Gå til innhold

turbo motor

Ranger emnet


Elling

Anbefalte innlegg

ok... lyst til å vite hva dere har å si om motor prosjektet mitt... tips og hk anslag :)

 

setter da igang med mitt første motorbygge, med hjelp fra stesvigerfar hehe...

 

dette har jeg allerede:

740 vannkjølt turbo

b23 blokk som er borra til 96.26, nye smidde mahle stempler, veiva skal være balansert, og råder vet jeg ikke om er gromme eller orginale.

glt topp med kjet tronik eller hva det heter innsprut.

 

planer om å skafe\gjøre:

mindre reimhjul--> deretter balansere veiva

531 topp(mulig portes)

740 intercooler

oljekjøler fra 740\940

 

noen forslag om ting jeg burde gjøre\ har glem? hva tror dere om effekt her?

 

han som jeg kjøpte blokka av visste om en identisk blokk og han hadde hatt 350 ved 1,7-1m8 i ladetrykk... men det avhenger jo av topp og innsprut osv...

 

håper på svar. :)

Volvo 940LT 95'

Volvo 245 86'

x - Volvo 245 91'

x - Volvo 240 GLE 86'

x - VW Golf MKII 88'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier du har en GLT topp,regner da med at du mener en 405 topp!!

 

Nå vet jeg ikke hvor mange hester du har planer om men en 405 topp holder i massevis viss du tenker 250hk-300hk.

 

De sier at 531 toppen har best virkning ved 400hk å oppover.

 

Snakket med en fyr på Volvotreffet i Hokksund å han hadde en b230et med en portet 530 topp å ca 230hk. Han hadde prøvd en 531 topp på den motoren å den gikk dårligere å brukte mer bensin.

Nå vet jeg ikke om dette skjer med alle motorer eller om det kun er et engangs tilfelle!!

 

Mvh Lars

"81 Volvo 242 - Prosjekt

"82 Volvo 760 GLE - Bruksbil

"86 Volvo 240 GL stv, TelenorBlue (Bruksbil/langtidsprosjekt) påkjørt, høgd (savne)

"84 Volvo 240 (kjøpt for 1500,solgt for 13K) (Uten å røre den)

"86 Volvo 240 GLE stv (delebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan gå for et tillegssprut - 2-5000,-

GIK grenrør eller lage et selv - ?????,-

230ft råder eller bedre - 230ft råder 3-400,- stk Smidde sikkert 8-10000,-

Porte toppen du har og bytte ventiler eller kjøpe en 531 topp - porting er dyrt.... 531 koser rundt 2-4000,- orginal

Større turbo - 4-10000,-

Smidde stempler - det hadde du vel

940 turbo innsug - ????,-

Chip - 3-5000,- i sverige

Eksos

++

 

 

Dette er noe som må gjøres med motoren og da har du vel rundt 300-350 HK

-Volvo 240 AT

-Golf II 84 mod. (Til salgs)

-Honda Accord Aerodeck 2.0 EXI 86 mod. (Ferdig og i daglig bruk etter opppussing)

x Mazda 626 1.8i 91 mod.

x Ford Sierra Cosworth Sedan 88 mod. Steg 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Volvo-Lars

Du sier du har en GLT topp,regner da med at du mener en 405 topp!!

 

Nå vet jeg ikke hvor mange hester du har planer om men en 405 topp holder i massevis viss du tenker 250hk-300hk.

 

De sier at 531 toppen har best virkning ved 400hk å oppover.

 

Snakket med en fyr på Volvotreffet i Hokksund å han hadde en b230et med en portet 530 topp å ca 230hk. Han hadde prøvd en 531 topp på den motoren å den gikk dårligere å brukte mer bensin.

Nå vet jeg ikke om dette skjer med alle motorer eller om det kun er et engangs tilfelle!!

 

Mvh Lars

 

Dette er ren desinformasjon, og MÅ ikke spres på nettet. Alle kan litt om Volvo vet at 531-toppen er en trimtopp som gir mer effekt i forhold til 531-toppen. Volvo har selv solgt denne toppen som "trimsett" som gir 20 hk sammen med annen kamaksel.

 

At 531-toppen har best virkning ved 400 hk og oppover er tull. Skal du ta ut så mye effekt anbefales 16 V topp eller en gromt portet 8-V topp.

 

Så at dette er et engangsfelle er nok riktig. Og en portet 530-topp kan selvfølgelig være bedre enn en original 531-topp. Det høres for meg ut som andre problemer enn selve utforming av toppen at bensinforbruket stiger og effekten synker....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by parelius

Du kan gå for et tillegssprut - 2-5000,-

GIK grenrør eller lage et selv - ?????,-

230ft råder eller bedre - 230ft råder 3-400,- stk Smidde sikkert 8-10000,-

Porte toppen du har og bytte ventiler eller kjøpe en 531 topp - porting er dyrt.... 531 koser rundt 2-4000,- orginal

Større turbo - 4-10000,-

Smidde stempler - det hadde du vel

940 turbo innsug - ????,-

Chip - 3-5000,- i sverige

Eksos

++

 

 

Dette er noe som må gjøres med motoren og da har du vel rundt 300-350 HK

 

230 FT råder passer ikke i B23 blokka.

 

Originalrådene i B23 holder nok et godt stykke.

 

Er vel M-råder i B23 blokka, og disse er vel de sterkeste originalrådene i rødblokkene.

 

Bunndelen er solid nok den, hvis du får bensin nok/lav nok tenning, til å unngå tenningsbank.

 

 

Det er normalt tenningsbanken som dreper stempler/råder, og ikke ladetrykket i seg selv.

95 Volvo 855

96 Volvo 945 LTT (BSR steg 3)

85 Massey Ferguson 675 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Elling

hmmmm... haltec er nok out of my leauge når det gjelder $... fått pris på det... 20 høvdinger, det er med nye dyser...

 

Kjøp deg et brukt et da vel...vet om folk som har kjøpt helt greie Haltech til 6000,- i Billisten,og det står jo et datasprut der annenhver uke... :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er tillegssprut a?

 

menne... hvis jeg kjøper et brukt...

hvir mye er det for mapping a? eller er det noen man klarer selv?

var en som ringte for meg til krb, og der sa de:

 

hvis jeg skulle over 250 hk måtte jeg nesten ha orntli sprut, og det ble på 20høvdinger med dyser...

jeg kunne ta et billigere men da sa de at jeg måtte mappe det 6-7 ganger omtrnt, kjøre litt og mappe på nytt...

det sa de der hvertfall...

Volvo 940LT 95'

Volvo 245 86'

x - Volvo 245 91'

x - Volvo 240 GLE 86'

x - VW Golf MKII 88'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tillegssprut er et innsprutsystem som du monterer i tillegg til det du har.

På enkelte tilleggssprut justerer man hvor mye bensin den skal sprute på forskjellige ladetrykk.

F.eks ett potmeter på 2000 omdr. ett på 3000 osv.. (potmeter=justering skrue)

På den jeg så her på forumet en gang var det 6-7 potmetere.

 

Ang KRB-Trading....

Har skal prakke på deg mye mer enn det du trenger....

Husk at i tillegg til dataspruten Burde du mappe og bremse denne motoren, og det er ikke billig... 10000,- tenker jeg.

Nå vet jeg ikke åssen tenning du har, men kjører du på orginal tenningen, kan det være at den ikke følger med opp mot 350hk.

Da må du kjøpe datasprut med tenning hvis ikke det er med, ellers må du kjøpe løs tenning som f.eks Lysaker Bil selger.... 5000,-

Tilleggssprut kan du klare selv...

-Volvo 240 AT

-Golf II 84 mod. (Til salgs)

-Honda Accord Aerodeck 2.0 EXI 86 mod. (Ferdig og i daglig bruk etter opppussing)

x Mazda 626 1.8i 91 mod.

x Ford Sierra Cosworth Sedan 88 mod. Steg 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår