Gå til innhold

2.3/2.6/2.8

Ranger emnet

weltzin

Anbefalte innlegg

Hei.. lure på å gå til anskaffelse av en cirka 92/93 audi 100

Har funne ein 2.6 som er interresang, men korleis er det med motorane i disse?

eller 2.3, eller 2.8'en?

2.3 er vel femmer? mens dei andre er 6'er?

kvaliteten på disse? teknsik?

svar ønskes

og viss noken har ein sedan av denne typen og ønske å bytta med sierra'en min så berre sei ifrå

01 BMW 320 Ci

-x 93 Volvo 850 GLE

-x 89 Sierra iS

-x 87 Audi 80 1.8e

-x 83 Sierra 2.0L R.I.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du sier er 2,3'n femmer ja. Holdbar og fin motor med ganske funksjonable 136 hk. Fin femmerlyd ;)

2,6 og 2,8 er V6'ere. Samme motor egentlig, litt forskjell i slaglengde ++. Lang levetid og driftssikker motor. Bruker en del olje, men skal faktisk være sånn. I instruksjonsboken oppgis det forbruk på opptil en liter olje per 1000km som normalt.

2,6'n har 150 hk, 2,8'n 174 hk(193 hk fra -96). Godt moment og komfortable motorer å kjøre. Fin V6 lyd og med et skikkelig eksosanlegg får du virkelig gromlyd;) 2,8'n har jeg i min bil og er godt fornøyd med den. 245nm originalt er behagelig å kjøre i en sugemotor ;)

Tilgang på deler til denne bilen (og motorene) er god og bilen er særdeles komfortabel sammenlignet med andre biler på samme alder.

:)

2001 Audi Allroad 2,5 TDIQ

1988 Audi 90Q/S2 3B - Baneprosjekt

x-'95 Audi S6 4,2 V8

x-'94 AudiCab 2,8

x-'99 Golf GTI 1,8T

x-'98 Renault Megane Coupè

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Loppa

Som du sier er 2,3'n femmer ja. Holdbar og fin motor med ganske funksjonable 136 hk. Fin femmerlyd ;)

2,6 og 2,8 er V6'ere. Samme motor egentlig, litt forskjell i slaglengde ++. Lang levetid og driftssikker motor. Bruker en del olje, men skal faktisk være sånn. I instruksjonsboken oppgis det forbruk på opptil en liter olje per 1000km som normalt.

2,6'n har 150 hk, 2,8'n 174 hk(193 hk fra -96). Godt moment og komfortable motorer å kjøre. Fin V6 lyd og med et skikkelig eksosanlegg får du virkelig gromlyd;) 2,8'n har jeg i min bil og er godt fornøyd med den. 245nm originalt er behagelig å kjøre i en sugemotor ;)

Tilgang på deler til denne bilen (og motorene) er god og bilen er særdeles komfortabel sammenlignet med andre biler på samme alder.

:)

Er ikke 1 liter på 1000km grensen til tilatt forbruk på eu kontroll (eller no sånt) da? Det er jo faktisk veldig mye da!! :D

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by weltzin

tsk tsk...

har alldrig påstått at bilen min går som et olja lyn heller eg..

vag = kvalitet? jada eg trur på deg eg...

nei eg syns ikkje vag er noke særlig kvalitet, audien eg hadde var det meir problemer med enn begge sirævane mine tilsammen, og så er dei jo altfor dyre i forhold til kva ein betaler for..

dette er berre mine meiningar om vag, men eg hadde ikkje hatt noke imot og hatt ein litt "sportslig" vag, type audi s\rs, det er jo gøy å kjøra

Skal du ha VAG? Forklar..

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ola

Er ikke 1 liter på 1000km grensen til tilatt forbruk på eu kontroll (eller no sånt) da? Det er jo faktisk veldig mye da!! :D

Vet ikke, men det står så i instruksjonsboken, og den bruker det ;) De er konstruert på den måten, aner ikke hvorfor :confused:

2001 Audi Allroad 2,5 TDIQ

1988 Audi 90Q/S2 3B - Baneprosjekt

x-'95 Audi S6 4,2 V8

x-'94 AudiCab 2,8

x-'99 Golf GTI 1,8T

x-'98 Renault Megane Coupè

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Jonte

Skal du ha VAG? Forklar..

Eh.. muligens... ja.. visste eg ikkje skulle sagt noke sånt...doh

Når eg ein gong får solgt sierran har eg lyst på enten bil med litt futt i, eller golyd, eller ein som går vanvittig billig (diesel) Og femmerane te audi har skikkelig gromlyd, kanskje ikkje noke fartsmonster, men dog..

Og prisen på disse ligge innenfor mine grenser.

01 BMW 320 Ci

-x 93 Volvo 850 GLE

-x 89 Sierra iS

-x 87 Audi 80 1.8e

-x 83 Sierra 2.0L R.I.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Min bil er en Audi 100 2.3Q 1992. Importert i 98.

Den er forholdsvis svær og tung, så det er riktignok intet fartsmonster. Den er treig som et gammelt strykejern fra stillestående, mye grunnet førstegiret, som etter min mening er det mest klønete på hele bilen. Girkassen fungerer bra forøvrig.

Men i fart øker den jevnt og trutt til det butter. Den må bare få vekten på sin side.

På vinteren er imidlertid kombinasjonen av høy vekt, lang akselavstand og firehjulstrekk ypperlig.

Med sportsfilter, effektpotte og 0W-40 olje økte dessuten toppfarten fra beskjedne 205 til fantastiske 225.

Og femmeren har en vakker klang, ja. Ikke bruker den mye olje heller, til tross for at Audi også om denne regner med et forbruk på inntil 1 liter pr. 100 mil.

Jeg har eid bilen i fem år og 60.000km nå, og følgende er utbedret av meg:

Byttet en bremseslange bak, en pakning på bakre diff, pluggledninger, fordelerlokk, støtdempere, smurt opp håndbrekkvaier, overhalt samtlige bremsekalipere, og fikset motoren som regulerer klimaanlegget.

Intet alvorlig med andre ord.

Har målt kompresjonen, som var tilfredsstillende. Jeg sier tilfredsstillende fordi sylinder fire var litt svakere enn de øvrige. Men ikke så svak at det merkes eller at det er lønnsomt å bytte toppakning.

Tre ganger har den rullet gjennom biltilsynets porter uten mangler og har ikke hatt ett nødstopp eller hatt behov for starthjelp. (Fint at batteriet er festet under baksetet, for der er det godt og varmt året rundt...)

Hvis alle Audier er like trofaste som min har vært, ja, så anbefaler jeg deg å gå til anskaffelse av en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider