det andre:(

Så litt på den Soundstream Van Gogh serien, var ganske tøff.. Må si det frista veldig med en VGA 400.2 til å drive ett sett med VG.6C og en VGA 600.2 brokobla til å drive en VGW-12.. Dette kosta ca 16000kr, også kjøpe kabler og det andre jeg trenger, og bruke cdspilleren til jeg har råd til en ny..

Sånn ca hvor mye koster kabler og det andre jeg trenger, og hva trenger jeg?(tenker ikke på kasser..) Trenger jeg kondensator til dette?

91 mod BMW 520i

Fk automotive

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mr. SQ

Det vil vel avhenge av hvem du spør.;)

Spør du Bisarre, vil nok han si at du bør sattse på RF, spør du meg, vil jeg si velg noe annet. Vi er begge farget av hva vi selger og våre tidligere erfaringer. Velger du å handle fra Bisarre (eller en annan som selger RF), vil jeg uansett anbefale deg å velge noe annet enn RF. Men det er min personlige mening.

Mitt råd er å innhente tilbud, samt vurdere produktene ut i fra pris. Og ikke minst oppfølgning/support.

mvh

Joda, vi blir nok alle farget av opplevelsene våre... :)

Bare lurer på om synet ditt på RF har med de gamle seriene, eller de nye, som er på vei inn nå. De kan ikke sammenlignes... Du må jo uansett innrømme at RF har hatt mye suksess med seriene sine opp igjennom tidene. Kanskje spesielt når det gjelder dB-drag... Men de nye seriene vinkler seg inn på SQ i tillegg.

Ikke et vondt ord fra min munn om Soundstream. For det fortjener ikke merket. Men når alt kommer til alt, blir ikke anlegget bedre enn sitt svakeste ledd... Og det er som oftest monteringen og eller dårlig strømforsyning. Disse tingene har ødelagt mang en lytteopplevelse. Ikke umulig å få et anlegg fra RF eller Soundstream for den saks skyld, å låte som det billigste du får på Clas Ohlson.

Tilbake til kasse...

Lydkvalitetsmessig er det helt klart mye å hente på å lage lukket kasse. Men dette krever igjen at du har fri flyt inn i kupeen. Om ikke dette er mulig, ville jeg heller laget en bandpasskasse. Med port opp i hattehylla eller inn i hullet til armlenet/skiposen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe i mot verken soundstream eller rf eller hva det måtte være, men jeg skal være ærlig å innrømme at jeg liker IKKE det nye designet til RF-forsterkerene, og det at det bytter design nesten hvert år nå..

Jeg kjøpte nylig en 301x forsterker, og designet som er på den synes jeg er greit nok..

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bisarre

Joda, vi blir nok alle farget av opplevelsene våre... :)

Bare lurer på om synet ditt på RF har med de gamle seriene, eller de nye, som er på vei inn nå. De kan ikke sammenlignes... Du må jo uansett innrømme at RF har hatt mye suksess med seriene sine opp igjennom tidene. Kanskje spesielt når det gjelder dB-drag... Men de nye seriene vinkler seg inn på SQ i tillegg.

Ikke et vondt ord fra min munn om Soundstream. For det fortjener ikke merket. Men når alt kommer til alt, blir ikke anlegget bedre enn sitt svakeste ledd... Og det er som oftest monteringen og eller dårlig strømforsyning. Disse tingene har ødelagt mang en lytteopplevelse. Ikke umulig å få et anlegg fra RF eller Soundstream for den saks skyld, å låte som det billigste du får på Clas Ohlson.

Tilbake til kasse...

Lydkvalitetsmessig er det helt klart mye å hente på å lage lukket kasse. Men dette krever igjen at du har fri flyt inn i kupeen. Om ikke dette er mulig, ville jeg heller laget en bandpasskasse. Med port opp i hattehylla eller inn i hullet til armlenet/skiposen.

Heisann,

Jeg har sans for de gode gamle RF produktene. Da RF bygget produkter man omtrendt måtte bombe i hjel for at dem skulle stoppe å virke. Dette var skikkelige greier.

De siste årene har merket etter min mening falt i lydkvalitet, og har holdt en alt for høy pris i forhold til ytelse.

Når det gjelder de nye produktene, ser dem skikkelig flotte ut, men det lille jeg har sett, har ikke holdt tilsvarende standard teknisk, og har derfor fortsatt for høy pris i mine øyne. Er selvfølgelig godt mulig jeg tar feil, og generaliserer alt for mye på bagrunn av det lille jeg har sett av de nye produktene.

Jeg er på ingen måte ute etter å sværte RF, men føler dem de siste årene har levd mer på sitt rykte, enn på gjeldende produkter.

Så poenget mitt er ikke at RF er dårlige produkter, jeg syntes bare ikke dem er verd prisen dem selges for i Norge. USA kan vi ikke sammenlikne med da priser der ikke er representative.

RF har hatt stor sukksess i mange år, og har ofte vært vel fortjent.

Det skal også sies om Soundstream at dem hadde samme problemet for noen år tilbake. Laget en hel masse direkte møkkaprodukter. Men med nye eiere og en meget positiv kurve popularitetsmessig, har produktene kommet opp på nivået dem skal ligge. Nemlig blandt high-end segmentet.

Det jeg er helt enig med deg i, er at installasjonen er alfa og omega. Nytter ikke med ubegrenset budsjett om du ikke vet hva du driver med. Da kan man komme mye lengre med et budsjett anlegg faktisk.

Må nok kanskje også si at jeg har nok et større krav til lydkvalitet enn den gjevne bilstereo entusiast. Dette har nok med min bakgrunn fra High-End hjemme stereo, hvor jeg har vært med på å utvikle flere meget gode høyttalere. Man utvikler da en meget kritisk sans, og blir dertil kritisk til det man lytter til. Så det er ikke umulig at jeg er urettferdig overfor RF. Jeg vil derfor ikke at folk skal ta mine ord for den absolutte sannhet. Er sikkert flere som grunnet sine prefreanser vil foretrekke en RF bass fremfor en SS bass, og forhåpentligvis (for min egen del;) ) vil mange gjøre det motsatte. ( forhåpentligvis flere;) )

Dette er ingen ting personlig ment fra min side, kun min personlige observasjon av produkter. Jeg har den aller største respekt for deg som med-debattant, og din kompetanse.

Beklager at jeg ødelegger tråden din Cobra!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider