Mambo Skrevet Juni 18, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 18, 2004 kjører du bilcross? før 87 i GL er det vel 230A i 87 er det 230K men fikk vel med forskjellige motorer så:P Siter - BMW 525DAT M-Sport 2005 - - SELGES 400.000 - Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
parelius Skrevet Juni 18, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 18, 2004 Står ikke GL for "Grand Lux" eller.no Siter -Volvo 240 AT -Golf II 84 mod. (Til salgs) -Honda Accord Aerodeck 2.0 EXI 86 mod. (Ferdig og i daglig bruk etter opppussing) x Mazda 626 1.8i 91 mod. x Ford Sierra Cosworth Sedan 88 mod. Steg 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo-Lars Skrevet Juni 18, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 18, 2004 Originally posted by mrkaasa Jeg har et par spørsmål: Hvilken motor er i en standard 240GL/242GL? Har de forskjellig motor avhengig av årsmod? Hva står GL for :rolleyes: ? Sorry for n00b spørsmål :P Hvilken motor som står i kommer ann på årmodell å om den heter GL/DL/GLT.... GL står for Grand Luxe.... Hvis du leiter litt rundt på 240-forumet så finner du det du leiter etter....:D Siter "81 Volvo 242 - Prosjekt "82 Volvo 760 GLE - Bruksbil "86 Volvo 240 GL stv, TelenorBlue (Bruksbil/langtidsprosjekt) påkjørt, høgd (savne) "84 Volvo 240 (kjøpt for 1500,solgt for 13K) (Uten å røre den) "86 Volvo 240 GLE stv (delebil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SHN-Motorsport Skrevet Juni 18, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 18, 2004 Originally posted by parelius Er jo ikke værre enn og se HER!! tnx!!! LOOOOOOOOOOOOL!!! dar står det jo at d e 90hk i b20a!!! har fådd hør a anner det va 76! e de nån som veit ke som e rett!? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mrkaasa Skrevet Juni 18, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 18, 2004 Takker for svar. Jeg kjører ikke bilcross nei.. Lurer bare på hvilken bil jeg skal kjøpe :) 240/242/740 er tre gode alternativer. Har 20.000kr å bruke på bil. Mine krav er: Ikke for mye rust, minst 100hk (helst en 150hk :P, gjør ikke noe med turbo og IC heller ) , må være EU-godkjent. Jeg bryr meg lite om utseende, bare den ikke vekker for mye oppmerksomhet. Volvo falt derfor i smak :D Er 17 nå, blir 18 til neste år.. Håper jeg kan lære noe her i mellomtiden :) Siter Ingen bil enda. Regner med å kjøpe en 240/242/740 *Vil heller ha Fiesta enn Golf :P * Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SHN-Motorsport Skrevet Juni 18, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 18, 2004 Originally posted by mrkaasa Takker for svar. Jeg kjører ikke bilcross nei.. Lurer bare på hvilken bil jeg skal kjøpe :) 240/242/740 er tre gode alternativer. Har 20.000kr å bruke på bil. Mine krav er: Ikke for mye rust, minst 100hk (helst en 150hk :P, gjør ikke noe med turbo og IC heller ) , må være EU-godkjent. Jeg bryr meg lite om utseende, bare den ikke vekker for mye oppmerksomhet. Volvo falt derfor i smak :D Er 17 nå, blir 18 til neste år.. Håper jeg kan lære noe her i mellomtiden :) gi fan i å lag rallybil a 242!!! di høre heime på gata ikke på ein rallybane! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mrkaasa Skrevet Juni 18, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 18, 2004 Originally posted by mrkaasa Takker for svar. Jeg kjører ikke bilcross nei.. Lurer bare på hvilken bil jeg skal kjøpe :) 240/242/740 er tre gode alternativer. Har 20.000kr å bruke på bil. Mine krav er: Ikke for mye rust, minst 100hk (helst en 150hk :P, gjør ikke noe med turbo og IC heller ) , må være EU-godkjent. Jeg bryr meg lite om utseende, bare den ikke vekker for mye oppmerksomhet. Volvo falt derfor i smak :D Er 17 nå, blir 18 til neste år.. Håper jeg kan lære noe her i mellomtiden :) Skal ikke lage noe rallybil :P , jeg kjører IKKE bilcross. Er forresten enig med deg at 242'ene hører hjemme på gata :) , det er favoritten min i 240-serien. Siter Ingen bil enda. Regner med å kjøpe en 240/242/740 *Vil heller ha Fiesta enn Golf :P * Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo-Lars Skrevet Juni 18, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 18, 2004 Originally posted by mrkaasa Takker for svar. Jeg kjører ikke bilcross nei.. Lurer bare på hvilken bil jeg skal kjøpe :) 240/242/740 er tre gode alternativer. Har 20.000kr å bruke på bil. Mine krav er: Ikke for mye rust, minst 100hk (helst en 150hk :P, gjør ikke noe med turbo og IC heller ) , må være EU-godkjent. Jeg bryr meg lite om utseende, bare den ikke vekker for mye oppmerksomhet. Volvo falt derfor i smak :D Er 17 nå, blir 18 til neste år.. Håper jeg kan lære noe her i mellomtiden :) For 20k får du deg en grei 240 turbo/tic....hvis du ska ha en 740 turbo/tic må du nok ut med 30k hvis du ska ha en som er i grei stand.... Siter "81 Volvo 242 - Prosjekt "82 Volvo 760 GLE - Bruksbil "86 Volvo 240 GL stv, TelenorBlue (Bruksbil/langtidsprosjekt) påkjørt, høgd (savne) "84 Volvo 240 (kjøpt for 1500,solgt for 13K) (Uten å røre den) "86 Volvo 240 GLE stv (delebil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maxis Skrevet Juni 19, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 19, 2004 Det der om at nye og gamle rådene i b230 har forskjellig lengde er feil..har man feks en b230et som har de svake rådene,kan man bare bytte til nye typen råder uten å bytte noe annet. Altså:det at man må ha tilhørende stempel til rådene er bare tull. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bcrazy Skrevet Juni 23, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 23, 2004 Vomaz: "Den 16 ventilerte B234 motoren er ikke så mye anvendt ved værsting trimminger, helt enkelt fordi man får mer effekt ut av de eldre 8 ventilerte motorene." Dette kan vel ikke være tilfellet? Er vel fordi det er dyrere å trimme med 16V at 8v brukes mest? Vet at blokka på 16V ikker så sterk, men toppen må jo fløde vesentlig mye bedre enn en 8V topp? De rødblokkene jeg har sett på over 600-700 hk har alle hatt 16V topper. Siter 1991 940 GL B230FB 340.000 km Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Juni 24, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 24, 2004 Originally posted by bcrazy Vomaz: "Den 16 ventilerte B234 motoren er ikke så mye anvendt ved værsting trimminger, helt enkelt fordi man får mer effekt ut av de eldre 8 ventilerte motorene." Dette kan vel ikke være tilfellet? Er vel fordi det er dyrere å trimme med 16V at 8v brukes mest? Vet at blokka på 16V ikker så sterk, men toppen må jo fløde vesentlig mye bedre enn en 8V topp? De rødblokkene jeg har sett på over 600-700 hk har alle hatt 16V topper. b230ft blokk + b234 topp + turbogrenrør (custom) + turbo + innsprut = ca. 350hk lett.. videre, kan du trimme mer, om du bytter stempler og slikt. b234 i sverige= 3-4000kr, FT i sverige = 6-10.000kr. grenrør, aknskje 2-3000kr.. så får du megasquirt sprut du kan bruke og da har du en 350hk for 20.000kr. (så kommer gir og clutch utgifter:p) se feks. http://www.ovlov.net Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SHN-Motorsport Skrevet Juni 24, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 24, 2004 Originally posted by DaButcher b230ft blokk + b234 topp + turbogrenrør (custom) + turbo + innsprut = ca. 350hk lett.. videre, kan du trimme mer, om du bytter stempler og slikt. b234 i sverige= 3-4000kr, FT i sverige = 6-10.000kr. grenrør, aknskje 2-3000kr.. så får du megasquirt sprut du kan bruke og da har du en 350hk for 20.000kr. (så kommer gir og clutch utgifter:p) se feks. http://www.ovlov.net høres ut som en suitable motor før min 142r ;) men må en del modifisering til før det skjer :rolleyes: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Juni 24, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 24, 2004 Originally posted by Haien høres ut som en suitable motor før min 142r ;) men må en del modifisering til før det skjer :rolleyes: Jeg vet om en som skal selge 850r motor med girkasse.. ferdig tilpasset til 200 serie. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SHN-Motorsport Skrevet Juni 24, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 24, 2004 Originally posted by DaButcher Jeg vet om en som skal selge 850r motor med girkasse.. ferdig tilpasset til 200 serie. bikke før tell etter vintern e bynne å skjer i den så e har lang ti å tenk på korsn motor e ska ha i ;) :rolleyes: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
amazongutten Skrevet Juni 1, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 1, 2008 Volvotrimming i dag handler nesten utelukkende om B 23 og B 230-motoren. For å lese om forskjellene på en B23 og B230 motor B23E I 1979 ble den introdusert i 242GT, den var en B21 borret til 2,3 liter, den hadde samme insprøytning som en B21E, men Toppen samt Kammen skilte, den hadde en topp med betegningen 1000405, det var en topp som hadde bedre kanaler, sk Svanehalskanaler, ettertraktet topp i trimmings-sammenheng, den hadde en H kam, hvilket gjorde motoren litt "urolig", ville gjerne leve på litt høyere turtall, den ble med andre ord ansett som litt sportslig. I 1980 så ble 242GT erstattet av GLT, den fikk samme motor og drivlinje, men var forøvrig som en vanlig 240 (bortsett fra bedre krengningshemmere og dempere framme da). 1981 så ble kammen i B23E erstattet av en K-kam som ble ansett å være litt snillere, men den gikk fortsatt bra, men nå ble den snillere på lave turtall = bedre for den "vanlige" bilføreren. I 1984 var det så slutt på 405-topp med værre kam, da kom den ordinære 1000398 toppen på B23E sammen med en vanlig A-kam. Den ble da på 129 hk og mer drivstoffvennlig. (10% mindre forbruk). B23A,1981-1984,112HK@5000rpm,185Nm@2500rpm,10,3:1 B23AT,143HK@5000rpm,231Nm@3000rpm,8,1:1 B23E,1979-1980,140HK@5750rpm,191Nm@4500rpm,10,0:1 1981-1983,136HK@5500rpm,190Nm@4500rpm,10,0:1 1984,129HK@5250rpm,190Nm@3000rpm,10,3:1 B = Bensinmotor 23= 2,3 Liter A = Enkel forgasser motor AT= Forgasser med Turbo, ombygd med R-sport Turbo-kit. E = Mekanisk innsprøytning, høy kompresjon, ingen katalysator. F = Elektronisk innsprøytning, lav kompresjon. ET= Høy-effekts Turbo motor. Mekanisk innsprøytning. T = Turbo FT = Turbo med elektronisk innsprøytning, US modellene. Et`n har ikke mekanisk innsprut.. Den har Motronic ;) Siter -GUD ER GOD- -85` Volvo 740 GLE Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.