Gå til innhold

Gliset, Damemagneten

Ranger emnet


Vomaz

Anbefalte innlegg

VOLVO´N / KJERRA / JERNET / GLISET / DAMEMAGNETEN

 

'74 144

Bilen med stor B og vidunderet som har tjent meg siden 1995. Opprinnelig født i Sverige 1974, kom til Norge senhøsten samme år. En perle av en bil. Tekniske spesifikasjoner som ikke kommer fram på et papir.

 

Som med alt annet her i livet som ikke kan måles i penger. Bilen som mor hatet, far ikke hadde plass til i garagen og søster ikke ville bli sett i. Bilen som ingen ville ha, men som ikke hadde sett sine beste dager.

 

Rikelig utstyrt med den legendariske B-20 motoren, versjon A. Den første i serien. Pr.dags dato gått 165000 km, eller som kjennere ville sagt det: såvidt innkjørt... Bilen som alltid har kommet tilbake etter å ha vært avskrevet. Vinrød i lakken, på orginal 15 toms felg, 165 millimeter gummi i 82' profil. 74 hester, riktignok ikke like spreke som engang i tiden, men desto mer seige.

 

Dreiemoment på høyde med en liten lastebil eller traktor. Arbeidsjern av dimensjoner. Maler katteaktig sine 600 omdreininger på tomgang, protesterer høylydt når nåla nærmer seg de 3000.

Diskret fremferd men likevel et enormt potensiale. Riktignok ikke i form av brautende hestekrefter.

Magnetverdien som øker med alderen og tiltrekningskraft som bare blir sterkere jo eldre målgruppen er.

 

Går på alt som er brennbart og inneholder bly. Jo høyere oktan og bly, desto bedre.

Aldri noe problem å tanke. Bare å velge det dyreste... Forbruk på 1,3 på mila ved langkjøring. Med en trent og kjærlig høyrefot god for 0,9 (etter litt tuning).

Driftsikker til tusen. Alltid noe å fikse for den nevenyttige. Ikke før er en ting i orden så ryker den neste. Men aldri noe som gjør at den blir stående. Grunnet sitt svenske opphav finnes det ikke en komponent i hele konstruksjon som er mer komplisert enn at den kunne sittet i en gressklipper. En drøm for enhver eier som har en skiftenøkkel i verktøykassa.

 

For de som ikke har vært så heldige å sitte på kan den ekstreme konforten nevnes. Seter i skikkelig skumgummi bak. Regulerbar korsryggstøtte foran. På kalde dager kan den spissfindige konstruksjonen med varmeapparat under setet nevnes. Ikke noe elektriske kabler i trekket som kortslutter bare man blir svett i baken...

Lastekapasitet i stasjonsvognklassen. Lasteevne som mormor og de 8 ungene bare kunne drømme om.

 

Prinsipp nr.1 når det gjelder å lage skikkelig bil; bakhjulstrekk. Etter å testa bilen på glatta vil den bilentusiastiske raskt konstatere hvike fordeler dette medfører. En ny dimensjon til det å styre og manøvrere en bil. Guds gave til menneskeheten.

Der en forhjulsdrevet bil slipper i en sving, er det bare å regulere med høyrefoten i denne. Straks vil en kjenne bakenden legge seg ut og en kan forsere samme sving uten å havne i gøfta. For ytterligere å øke følinga med underlaget er bilen fritatt fra alt som har med servo å gjøre.

 

For ytterligere å gi bilen de suverene vinteregenskapene er den utstyrt med et overdimensjonert varmekraftverk. Minus 20 til pluss 20 grader i kupeen på 3,5 minutter er ikke hverdagskost.

Ytterligere aksellerasjon fra 20 til 40 grader før du rekker å skru av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Vomaz

VOLVO´N / KJERRA / JERNET / GLISET / DAMEMAGNETEN

 

'74 144

Bilen med stor B og vidunderet som har tjent meg siden 1995. Opprinnelig født i Sverige 1974, kom til Norge senhøsten samme år. En perle av en bil. Tekniske spesifikasjoner som ikke kommer fram på et papir.

 

Som med alt annet her i livet som ikke kan måles i penger. Bilen som mor hatet, far ikke hadde plass til i garagen og søster ikke ville bli sett i. Bilen som ingen ville ha, men som ikke hadde sett sine beste dager.

 

Rikelig utstyrt med den legendariske B-20 motoren, versjon A. Den første i serien. Pr.dags dato gått 165000 km, eller som kjennere ville sagt det: såvidt innkjørt... Bilen som alltid har kommet tilbake etter å ha vært avskrevet. Vinrød i lakken, på orginal 15 toms felg, 165 millimeter gummi i 82' profil. 74 hester, riktignok ikke like spreke som engang i tiden, men desto mer seige.

 

Dreiemoment på høyde med en liten lastebil eller traktor. Arbeidsjern av dimensjoner. Maler katteaktig sine 600 omdreininger på tomgang, protesterer høylydt når nåla nærmer seg de 3000.

Diskret fremferd men likevel et enormt potensiale. Riktignok ikke i form av brautende hestekrefter.

Magnetverdien som øker med alderen og tiltrekningskraft som bare blir sterkere jo eldre målgruppen er.

 

Går på alt som er brennbart og inneholder bly. Jo høyere oktan og bly, desto bedre.

Aldri noe problem å tanke. Bare å velge det dyreste... Forbruk på 1,3 på mila ved langkjøring. Med en trent og kjærlig høyrefot god for 0,9 (etter litt tuning).

Driftsikker til tusen. Alltid noe å fikse for den nevenyttige. Ikke før er en ting i orden så ryker den neste. Men aldri noe som gjør at den blir stående. Grunnet sitt svenske opphav finnes det ikke en komponent i hele konstruksjon som er mer komplisert enn at den kunne sittet i en gressklipper. En drøm for enhver eier som har en skiftenøkkel i verktøykassa.

 

For de som ikke har vært så heldige å sitte på kan den ekstreme konforten nevnes. Seter i skikkelig skumgummi bak. Regulerbar korsryggstøtte foran. På kalde dager kan den spissfindige konstruksjonen med varmeapparat under setet nevnes. Ikke noe elektriske kabler i trekket som kortslutter bare man blir svett i baken...

Lastekapasitet i stasjonsvognklassen. Lasteevne som mormor og de 8 ungene bare kunne drømme om.

 

Prinsipp nr.1 når det gjelder å lage skikkelig bil; bakhjulstrekk. Etter å testa bilen på glatta vil den bilentusiastiske raskt konstatere hvike fordeler dette medfører. En ny dimensjon til det å styre og manøvrere en bil. Guds gave til menneskeheten.

Der en forhjulsdrevet bil slipper i en sving, er det bare å regulere med høyrefoten i denne. Straks vil en kjenne bakenden legge seg ut og en kan forsere samme sving uten å havne i gøfta. For ytterligere å øke følinga med underlaget er bilen fritatt fra alt som har med servo å gjøre.

 

For ytterligere å gi bilen de suverene vinteregenskapene er den utstyrt med et overdimensjonert varmekraftverk. Minus 20 til pluss 20 grader i kupeen på 3,5 minutter er ikke hverdagskost.

Ytterligere aksellerasjon fra 20 til 40 grader før du rekker å skru av...

 

Sann Poesi =)

Volvo 240GL 93' - GL, B230FD, Bruksbilen

Volvo 121 70' - Amazon, totalrestaurering AKA Søndagsbilen

X Volvo 244DL 83' - B21A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår