eGtTurbo Skrevet Juni 13, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 13, 2004 hører du ikke etter? svarte jo på eu saken 15 cm over ditt innlegg. Er andre gangen du spør om noe på nytt i samme tråd. Kan ta ut innmaten ja, men det gir en stygg ressonanse lyd. Løsningen kan være å legge et rakt rør gjennom katalysatoren istede. Da ser det ut som den er der men slipper stygg lyden Siter - Nissan Primera eGT - 180SX TimeAttack x WRX x Carlos Sainz x Turbo Primera osv osv osv Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sony606 Skrevet Juni 13, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 13, 2004 vel, kan hende en 1,6L klarer avgass kravene, men vil ikke bli EU godkjent uannsett, alle biler som ble produsert med katalysator _skal_ ha det. hvertfall slikt ejg har skjønt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eGtTurbo Skrevet Juni 13, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 13, 2004 den blir godkjennt Siter - Nissan Primera eGT - 180SX TimeAttack x WRX x Carlos Sainz x Turbo Primera osv osv osv Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mew Skrevet Juni 13, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 13, 2004 Originally posted by magnus_primera Prøver igjen jeg, Finnes det et sted man kan kjøpe sånne rør da? Torshovs bilrekvistita. Siter 2001 Audi RS4 2.7 Biturbo 2011 VW Transporter TDI (firmabil) 2007 VW Transporter TDI 4Motion 2004 VW Transporter TDI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
magnus_primera Skrevet Juni 13, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 13, 2004 Originally posted by eGtTurbo den blir godkjennt Kilde? Eller hvordan kan du være så sikker på din påstand? Siter 02 VW Golf 1,9 (GT) Tdi 190hk 420nm 4-motion 89 Nissan Sunny - Arbeidsbil x Solgt - 79 Volvo 242 GL - Vinterbil x Solgt *og savnet*- 97 Audi A4 1,8 Turbo x Solgt - 98 Nissan Primera 1,6 SI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eGtTurbo Skrevet Juni 13, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 13, 2004 litt av poenget med å spørre et spørsmål er for å få et svar så hvis du tviler slik så kan du vel bare spørre et verksted da. Jeg jobber deltid på bilverksted og vi har aldri latt være å godkjenne en bil pga manglende katalysator. Hvis du er så dum å prøves å få den godkjennt på NAF eller kanskje merkeverksted er det mulig du får en prikk på det. Men alle vanlig verksteder overser det hvis du bare gjør de oppmerksom på det når du leverer inn bilen. Men hvis du er så skeptisk så kan du legge rør gjennom og da blir den iallefall godkjennt Siter - Nissan Primera eGT - 180SX TimeAttack x WRX x Carlos Sainz x Turbo Primera osv osv osv Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
magnus_primera Skrevet Juni 13, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 13, 2004 Beklager ordleggingen min, det var bare den beste måten jeg kunne ordlegge meg. Men takk for svar, da er det ingen tvil om at jeg skal fjerne denne, for regner med at det vil bli litt lydforskjell da! Siter 02 VW Golf 1,9 (GT) Tdi 190hk 420nm 4-motion 89 Nissan Sunny - Arbeidsbil x Solgt - 79 Volvo 242 GL - Vinterbil x Solgt *og savnet*- 97 Audi A4 1,8 Turbo x Solgt - 98 Nissan Primera 1,6 SI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eGtTurbo Skrevet Juni 13, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 13, 2004 forskjell i lyd blir det og effektn går nok opp med 5-7 hk.. 3 hk er vel det minste man måler at en bil går opp og 12-15 hk i beste fall Siter - Nissan Primera eGT - 180SX TimeAttack x WRX x Carlos Sainz x Turbo Primera osv osv osv Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sony606 Skrevet Juni 14, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2004 når man snakker om effekt økning av fjerning av kat, vil ikke turbo motorer merke det bedre pga motstand og slikt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
magnus_primera Skrevet Juni 14, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2004 Tok kontakt med tuningspesialisten og spurte litt angående det med fjerning av katalysator og fikk til svar: "Anbefaler ikke å fjerne katalysatoren på denne som er såpass "ny". Eneste måte for å vite at alt vil fungere 100% etterpå er å montere på en racekatalysator. Der har vi to alternativer: 1: HJS Motorsport "WRC" katalysator ferdig montert ca.kr 9350,-inkl.moms. 2: Amerikansk racekat. 3" ferdig montert ca.kr 8980,- inkl.moms." Så spurte jeg hvorfor dette ikke var anbefallt, og fikk til svar: "Det er ikke å anbefale pga problemer med avgasser på Eu-kontroll, og du kan få problemer med lambdareguleringen og det er ikke sikkert at den vil gå som den skal etterpå. Dette er enklere med eldre biler. En racekatalysator er oppbygd på en annen måte (metallisk), slik at den ikke tar effekt, og den renser minst like bra som en std.katalysator. WRC-kat. er rustfri, og har garanti på 100000km eller 10 år." Hva tror dere om dette? Og hva er "lambdareguleringen"? Siter 02 VW Golf 1,9 (GT) Tdi 190hk 420nm 4-motion 89 Nissan Sunny - Arbeidsbil x Solgt - 79 Volvo 242 GL - Vinterbil x Solgt *og savnet*- 97 Audi A4 1,8 Turbo x Solgt - 98 Nissan Primera 1,6 SI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Orjan_S Skrevet Juni 14, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2004 Lambdareguleringen vil si reguleringen av hvordan motoren forbrenner luft/drivstoff-blandingen og dermed også avgassene ut av motoren. Dette gjøres ved at det står en lambda-sensor, plassert før katalysatoren, som gir beskjed til styreenheten om motoren har riktig blandingsforhold med luft/drivstoff som igjen regulerer blandingsforholdet. På nyere biler sitter det ofte 2 lambdasensorer, en før og en etter katalysatoren. Dersom man da fjerner katalysatoren er det mulig at signalene fra bakre lambda-sensor blir forandret/feil og gir styreenheten signal om dette som igjen kan føre til at bilen ikke går optimalt. Har ikke noe inngående kjennskap til dette, bare en tanke jeg har :) Men om og når Nissan evt. kom med dette har ikke jeg anelse om :rolleyes: Siter BMW 330xdA Touring MY 02 Primera GT -94 300ZX -88 NA xSAAB 99 -84 Honda Z-50 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
partypulp Skrevet Juni 15, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 15, 2004 Min P10 96 mod har så vidt jeg vet kun 1 før iallfall. Siter http://www.mitsubishi-klubben.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
primera t4 Skrevet Juni 15, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 15, 2004 jeg hadde en P11 GT -98 mod. der lå den før katalysatoren. da jeg kjøpte bilen va katalysatoren fjærnet (men fulgte med) og erstattet med et rør. merket ikke noe med bilen, men d var og montert lystgass på den. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
magnus_primera Skrevet Juni 15, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 15, 2004 Nå har jeg skjært hull i katalysatoren min og fjernet innmaten, ingen pen lyd i den nå, men veldig grov.. Skal på torsdag sveise over ei plate på hullet, så det blir tett. Hvordan vil lyden bli da mon tro? Siter 02 VW Golf 1,9 (GT) Tdi 190hk 420nm 4-motion 89 Nissan Sunny - Arbeidsbil x Solgt - 79 Volvo 242 GL - Vinterbil x Solgt *og savnet*- 97 Audi A4 1,8 Turbo x Solgt - 98 Nissan Primera 1,6 SI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eGtTurbo Skrevet Juni 15, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 15, 2004 forbanna hælvetes tuning selskap.. Snakker om å utnytte folk som er uvitende. Trenger fan ikke noe race katalysator. Hvis det blir krise kan man til og med prøve å montere en potte med lav motstand mellom lambaene. Myyyye billigere. Men uansett så er det kun EN lamba på Primera så race cat er totalt bortkastet.. Lærdom: "ekspertfirma" er ikke alltid så ekspert.. Siter - Nissan Primera eGT - 180SX TimeAttack x WRX x Carlos Sainz x Turbo Primera osv osv osv Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.