Gå til innhold

ingen gnist på plugger (gammel japse)

Ranger emnet


Hawkon

Anbefalte innlegg

skal gjøre det, og skal ikke se bort ifra at det kan være det samme.. mye på denne bilen er fabrikert i england og frankrike.

 

tviler, som sagt, på at noe er defekt da jeg ikke har kjørt en meter siden sist gang den starta finfint. holder på med motorbytte og feilen ligger mest sannsynlig mellom coil og ECCS en plass... skal knipse litt bilder dog.. kan man iallefall lære litt om hvordan en bluebird er bygd opp :D

 

 

EDIT: feil som i kabler/kontakter som ikke er klipsa på rett.

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

masse, store bilder men...

 

Fordeleren:

fordeler.jpg

fordeler2.JPG

fordeler3.JPG

 

 

 

Coilen med relèet som 'fòrer' den igjen:

coil.jpg

 

 

 

Slik ser det ut under i dashen på førersida nå:

kabelrot.JPG

 

 

 

Her er hovedskjøtene: (to store koblinger)

hovedskjot.JPG

 

 

 

Disse to kablene lurer jeg på om kommer fra coilen, men ser ikke slik ut etter farger på kabler:

wtf-hovedskjot.JPG

 

 

 

Relèene i motorrommet:

releer.JPG

 

 

 

Motorstyring som f.eks dyser og bankesensor osv kommer her fra torpedovegg (passasjerside) - den store som passerer med to store, gråe ledninger. Den svarte skjøta til rød er ny jording.:

motorstyring.JPG

 

 

 

Idioten som sitter og styrer halve bilen min (skal iallefall gjøre), ECCS enheten (passasjerside) Legg merke til at det er 4 kontakter som er der, mens det kun er plass til 3 på ECCS boksen. En av de to som krangler om plassen kommer fra hovedskjøt, den andre fra motorstyring. Lurer på hva den andre som ikke skal være der er til:

eccs.JPG

 

 

 

Denne boksen vet jeg ikke 100% om skal sitte her, skal sjekke over koblingskjema igjen. Noen som har sett en lignende og vet hva den gjør?:

wtf.JPG

 

 

 

Denne boksen ligger under førersetet, vet ikke hva det står på den da klistremerket er veldig dårlig... noen som vet hva den gjør?:

hvaerdette.JPG

 

 

 

Ignition circuit (PS: Vennligst ikke lagre eller bruk disse bildene da de kun er ment som et hjelpemiddel til mitt problem. (Copyright av Haynes)).:

ignition-circuit.jpg

 

 

 

ECCS wiring circiuit:

eccs-wiring.jpg

 

 

beklager for store bilder, men mener det trengs når vi ser på kabler :) skrik ut om det er noen som har forslag i det hele tatt, evt. annen fin info å komme med. må innrømme jeg liker å bade i ledninger (så lenge det funker, vel og merke) :D

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et skudd i blinde... Jeg har hatt samme problemet. og da var det irr inne i ledningen mellom dynamo og batteri.

 

jeg har også hørt at hvis ikke bensinpumpa går, er det en ting inne i hjærnen som sperrer for gnist. Legg deg ned og hør om pumpa går.

 

som sagt skudd i blinde. men men..:rolleyes:

*************************

over 20 biler på samvittigheten.

E36 M3 cab atm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har sjekka over alle jordinger, og de har god kontakt.

bensinpumpa ble nylig byttet ut med en 190lph walbro, og du trenger ikke bøye deg ned for å høre.. du hører den om du står utenfor garasjen.. stinker også bensin etter at jeg snurrer på motoren.

 

glem også det jeg sa om mulig dårlig kontakt på hovedskjøt.. viste seg at det vare pæra på venstre lykt som hadde gått. :)

 

så da må det enten være noen ledninger som mangler, eller noen som er feilplassert på ECCS, E.F.I eller lignende...

 

Mambo og Pantax: Dere hjelper meg mye.. eliminering er bra! Takk :)

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det der er rett og slett et dritt problem. Jeg vil gi deg et godt råd. gå og klipp deg. for om ett par dager river du av deg håret. og det er ikke deilig.... ;)

 

Jeg ringte akkurat en kompis og spurte han. Han sa det er så mye greier og sjekke at det er umulig og gi svar uten og se på problemet. så da er jeg like blank som ei cromma banan.

 

funker alle releeà?

*************************

over 20 biler på samvittigheten.

E36 M3 cab atm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hahaha! vel, problemet med håret er at jeg ikke kan klippe meg før bilen går på veien med skilter :rolleyes: - men ja, kan hende jeg river av meg håret.

 

har heldigvis ikke gått lei enda. har med en kompis som har litt mer peil på elektronikk enn jeg har, og vi går over hele systemet. Gikk over i dag og fant f.eks et relè som ikke var kobla på (radiator), bytta et relè som hadde dårlig isolering og ei jording som mangla (den som er skjøta i bilde lenger oppe her). Så klart, prosenten for å lykkes blir jo større og større.

 

mitt største problem nå er at haynes manualen er til samme motor, men annerledes bil, noe som gir meg feil verdier på fargene på ledninger. Har noen koblingskjemaer for T12 CA18ET liggende, så mottas de med takk!

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn, min bil virket helt fint når jeg kjørte inn i garasjen. Stoppet på vanlig måte. Da jeg så skulle kjøre igjen 3 timer etterpå, var der ingen gnist. Så ting kan definitivt være defekt, selv om bilen ikke har vært startet siden sist gang..

Assholes in the rearview mirror are closer than they appear.

- -91 VW Corrado G60 "dyret"

X -89 VW Corrado G60

X -97 Polo 6N 16V

X -91 Corrado G60 "dyret"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry om dette er spurt og svart på, mer var mye å lese :D

 

Originally posted by Hawkon

ok, så det funker å 'stappe' en plugg inn i den som kommer fra coilen for å se om den sparker?

 

er det mulighet til å gjøre noe lignende før coilen, fra de 3-4 ledningene som kommer fra hovedskjøten?

 

Du kan sette pluggkabel og plugg i coilen og se etter gnist. Har du gjort dette uten å finne gnist?

 

Inn på coilen kommer det spenningspulser fra trigger-sensoren som vanligvis er en induktiv giver eller en Hall-giver. Ser ut som du har hallgiver i fordeleren som trigger. Står det er Svart/Hvit ledning, men på bildene er de grønn og rød.

Skikkelige måten å sjekke om det er pulser er med et oscilloskop, men du kan se om det er noe liv der med et multimeter. Bare koble på signalkablene inn på coilen og se om det er noe liv når du kjører motoren på starteren.

Om det er pulser så skal coilen indusere, hvis ikke er det sansynligvis brent opp eller kanskje denne Power Trasistoren som du ser i skjemaet er defekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, så denne hallgiveren gir fra seg impulser også, som igjen blir behandlet av ECCS enheten og gjort om til gnister?

 

prøvde å måle ledningene som går inn på power transistoren rett før coilen, men ingenting der heller.. og, vil hallgiveren fungere selv hvis f.eks ECCS/coil ikke er operativ?

 

tenker å bruke hele dagen i morgen på å gå over det elektriske systemet...

 

takker for svar!

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og, glemte å nevne det (står i en tidligere post men) at tegningene har som oftest ikke de samme fargene på ledninger, da motor er den samme, mens bilmodell forskjellig. Haynes manualen jeg har er for en CA18ET U11 bluebird (80-86 eller noe), bilen min er en CA18ET T12 bluebird (86-89 elns)

 

Her er to 'nye' tegninger jeg fikk av bilteknikeren:

 

http://zr.no/hawkon/car/wiring/koblingskjema.jpg

 

http://zr.no/hawkon/car/wiring/koblingskjema2.jpg

 

(grunnet gigantisk størrelse legger jeg disse to som linker istedenfor bilder)

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hawkon

ok, så denne hallgiveren gir fra seg impulser også, som igjen blir behandlet av ECCS enheten og gjort om til gnister?

 

prøvde å måle ledningene som går inn på power transistoren rett før coilen, men ingenting der heller.. og, vil hallgiveren fungere selv hvis f.eks ECCS/coil ikke er operativ?

 

Giveren gir pulser direkte til coilen (ser bort ifra transistoren) og spenningspulsene trigger induseringen i coilen som skaper gnistene.

Ser du på skjemaet 4.2 så går signalet (B/W kabel på skjema) uavbrutt frem til transistoren.

Men strømtilførselen til hallgiveren kommer fra ECCS enheten, så du kan jo sjekke der om det er noe spenning til giveren.

(Er så mye greiere med induktiv giver, som ikke trenger strømtilførsel.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp, ligger konstant strøm frem til 'power transistor' som ligger på coilen.

 

men tilbake til pumpa... der ligger det to jordinger, den ene er skjerma og holder en spenning på 6-8v KUN når tenninga er påslått. Denne er kun aktiv sammen med strømmen som kommer inn på pumpa og har ikke kontakt med resten av jordingene.

 

Strømmen som kommer til pumpa er den som går gjennom relèet, altså ikke strøm på hvis tenninga er avslått.

 

Det jeg da ikke skjønner er hva meninga med denne skjerma jordinga er. Etter tegninger så kommer den fra ECCS enheten. Er det mulig at denne skal måle spenningsfall ved pumpa, for så å indikere at pumpa går og relèet til coilen startes?

 

Skal ta et bilde, men her er en forklaring på hvordan ledningene ser ut (se også koblingskjema):

 

---hvit/svart--> positiv strøm ved tenning <-----terminal for + på pumpe

 

---gul/grønn--> inn til nivå (måleenheten) <--- terminal for måleenhet

---gul --> retur fra nivå (måleenheten) <--- terminal for måleenhet 2

--- svart -> 12v jording, konstant <-- ????

--- svart skjermet -> 6-8v jording ved tenning på <-- ????

 

 

????:

 

Her er det to terminaler eller plasser de kan jordes på pumpe huset.. Den ene er jording som går direkte i pumpehuset. Den andre terminalen er til jordinga til pumpa. Hvilken som skal hvor er jeg usikker på.. Jørgen, lyst til å hjelpe meg? Trenger et bilde sett ovenfra inn på pumpehuset på tanken (fra baksetet), der terminalene går inn.

 

Det som er det rare, er at den skjerma ledningen som fører 6-8v med tenninga på IKKE fører spenning med strømmen som kommer inn på pumpa hvis den er jorda til minuspolen på pumpa.

 

Altså, den viser kun spenning hvis disse to er kobla fra, og den klarer ikke å dra pumpa.

 

Noen som vet hvordan dette fungerer mtp. hjerne <-> pumpe? Jeg tror det kan ha samsvar med at ECCS sjekker om det er spenningsfall på pumpa og får da signal om at den går hvis det skjer... hvis den skjerma ledninga (som går direkte til ECCS) ikke måler spenningsfall, så vil ikke ECCS gi gnist fordi den ikke tror at pumpa går. Høres dette logisk ut?

 

 

Mye rot her nå, men spør så kan jeg forklare.. er litt småinnvikla :)

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by boXer

 

Giveren gir pulser direkte til coilen (ser bort ifra transistoren) og spenningspulsene trigger induseringen i coilen som skaper gnistene.

Ser du på skjemaet 4.2 så går signalet (B/W kabel på skjema) uavbrutt frem til transistoren.

Men strømtilførselen til hallgiveren kommer fra ECCS enheten, så du kan jo sjekke der om det er noe spenning til giveren.

(Er så mye greiere med induktiv giver, som ikke trenger strømtilførsel.)

 

målte også ledningene som kommer fra hallgiveren.. fant en jord der, men ingen med spenning.. husker ikke om tenninga var på eller ikke dog. Skal ut og dobbelsjekke når jeg får tid. Får jeg gjort det, så er ivertfall feil på hallgiver/coil eliminert. Da må det være andre faktorer som spiller inn på ECCS som stopper opp, f.eks bensinpumpe (min forrige post).

 

Vet ikke med dere, men jeg synes det er framgang ;) Spør meg gjerne om ting dere lurer på, selv om det er spurt om/forklart tidligere... selv jeg kan overse ting.. fikk f.eks ikke med meg alt boxer skrev heller før nå.

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår