Gå til innhold

Effektanlegg

p10

Anbefalte innlegg

hører du ikke etter? svarte jo på eu saken 15 cm over ditt innlegg. Er andre gangen du spør om noe på nytt i samme tråd.

Kan ta ut innmaten ja, men det gir en stygg ressonanse lyd. Løsningen kan være å legge et rakt rør gjennom katalysatoren istede. Da ser det ut som den er der men slipper stygg lyden

- Nissan Primera eGT

- 180SX TimeAttack

x WRX

x Carlos Sainz

x Turbo Primera osv osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 47
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

litt av poenget med å spørre et spørsmål er for å få et svar så hvis du tviler slik så kan du vel bare spørre et verksted da.

Jeg jobber deltid på bilverksted og vi har aldri latt være å godkjenne en bil pga manglende katalysator. Hvis du er så dum å prøves å få den godkjennt på NAF eller kanskje merkeverksted er det mulig du får en prikk på det. Men alle vanlig verksteder overser det hvis du bare gjør de oppmerksom på det når du leverer inn bilen. Men hvis du er så skeptisk så kan du legge rør gjennom og da blir den iallefall godkjennt

- Nissan Primera eGT

- 180SX TimeAttack

x WRX

x Carlos Sainz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager ordleggingen min, det var bare den beste måten jeg kunne ordlegge meg.

Men takk for svar, da er det ingen tvil om at jeg skal fjerne denne, for regner med at det vil bli litt lydforskjell da!

02 VW Golf 1,9 (GT) Tdi 190hk 420nm 4-motion

89 Nissan Sunny - Arbeidsbil

x Solgt - 79 Volvo 242 GL - Vinterbil

x Solgt *og savnet*- 97 Audi A4 1,8 Turbo

x Solgt - 98 Nissan Primera 1,6 SI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok kontakt med tuningspesialisten og spurte litt angående det med fjerning av katalysator og fikk til svar:

"Anbefaler ikke å fjerne katalysatoren på denne som er såpass "ny". Eneste måte for å vite at alt vil fungere 100% etterpå er å montere på en racekatalysator.

Der har vi to alternativer:

1: HJS Motorsport "WRC" katalysator ferdig montert ca.kr 9350,-inkl.moms.

2: Amerikansk racekat. 3" ferdig montert ca.kr 8980,- inkl.moms."

Så spurte jeg hvorfor dette ikke var anbefallt, og fikk til svar:

"Det er ikke å anbefale pga problemer med avgasser på Eu-kontroll, og du kan få problemer med lambdareguleringen og det er ikke sikkert at den vil gå

som den skal etterpå. Dette er enklere med eldre biler. En racekatalysator er oppbygd på en annen måte (metallisk), slik at den ikke tar effekt, og den renser minst like

bra som en std.katalysator. WRC-kat. er rustfri, og har garanti på 100000km eller 10 år."

Hva tror dere om dette? Og hva er "lambdareguleringen"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lambdareguleringen vil si reguleringen av hvordan motoren forbrenner luft/drivstoff-blandingen og dermed også avgassene ut av motoren.

Dette gjøres ved at det står en lambda-sensor, plassert før katalysatoren, som gir beskjed til styreenheten om motoren har riktig blandingsforhold med luft/drivstoff som igjen regulerer blandingsforholdet.

På nyere biler sitter det ofte 2 lambdasensorer, en før og en etter katalysatoren. Dersom man da fjerner katalysatoren er det mulig at signalene fra bakre lambda-sensor blir forandret/feil og gir styreenheten signal om dette som igjen kan føre til at bilen ikke går optimalt. Har ikke noe inngående kjennskap til dette, bare en tanke jeg har :)

Men om og når Nissan evt. kom med dette har ikke jeg anelse om :rolleyes:

BMW 330xdA Touring MY 02

Primera GT -94

300ZX -88 NA

xSAAB 99 -84

Honda Z-50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg skjært hull i katalysatoren min og fjernet innmaten, ingen pen lyd i den nå, men veldig grov..

Skal på torsdag sveise over ei plate på hullet, så det blir tett.

Hvordan vil lyden bli da mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forbanna hælvetes tuning selskap.. Snakker om å utnytte folk som er uvitende. Trenger fan ikke noe race katalysator. Hvis det blir krise kan man til og med prøve å montere en potte med lav motstand mellom lambaene. Myyyye billigere. Men uansett så er det kun EN lamba på Primera så race cat er totalt bortkastet..

Lærdom: "ekspertfirma" er ikke alltid så ekspert..

- Nissan Primera eGT

- 180SX TimeAttack

x WRX

x Carlos Sainz

Lenke til kommentar
Del på andre sider