Gå til innhold

Project Jet-A1

Ranger emnet

DaaN

Anbefalte innlegg

Hei!

Nå har jeg endelig tid til å legge ut ny tråd på den nye Jettaen min:D

Bilen ble kjøpt fordi den første Jettaen min ble for kostbar å fixe karosseriet på.

Jeg tok flyet til Trondheim (reiser billig) og traff selgeren Tom (som jobber på Møller Trondheim). Vi dro et stykke ut av Trondheim for å hente bilen som stod på en gård. Der monterte vi dynamoen fra min andre Jetta og fylte litt bensin. Etter litt overhaling av tennpluggene startet så bilen. Vi kjørte inn til Trondheim med bilen, og avtalte og møtes dagen etter på Møller Trondheim. Der fikk bilen en fortjent motorvask og var klar for turen til Oslo. Tom skulle sitte på til Elverum, da han skulle hente sin nye Polo 76mod (gått 47000km) :dude: Vi hadde en kjempe trivelig tur som tok drøye 6 timer. Fant fort ut at batteriet ikke tok lading, men da vi tok en sjekk av veskenivået på batteriet, var problemet løst, for der manglet det mye batterivann. Kløtsjen var oxo helt forferdelig slitt, men gikk bra fra 2.gear og nedover.

Frieksos gjorde at lyden fra bilen var noe høyere enn normalt.

Etter at jeg hadde vært innom i Gjøvik noen dager (hos dama) bar det til Oslo.

Jeg kommer jo fra Tromsø, og skulle jobbe der i sommer, så bilen skulle gjøre klar for langtur til nordnorge :o Turen skulle startes på mandag.

Lørdag gikk dama og jeg igang med å gjøre det som skulle gjøres med bilen først. Hun fikk ansvaret for å ribbe interiøret, som skulle skiftes ut (Nesten ALT!!!)

Jeg tok meg av mere tekniske ting som skifte av diverse motordeler. Blinkelys og listverk i fronten trengte å byttes. Fangere skulle hentes fra den andre bilen.

IMG_1056w.jpg

Bilen er hjemme i Oslo:cool:

IMG_1061.jpg

Trasig interiør som var klar for utbytting

IMG_1072w.jpg

Her er Cathrine godt igang med å løfte ut det stygge interiøret

IMG_1078w.jpg

Jeg er igang meg fronten (men flyger rundt og gjør alt mulig annet på engang. Henter mye deler fra den andre Jettaen)

IMG_1080w.jpg

IMG_1075_2w.jpg

Dama har fått teket på ribbing, og det går fort framover.

IMG_1081w.jpg

Jeg hjelper til med løsning av dash (den var nedmuglet)

IMG_1076.jpg

Ikke noe rust her nei, bare dritt og rusk:D :D

Img_1090.jpg

Her gnikkes og vaskes det, selv om hun ikke liker vasking (hun ville heller ta over skruing)

Img_1093.jpg

Det blir jo djævelsk bra!!!:cool:

Img_1098.jpg

Kongelig med svart tæppe! Som vi sir i Tromsø, LÆTT!!!

Img_1106.jpg

Endelig er dashbordet jeg fikk hos snille Helios klar for et nytt eventyr i en annen Jetta. Desverre er lakken ikke like bra utvendig som innvendig:mad:

IMG_1108_2.jpg

Dashen er klar for å kiles på plass.

Img_1091.jpg

Fronten har fått nye deler:) (sjekk frontblekket)

Desverre ble det for travelt på slutten av dagen, og for mørkt til fotografering. Så dette er det eneste dere får se nå, men det kommer flere bilder etterhvert. Som dere kanskje ser er; seter, teppe og dash byttet. Baksetene tok jeg fra den andre bilen, da de var bedre.

Img_1113.jpg

Historien er ikke ferdig.

Da det var mye ulyder fra bakbremsene, bestemte jeg meg for å prøve å ordne det, noe jeg heller skulle ha latt være. For å gjøre en lang historie kort, jeg knotet (slet) med venstre trommel i en hel dag, på grunn av at jeg ikke visste hva jeg bega meg ut på. Men jeg klarte tilslutt å få løs hele tromelen fra ressursbilen, og byttet den over til nybilen. Jeg fikk hjelp av Kid-A til å sette sammen, og montere det. Vi dro oxo å kjøpte nytt lagerfett, så hjullageret fikk en fortjent oppgreasing. Da vi skulle lufte bremsene, fikk vi ikke opp lufteventilen, men fant etter en test-tur, ut at det av en eller annen grunn ikke var kommet for mye luft i systemet. Så jeg kunne endelig kjøre nordover!!!

Vi dro ned i byen, for å feire med en pizza. Arild (Kid-A) kjører, for å selv bedømme om det var for mye luft i bremsesystemet. Det var da det skjedde.........................................................................................KLØTSJEN RASER.....og er så ødelagt som en kløtsj kan blifucku fucku knock asshole Devil anger2 :fingers: :aug: :hvaskjera jerkoff :fire: puke :mad:

Dere skulle ha vært der, hahahahahahahehehehehhæhæhæhæ....hosthost....åjåjåjåjåj...

Vi stopper på rødt lys, og da det er grønt prøver Kid-A fortvilt å få bilen i gear, noe han ikke klarte. Folk på fortauet stopper opp å lurer på hva som skjer, noen rister på hodet, andre flirer. Jeg sitter meg bak ratet, og DRYLER (peiser, dreger) bilen i gear, med et turtalsbrøl blandet med frieksosduv, fulgt med tannhjulgnissende skrik. Bilen hopper frammover, og vi holder på å flire oss halvt ihjel :D :D lol lol lol lol

Jeg finner fort ut, etter noen raske telefonsamtaler, at det er ingen som kan hjelpe meg med å bytte kløtsj. Skjønner kanskje det, da det ikke er gjort på ett blunk....

SATAN, der var nordnorges-turen i bil for min del spolert.

Jeg som hadde planer om å ta med GTimotor og gearkasse, få bilen lakkert og bytte motor i nord. Farsken. Ska vi slåss? boxing

Jeg bestemmer meg for å utsette motorbytte og lakkering, lar bilen stå i Oslo, og tar fly dagen etter. Jeg er både skuffet og lei meg....

MEN JEG KOMMER STERKT TILBAKE!!!

DaaN

Jet-A1 Racing

Senior Bilfotograf.

Sjekk ut Prosjekt Jet-A1:

www.bilforumet.net/showthread.php?s=&threadid=39698

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Nu skal bilen få bytta gearbox og ny clutch.

Så sett æ igang med å få fram den orginale fargen, noe som kommer til å ta lang tid. Den er nå forferdelig matt, nesten rosa, og den skal være MarsRød.

Skal oxo få retta opp bulken i bakkant av bilen.

P.g.a at blien ble stående i begynnelsen av sommeren, har det ikke blitt gjort noe på den siden sist, da æ har jobba i Tromsø i sommer.

Selger div deler fra gamle-Jettaen, før den ryker på huggern. Bare å ta kontakt om det skulle være intresse.

Senior Bilfotograf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Ja, det går sakte framover, mye pga gearkassa, men oxo fordi jeg ikke har noen garage/verksted å jobbe i.

Men gamle Jettaen har takket for seg, og vandret til de evige racerbaner....R.I.P!

Nå har jobben med å rubbe ned lakken og polere Jet-A1 begynt, slik at jeg kan kjøre med den uten å bli flau av hvor "rosa" den er. Bilen skal lakkeres, men det kommer i siste rekke.

Utrolig hva rubbing og polering kan gjøre...

Nå har endelig gearkassa blitt bytta, noe som en veldig grei og flink bergenser tok seg av.

Ny clutch, diverse foringer og overføringsdeler ble kjøpt inn. 5-trinns GTi-kasse fra Kid-A blir montert. Eneste er at kontakten på gti-kassa er noe annerledes, jeg må fixe den, så jeg får ryggelys. Noen som har noen tips?

Har vært på Gundersen Motorsport og kjøpt meg gearkule, og bestilt ratt;) Kjøpte oxo noe til dama, Sparco Go-kart sko. Hun er vild bak rattet....

GTi motoren er ikke montert, pga verkstedplass mangel. Har planer om Weber, for å gjøre noe som ikke alle gjør lenger (old-school)

Bilder

Her er fra jeg ribber gamle Jettaen for brukbare deler:

IMG_2706.jpg

IMG_2703.jpg

Jeg har pussa litt på GTi bremsekraft-forsterkeren:

B8EB4066_2.jpg

GTi motoren står å veter på overhaling og puss! Gleder meg villt til denne sitter i Jer-A1, med to dobble Weber-gassere.......

B8EB4096_2.jpg

Jet-A1:

Trenger polering ja....

IMG_1805.jpg

IMG_1806.jpg

Her er jeg begynt med rubbing (AutoGlym)

IMG_1807.jpg

Resultat:

IMG_1810.jpg

IMG_1797.jpg

IMG_1818.jpg

Ferdig med fronten, dette tar tid....

IMG_1824.jpg

Dama er fornøyd med skoa:

cath.jpg

Flere bilder og info kommer!!!

Jeg trenger litt deler:

- fram/bak fangere, med kromlist (ny)

- gti-dørtrekk (fører/passasjer side)

- 2 stk dobble Weber 45

Senior Bilfotograf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var Jet-A1 tilbake fra kasse-skifte:)

Kid-A og BadRoc slepte oss hjem, takk for d Arild!

Deilig å ha fem gear framover nå, men desverre må d justeringer til for å få kassa i revers.

HAR DOKKER NOEN TIPS???

Nå gjenstår registrering av bilen, noe jeg håper (please please) går bra. Men jeg ser ikke bort ifra at bilen må på eu-ok, før jeg får skilta utlevert...

Kom gjerne med tips og synspunkt på hva dere synes skal gjøres utseendemessig, felger, lakk, senking og så videre. Har plana klare, men kan være artig å få tips og andres synspunkt på hva som kan være bra.

Da_aN

Daniel A Iversen

Senior Bilfotograf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by DaaN

Kom gjerne med tips og synspunkt på hva dere synes skal gjøres utseendemessig, felger, lakk, senking og så videre. Har plana klare, men kan være artig å få tips og andres synspunkt på hva som kan være bra.

Da_aN

Daniel A Iversen

Bra prosjekt. stå på!

Bilder:

JET-(1).jpg

014.jpg

wm.php?pid=4379&mode=normal

wm.php?pid=4056&mode=normal

wm.php?pid=3995&mode=normal

128_2844.JPG

128_2836.JPG

128_2841.JPG