Gå til innhold

305 trim??

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Hva er det som kan gjøres med en 305 for at det kan bli litt mer power i den egentlig??

Ringte før i dag på en motor, og den var det gjort noe med sa han.

Det var rundt 270-280 HK i den....

Er det slik at man må begynne og bytte innmat for og få den effekten, eller holder det med og rote med gassere etc?

-Volvo 240 AT

-Golf II 84 mod. (Til salgs)

-Honda Accord Aerodeck 2.0 EXI 86 mod. (Ferdig og i daglig bruk etter opppussing)

x Mazda 626 1.8i 91 mod.

x Ford Sierra Cosworth Sedan 88 mod. Steg 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg vet har 305 TPI (LB9) fra 90-92 den høyeste orginale effekten på en 305 med 230 HK.

 

Flesteparten av 305'ene ligger vel rundt 150-190 HK, så hvis det er 270-280 HK i den er det ikke bare et forgasserbytte....

So let me get this straight....your engine is 1.8 liters but my Pepsi is 2?

 

"Why is it a pair of panties but just one bra?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fult mullig å trimme 305 mye, 280hk er allerede ganske mye. Men som gatemotor blir den fort ganke ubrukelig. Blir avhengig av veldig høy bakaksel utveksling og stallspeed konverter for å få det til å gå bra.

 

Har en kammerat med rundt 280hk i en 305. Synes bilen går uforskamet dårlig før den når 3000 omdreininger. Blir nesten som symaskin.

 

Sett i en mekanisk, eventuelt rullekam og du vill kalre å ta ut en del effekt uten å miste for mye i bunn. Prøv å få bygd motoren slik at du klarer å beholde dreimomentet i bunn, viss ikke tror jeg du kommer til å bli veldig missfornøyd selv om du har kanskje 30hk mer på topp.

 

Ville egentlig uansett gått for en større motor viss det er hk du er ute etter. Småe gammle sb duger best til å gå billig, samt være en rask bil til forbikjøringer. Har kjørt både chevy 305 (en del trimmet) og Ford 302 orginal 150hks maskin. 302 var en betraktelig raskere motor til lyskrys racing, 305en virket helt fint på E6en.

 

Min anbefaling er i allefall å kjøpe en 350 eller helst en stroket til 383, det vill gi deg det nødvendige bunndraget, det tapet du da får i bunn med trimming vill ikke føles så stort som med 305en.

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir burne brakke :D

 

Viss vi tar utganspunkt i at det er en 150hk i motoren da. 100 av de 150 hestene vill du da ha alerede ved ca 2500 rpm, resten innen du har nåd 3500. Du vill ta stort sett alt av "råne biler, GTIer osv i lyskryss, med mindre det regner ute... :) Men det vill hjelpe å sette inn en litt råere kam. Behold de orginale manifoldene for å gi motoren litt motstand og dermed gi mer bunndrag (dremoment). Litt lett porting av toppene kan også hjelpe, men ikke for mye ettersom for mye porting vill gi lavere innsugshastighet og dermed problemer på lavt turtall.

 

Bygg motor etter formålet, skla du ha en V8 som går en del billigere en Volvo B20 samt mye bedre er 305bra. Skal du ha en motor som går veldig bra, begynn med en større motor som utganspunkt. Ting stiller seg annerledes viss du skal kjøre med manuelt gir, er trosalt bare å dumpe clutchen så får du kreftene ut uansett. Da ville jeg trimmet en god del mer.

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

 

Hvordan er dreimomentet på 350 i fohold til 305??

 

Det er et skikkelig bunndrag jeg er ute etter og ikke at det skal gå fort.

Lurer på om kansje 305 blir litt lat....?!

-Volvo 240 AT

-Golf II 84 mod. (Til salgs)

-Honda Accord Aerodeck 2.0 EXI 86 mod. (Ferdig og i daglig bruk etter opppussing)

x Mazda 626 1.8i 91 mod.

x Ford Sierra Cosworth Sedan 88 mod. Steg 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er stort sett veldig enig i det som er sagt her. Skal du først kjøpe motor og planlegger å få litt ekstra futt - så begynn heller med en 350.. De responderer bedre til mods, og utvalget er absolutt bedre - for eksempel når det gjelder topper.

 

Når det er sagt - så er det, som tidligere nevnt her, absolutt mulig å hente ut litt av en 305 om man nå først har den.

Har en 305TPI selv i Camaron som jeg har trimma litt. Den skal yte rundt 290-300hk nå. Den var i utganspunktet på 190hk. Kan jo nevnes at samme motoren på '85 modellen var på 215hk, og nedgangen til 190hk var KUN på kambytte, så det er mye å hente bare der.

 

Dette er hva jeg har gjort:

- Full Edelbrock eksos (headers/Y-pipe/cat-back)

- Highflow katalysator (ja, vet jeg kan fjerne den, men jeg bodde i usa når dette ble montert tongue.gif)

- CompCams kam/Løftere

- CompCams register

- World Products topper

- Rullevipper

- Porta plenum, portmatchet til runners'ene

- SLP Siameesed Runners

- Innsug portmatchet til runners'ene

- Justerbar bensintrykksregulator

- K&N filtre

+ Noen mindre mods som "hack'a" luftfilterboksen for free flow, fjerna MAF screens, Airfoil

 

Denne motoren er egentlig et veldig greit alternativ hvis man liker å bruke bilen mye - for den er billig å kjøre, men går rimelig bra. Men helt klart, skal jeg bytte motor på noe tidspunkt, så blir det ikke en ny 305 :cool:

 

;)

Ken

- 86 IROC ragtop mods..

- 01 520IAT

- 99 Golf ugh...

X 95 Tahoe Sport mods..

www.chevyworld.net/blog

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne motoren som jeg hadde hørt på var en TPI, men jeg skal bygge den om til gasser.

Åssen stiller det seg da med effekt i forhold til innsprut?

Hvor mye effekt kan jeg få ut av motoren uten og bytte stempler?

-Volvo 240 AT

-Golf II 84 mod. (Til salgs)

-Honda Accord Aerodeck 2.0 EXI 86 mod. (Ferdig og i daglig bruk etter opppussing)

x Mazda 626 1.8i 91 mod.

x Ford Sierra Cosworth Sedan 88 mod. Steg 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by parelius

Denne motoren som jeg hadde hørt på var en TPI, men jeg skal bygge den om til gasser.

Åssen stiller det seg da med effekt i forhold til innsprut?

Hvor mye effekt kan jeg få ut av motoren uten og bytte stempler?

 

Tror ikke du kommer til å miste hester med å bytte fra TPI til forgasser, du kommer kanskje til å miste litt dreiemoment ved lave turtall.

 

Lunati bygde en 305 med ca 340HK for en stund siden. Det var med orginal veiv, orginale topper med større ventiler, stempler av bedre kvalitet, bedre kam, Edelbrock RPM innsug og Holley forgasser (husker ikke alle detaljene).

Den ble bygd for å være kjørbar, ikke bare for å finne ut hvor mange hester man kan få ut...

 

Men satser du på mer enn 300HK er det jo bare å gå for en 350 med en gang!

So let me get this straight....your engine is 1.8 liters but my Pepsi is 2?

 

"Why is it a pair of panties but just one bra?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langt ifra at jeg skal over 300hk....

 

Tror nok det vil holde med 250-270 HK for meg.

Dreimomentet er det jeg er ute etter, så det er litt synd jeg mister litt av det ved bytte til forgasser.

-Volvo 240 AT

-Golf II 84 mod. (Til salgs)

-Honda Accord Aerodeck 2.0 EXI 86 mod. (Ferdig og i daglig bruk etter opppussing)

x Mazda 626 1.8i 91 mod.

x Ford Sierra Cosworth Sedan 88 mod. Steg 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by parelius

Langt ifra at jeg skal over 300hk....

 

Tror nok det vil holde med 250-270 HK for meg.

Dreimomentet er det jeg er ute etter, så det er litt synd jeg mister litt av det ved bytte til forgasser.

 

Og hvorfor vil du ha gasser? Innsprut gir vel lavere forbruk også?

68' Camaro SS, 10' Audi A4, 97' BMW 520 iAT **4 SALE**

x92' Volvo 960, 79' Buick Park Avenue, 89' Camaro RS, 75' Corvette, 88' 240, 83' Chev Van, 70' Chevelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår