Gå til innhold

B23 - B230 De generelle forskjellene!

Ranger emnet


Vomaz

Anbefalte innlegg

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by mrkaasa

Jeg har et par spørsmål:

Hvilken motor er i en standard 240GL/242GL?

Har de forskjellig motor avhengig av årsmod?

Hva står GL for :rolleyes: ?

 

Sorry for n00b spørsmål :P

 

Hvilken motor som står i kommer ann på årmodell å om den heter GL/DL/GLT....

 

GL står for Grand Luxe....

 

Hvis du leiter litt rundt på 240-forumet så finner du det du leiter etter....:D

"81 Volvo 242 - Prosjekt

"82 Volvo 760 GLE - Bruksbil

"86 Volvo 240 GL stv, TelenorBlue (Bruksbil/langtidsprosjekt) påkjørt, høgd (savne)

"84 Volvo 240 (kjøpt for 1500,solgt for 13K) (Uten å røre den)

"86 Volvo 240 GLE stv (delebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar.

 

Jeg kjører ikke bilcross nei.. Lurer bare på hvilken bil jeg skal kjøpe :) 240/242/740 er tre gode alternativer. Har 20.000kr å bruke på bil. Mine krav er: Ikke for mye rust, minst 100hk (helst en 150hk :P, gjør ikke noe med turbo og IC heller ) , må være EU-godkjent. Jeg bryr meg lite om utseende, bare den ikke vekker for mye oppmerksomhet. Volvo falt derfor i smak :D

 

Er 17 nå, blir 18 til neste år.. Håper jeg kan lære noe her i mellomtiden :)

Ingen bil enda. Regner med å kjøpe en 240/242/740

*Vil heller ha Fiesta enn Golf :P *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mrkaasa

Takker for svar.

 

Jeg kjører ikke bilcross nei.. Lurer bare på hvilken bil jeg skal kjøpe :) 240/242/740 er tre gode alternativer. Har 20.000kr å bruke på bil. Mine krav er: Ikke for mye rust, minst 100hk (helst en 150hk :P, gjør ikke noe med turbo og IC heller ) , må være EU-godkjent. Jeg bryr meg lite om utseende, bare den ikke vekker for mye oppmerksomhet. Volvo falt derfor i smak :D

 

Er 17 nå, blir 18 til neste år.. Håper jeg kan lære noe her i mellomtiden :)

 

gi fan i å lag rallybil a 242!!! di høre heime på gata ikke på ein rallybane!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mrkaasa

Takker for svar.

 

Jeg kjører ikke bilcross nei.. Lurer bare på hvilken bil jeg skal kjøpe :) 240/242/740 er tre gode alternativer. Har 20.000kr å bruke på bil. Mine krav er: Ikke for mye rust, minst 100hk (helst en 150hk :P, gjør ikke noe med turbo og IC heller ) , må være EU-godkjent. Jeg bryr meg lite om utseende, bare den ikke vekker for mye oppmerksomhet. Volvo falt derfor i smak :D

 

Er 17 nå, blir 18 til neste år.. Håper jeg kan lære noe her i mellomtiden :)

 

Skal ikke lage noe rallybil :P , jeg kjører IKKE bilcross. Er forresten enig med deg at 242'ene hører hjemme på gata :) , det er favoritten min i 240-serien.

Ingen bil enda. Regner med å kjøpe en 240/242/740

*Vil heller ha Fiesta enn Golf :P *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mrkaasa

Takker for svar.

 

Jeg kjører ikke bilcross nei.. Lurer bare på hvilken bil jeg skal kjøpe :) 240/242/740 er tre gode alternativer. Har 20.000kr å bruke på bil. Mine krav er: Ikke for mye rust, minst 100hk (helst en 150hk :P, gjør ikke noe med turbo og IC heller ) , må være EU-godkjent. Jeg bryr meg lite om utseende, bare den ikke vekker for mye oppmerksomhet. Volvo falt derfor i smak :D

 

Er 17 nå, blir 18 til neste år.. Håper jeg kan lære noe her i mellomtiden :)

 

For 20k får du deg en grei 240 turbo/tic....hvis du ska ha en 740 turbo/tic må du nok ut med 30k hvis du ska ha en som er i grei stand....

"81 Volvo 242 - Prosjekt

"82 Volvo 760 GLE - Bruksbil

"86 Volvo 240 GL stv, TelenorBlue (Bruksbil/langtidsprosjekt) påkjørt, høgd (savne)

"84 Volvo 240 (kjøpt for 1500,solgt for 13K) (Uten å røre den)

"86 Volvo 240 GLE stv (delebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vomaz:

 

 

"Den 16 ventilerte B234 motoren er ikke så mye anvendt ved værsting trimminger, helt enkelt fordi man får mer effekt ut av de eldre 8 ventilerte motorene."

 

Dette kan vel ikke være tilfellet? Er vel fordi det er dyrere å trimme med 16V at 8v brukes mest?

 

Vet at blokka på 16V ikker så sterk, men toppen må jo fløde vesentlig mye bedre enn en 8V topp? De rødblokkene jeg har sett på over 600-700 hk har alle hatt 16V topper.

1991 940 GL B230FB 340.000 km

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by bcrazy

Vomaz:

 

 

"Den 16 ventilerte B234 motoren er ikke så mye anvendt ved værsting trimminger, helt enkelt fordi man får mer effekt ut av de eldre 8 ventilerte motorene."

 

Dette kan vel ikke være tilfellet? Er vel fordi det er dyrere å trimme med 16V at 8v brukes mest?

 

Vet at blokka på 16V ikker så sterk, men toppen må jo fløde vesentlig mye bedre enn en 8V topp? De rødblokkene jeg har sett på over 600-700 hk har alle hatt 16V topper.

 

b230ft blokk + b234 topp + turbogrenrør (custom) + turbo + innsprut = ca. 350hk lett..

 

videre, kan du trimme mer, om du bytter stempler og slikt.

b234 i sverige= 3-4000kr, FT i sverige = 6-10.000kr.

 

grenrør, aknskje 2-3000kr..

 

så får du megasquirt sprut du kan bruke og da har du en 350hk for 20.000kr. (så kommer gir og clutch utgifter:p)

 

se feks. http://www.ovlov.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by DaButcher

 

b230ft blokk + b234 topp + turbogrenrør (custom) + turbo + innsprut = ca. 350hk lett..

 

videre, kan du trimme mer, om du bytter stempler og slikt.

b234 i sverige= 3-4000kr, FT i sverige = 6-10.000kr.

 

grenrør, aknskje 2-3000kr..

 

så får du megasquirt sprut du kan bruke og da har du en 350hk for 20.000kr. (så kommer gir og clutch utgifter:p)

 

se feks. http://www.ovlov.net

 

høres ut som en suitable motor før min 142r ;) men må en del modifisering til før det skjer :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Haien

 

høres ut som en suitable motor før min 142r ;) men må en del modifisering til før det skjer :rolleyes:

 

Jeg vet om en som skal selge 850r motor med girkasse.. ferdig tilpasset til 200 serie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...
Volvotrimming i dag handler nesten utelukkende om B 23 og B 230-motoren. For å lese om forskjellene på en B23 og B230 motor

 

B23E

I 1979 ble den introdusert i 242GT, den var en B21 borret til 2,3 liter, den hadde samme insprøytning som en B21E, men Toppen samt Kammen skilte, den hadde en topp med betegningen 1000405, det var en topp som hadde bedre kanaler, sk Svanehalskanaler, ettertraktet topp i trimmings-sammenheng, den hadde en H kam, hvilket gjorde motoren litt "urolig", ville gjerne leve på litt høyere turtall, den ble med andre ord ansett som litt sportslig. I 1980 så ble 242GT erstattet av GLT, den fikk samme motor og drivlinje, men var forøvrig som en vanlig 240 (bortsett fra bedre krengningshemmere og dempere framme da). 1981 så ble kammen i B23E erstattet av en K-kam som ble ansett å være litt snillere, men den gikk fortsatt bra, men nå ble den snillere på lave turtall = bedre for den "vanlige" bilføreren. I 1984 var det så slutt på 405-topp med værre kam, da kom den ordinære 1000398 toppen på B23E sammen med en vanlig A-kam. Den ble da på 129 hk og mer drivstoffvennlig. (10% mindre forbruk).

 

 

B23A,1981-1984,112HK@5000rpm,185Nm@2500rpm,10,3:1

 

B23AT,143HK@5000rpm,231Nm@3000rpm,8,1:1

 

B23E,1979-1980,140HK@5750rpm,191Nm@4500rpm,10,0:1

 

1981-1983,136HK@5500rpm,190Nm@4500rpm,10,0:1

 

1984,129HK@5250rpm,190Nm@3000rpm,10,3:1

 

B = Bensinmotor

23= 2,3 Liter

A = Enkel forgasser motor

AT= Forgasser med Turbo, ombygd med R-sport Turbo-kit.

E = Mekanisk innsprøytning, høy kompresjon, ingen katalysator.

F = Elektronisk innsprøytning, lav kompresjon.

ET= Høy-effekts Turbo motor. Mekanisk innsprøytning.

T = Turbo

FT = Turbo med elektronisk innsprøytning, US modellene.

 

Et`n har ikke mekanisk innsprut..

Den har Motronic ;)

-GUD ER GOD-

 

-85` Volvo 740 GLE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår