Gå til innhold

Bensin til 320 E30?

Ranger emnet


AnDtHo

Anbefalte innlegg

Det eneste som er relater til effekt er oktantallet. V-Power inneholder i følge reklamen tilsetningstoffer som skal rense motoren (dvs. dysene) og gjennom det gi mer effekt. Dersom dine dyser da ikke trengte rensing, betaler du for ingenting. Eventuelt kunne du kjøpt deg en dyserens ala. Tunap og gjort det samme.

Du kan trygt gå tilbake til ordinær 98 blyfri.

1998 BMW 318is Coupé - iSbilen

1970 Mini 1000 - lommeraketten

1984 Mini Mayfair Automatic - Minibanksjefens karjol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha, mange gode svar anngående 6'erne, men hva med meg som har så stakkarslig BMW med 4'er?

 

Da snakker vi 318i 86 mod, E30.

Har en liten ulyd i motor, kan det være årsaken?

Volvo 240 87 mod med B230FD fra 93! -Koseslede!

x BMW 318i 86mod - Vinterbil/Dorivogn - Solgt til ncar!

x Peugeot 405 GLI 90mod - Solgt!

x Fiat Uno Turbo 87mod - Solgt!

x BMW 318i 86mod - Solgt!

x Jetta mk2 84mod - Solgt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du ser etter har både jeg og sibba 318is. De er da vitterlig 4'ere. Ulyden i motoren din er nok 99% ikke relatert til oktantall dersom du har en 86-modell. Da er nok slitasje en mer sannsynlig synder. Dersom du beskriver lyden litt mer kan man jo si litt mer hva det kan skyldes.

1998 BMW 318is Coupé - iSbilen

1970 Mini 1000 - lommeraketten

1984 Mini Mayfair Automatic - Minibanksjefens karjol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ReWrite

Jaha, mange gode svar anngående 6'erne, men hva med meg som har så stakkarslig BMW med 4'er?

 

Da snakker vi 318i 86 mod, E30.

Har en liten ulyd i motor, kan det være årsaken?

 

Banking er nok sannsynligvis ikke årsaken. Det vil i så fall høres ut som en slags kakling/diesellyd eller metallisk "skrangling" ved visse turtall. På min høres det kun når motoren er varm.

Ruhe in der Reihe; BMW Reihensechszylinder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, på tomgang så høres bilen ut som en gammel diesel, og ventil tikkingen har tiltatt sikkelig nå.

Burde kanskje ta en oljeskift for og eliminere det problemet.

Men burde jeg fylle 98 Blyfri fremfor 95?

Jeg har ikke instruksjonsbok.

 

Og hvor slår turtallsperra inn på E30? 7000?

Volvo 240 87 mod med B230FD fra 93! -Koseslede!

x BMW 318i 86mod - Vinterbil/Dorivogn - Solgt til ncar!

x Peugeot 405 GLI 90mod - Solgt!

x Fiat Uno Turbo 87mod - Solgt!

x BMW 318i 86mod - Solgt!

x Jetta mk2 84mod - Solgt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ut som slitte ventilløftere. Det er hydrauliske ventilløftere som blir full av avleiringer pga. for skjeldne oljeskift. Problemet er størst på kald motor og rundt tomgang. Mao. ved lavt oljetrykk. Hadde det på min forrige BMW. Det kan hende at du kan utbedre det med å kjøre i motorrens i oljen før olje- og filterskift. Jeg har brukt Tunap sin med hell. Dersom det ikke virker er det bare å skifte løfterene. Og mens man er i det kan man overhale toppen med nye ventiltettinger, kammer etc. Da blir det bra boller etterpå :D

1998 BMW 318is Coupé - iSbilen

1970 Mini 1000 - lommeraketten

1984 Mini Mayfair Automatic - Minibanksjefens karjol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis av meg jobber på Volvo, dem har begynt å bruke en ny motor rens, den er helt rå, han sa han hadde fylt den på en volvo 850 som tikka i ventila, og han a han kunne stå å høre at motoren begynte å gå penere! tikinga blei borte. hør med volvo hva de bruker, ehh men den er dyr, den kosta 400,- for flaska!

'03 Mitsubishi Galant Advance stv - '81 Vovlo 244 med Autolat - et ukjent antall Bobler - '73 VW Buss (T-2) -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom en bare skal høre at motoren går bedre, kan man jo bare fylle en neve med sagflis på toppen mens motoren går. Da blir det stille og fint (en liten stund) :eek: Det var et triks i gamledager når man skulle selge bil...

400kr er jo ingen skummel pris sett i forhold til å overhale toppen. Jeg betalte 7000kr for nye løftere, sportskammer, ventiltettinger samt annet som måtte byttes for min M40 318i.

1998 BMW 318is Coupé - iSbilen

1970 Mini 1000 - lommeraketten

1984 Mini Mayfair Automatic - Minibanksjefens karjol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oktan er direkte relatert til effekt uttak. Oktan nivået du trenger er bestemt av densiteten til lufta som blir sugd inn i motoren din, som igjen gir kompresjons trykket sammen med den teoretiske kompresjonen motoren din lager.

I en suge motor vil trykket inn i motoren bli lavere ettersom motoren går fortere, vakum oppstår i innsuget og pga dette kommer det mindre luft inn i motoren pr omdreining til fortere motoren går. Mindre luft og mer bensin, gjør at du kan avansere tenninga slik at motoren tenner mer riktig i forhold til TDC.

Trykket i forhold til luft massen i sylinderen gir altså oktan nivået du skal ha for å unngå banking, hvis du fortsatt skal ha samme effekt. Ved å redusere fortenninga litt blir tenninga riktig og motoren går riktig, uten banking men med litt lavere effekt.

 

I en kunstig aspirert motor, dvs turbo/kompressor, gir du motoren mer luft i forhold til en normalt aspirert motor og du må derfor gi motoren mer bensin også. siden du også gir høyere luft trykk med samme densitet og med samme oktan og kompresjon må du redusere fortenninga betraktelig, fjerner en av disse tinga får du banking. Det mest vanlige ved turbo motorer er å gi for lite bensin og derfor banking osv.

 

Uansett, jeg mangler sikkert noe i forklaringa over, men stort sett ved trimming av normalt aspirerte motorer inngår kompresjons forhøyning og man trenger derfor også høyere oktan for at motoren skal gå riktig! hvis man ved trimming gir faen i komp forhøyelse kan man stort sett uten problemer fortsette med den oktanen man brukte fra før.

 

Dette har blitt diskutert mye i Statene siden de vanligvis har 91 oktan som vanlig "pumpe" bensin, vi er derfor fortsatt priveligert som kan kjøre på 98 oktan.

 

Hvis du ikke hører tydelig banking fra motoren din og den ikke går merkbart dårligere når den blir varm har du neppe noe stort banke problem, vel og merke gjelder dette normalt aspirerte motorer, ikke turbo etc. har du mistanke om banking i turbo motor, STOPP! og gjør noe med det!!!!!! De fleste nyere biler har for lav oktan/luft masse forhold, disse kompenserer ved å ha bedre kjøling som fjerner varmen som er ett problem pga dette, mer bensin hjelper også noe, dette er hele veien kompromisser men det går tydelig vis!

 

Jeg kjørte min forrige BMW på 95 og hadde ingen problemer med dette, prøvde 92 det gikk ikke, men det hadde ikke noe spesielt for seg å kjøre 98.

 

Har han som du kjøpte bilen av justert den ved å justere tenninga for 95 , selv etterat han har trimma skulle ikke dette være noe problem.

 

Dette er min mening, mye av dette har jeg kun lest og ikke utprøvd, noe har jeg lært på skolen og noe har jeg prøvd selv. Dere får bestemme selv om dere skal være eninge eler ikke, I don't give a shit!

'03 Mitsubishi Galant Advance stv - '81 Vovlo 244 med Autolat - et ukjent antall Bobler - '73 VW Buss (T-2) -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ndrz_318

Dersom en bare skal høre at motoren går bedre, kan man jo bare fylle en neve med sagflis på toppen mens motoren går. Da blir det stille og fint (en liten stund) :eek: Det var et triks i gamledager når man skulle selge bil...

400kr er jo ingen skummel pris sett i forhold til å overhale toppen. Jeg betalte 7000kr for nye løftere, sportskammer, ventiltettinger samt annet som måtte byttes for min M40 318i.

 

Poenget var at for å unngå tette hydrauliske løftere og kanskje høre hva som faktisk er galt eller ikke kunne det være lurt å prøve dette. kan kanskje uansett være lurt å prøve den må jo rense utrolig bra og fort for at man skal kunne stå og høre forskjell mens motoren går!

Veldig mange motorer kunne trenge en sikkelig rens inni!

'03 Mitsubishi Galant Advance stv - '81 Vovlo 244 med Autolat - et ukjent antall Bobler - '73 VW Buss (T-2) -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ReWrite

Vel, på tomgang så høres bilen ut som en gammel diesel, og ventil tikkingen har tiltatt sikkelig nå.

Burde kanskje ta en oljeskift for og eliminere det problemet.

Men burde jeg fylle 98 Blyfri fremfor 95?

Jeg har ikke instruksjonsbok.

 

Og hvor slår turtallsperra inn på E30? 7000?

 

Som de andre har skrevet over her er det nok ikke banking du har. Det forekommer dessuten "aldri" på tomgang og med ubelastet motor.

 

Vedr. turtallsperre: den er ikke på 7000 på E30, i hvert fall ikke originalt. På 6 Zylinder er den på 6700, på 4 Zylinder neppe noe høyere enn dette. Har forresten hørt at disse skal være tidsavhengige; at du kan ligge 4 sekunder på 6700 før sperren går tilbake til 6200. Har ikke hatt hjerte til å teste det i praksis ;) Det høres imidlertid litt rart ut om det er slik fordi jeg tror sperren på disse bilene er mekanisk og ikke elektronisk.

Ruhe in der Reihe; BMW Reihensechszylinder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da holder jeg meg til det billigste alternativet, så det blir nok 95 fremover fortsatt hvis ingen har noen innvenninger anngående det :)

Volvo 240 87 mod med B230FD fra 93! -Koseslede!

x BMW 318i 86mod - Vinterbil/Dorivogn - Solgt til ncar!

x Peugeot 405 GLI 90mod - Solgt!

x Fiat Uno Turbo 87mod - Solgt!

x BMW 318i 86mod - Solgt!

x Jetta mk2 84mod - Solgt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår