Gå til innhold

Halvgammal TDi?

Ranger emnet


El_diablo

Anbefalte innlegg

Jeg kom til å tenke på hva slags bil jeg skal kjøpe meg neste gang jeg skal kjøpe meg bil. Kommer ikke til å bli med det første pga nå kan ikke jeg se for meg noen annen bil enn den jag har nå. Jeg har kjørt noen biler med Turbo diesel og syns det er utrolig artig. Å ligge f.eks 50 sonen ut i 80. Bare trykke inn gassen uten å gire, bare kjenne draget... Så et par Galant med 2-liter Td fra miden av og starten av 90-tallet. Hvordan er en slik TD i forholdt til de vi har io dag. Er det samme skyvet osv? Her er en bil http://www.finn.no/finn/car/object?id=4249...&pos=38&rub=202

EL DIABLO Alias Italiano Power

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Italiano power

Jeg kom til å tenke på hva slags bil jeg skal kjøpe meg neste gang jeg skal kjøpe meg bil. Kommer ikke til å bli med det første pga nå kan ikke jeg se for meg noen annen bil enn den jag har nå. Jeg har kjørt noen biler med Turbo diesel og syns det er utrolig artig. Å ligge f.eks 50 sonen ut i 80. Bare trykke inn gassen uten å gire, bare kjenne draget... Så et par Galant med 2-liter Td fra miden av og starten av 90-tallet. Hvordan er en slik TD i forholdt til de vi har io dag. Er det samme skyvet osv? Her er en bil http://www.finn.no/finn/car/object?id=4249...&pos=38&rub=202

 

Jeg har en Ople Corsa 1.5 turbodiesel fra 91. Den motoren er utrolig sprek og ikke minst sterk i den lille lette bilen. Skal ikke klage på skyvet. Jeg har liten erfaring med nyere turbodieseler, men kan trygt si jeg har hatt mange morsomme timer i min gamle Corsa.

 

Specs: 1488cc, 67hp @ 4600 rpm / 132 Nm @ 2600 rpm på ca 850kg

Thomas

 

Bil-bilder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Italiano power

Jeg kom til å tenke på hva slags bil jeg skal kjøpe meg neste gang jeg skal kjøpe meg bil. Kommer ikke til å bli med det første pga nå kan ikke jeg se for meg noen annen bil enn den jag har nå. Jeg har kjørt noen biler med Turbo diesel og syns det er utrolig artig. Å ligge f.eks 50 sonen ut i 80. Bare trykke inn gassen uten å gire, bare kjenne draget... Så et par Galant med 2-liter Td fra miden av og starten av 90-tallet. Hvordan er en slik TD i forholdt til de vi har io dag. Er det samme skyvet osv? Her er en bil http://www.finn.no/finn/car/object?id=4249...&pos=38&rub=202

 

Det har alltid vært bra med moment i diesler i forhold til bensin, men forholdet moment / effekt er større nå enn det var for en del år siden.

 

eks. min 300TDT har 147 hk / 273 nm.

en 1,9 TDI150 har 150 hk og 320 nm. dvs. ca. samme effekt, men 47nm mer i mellomregisteret. tdi130 har 310 nm såvidt jeg vet, da blir forholdet moment/effekt enda større. De er kjempefine å kjøre på lavt turtall med, men totalt uinspirerende å dra noe over 3500 o/min, for da er det brått slutt. Draget på høyt turtall blir rett og slett for sløvt i forhold til det man forventer etter det voldsomme skyvet i mellomregisteret. Min er litt artigere å dra på gira, for den "puster ikke ut" i samme grad.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt enig i den stående applausen moderne Diesel'er har fått de siste 10 årene. Etter å ha prøvd turbodiesler fra nesten alle de tyske produsentene har jeg ganske mye å utsette på disse motorene:

 

-lyd/vibrasjoner og ujevn akselrasjon

-utrolig lite drag på helt lave turtall

-utrolig lite drag på høye turtall

-vanvittig mye giring pga lite fleksibel motor (må holdes mellom 2 og 3000 rpm)

-klart merkbar turboforsinkelse

-sur lukt (kjipt for alle andre enn deg selv)

 

Mye av dette er jo en tilvenningssak, men jeg har mer enn en gang havnet i alvorlige problemer ved forbikjøringsmanøvre med disse bilene.

 

Typisk situasjon: ligger i 60-70 -> forbikjøringsmulighet -> girer som vanlig ned i 2 gir -> hiver meg ut i venstre felt og gir flatt jern -> resultat: ingenting skjer. Brems og prøv igjen senere.

 

Diesel er greit nok, men automatgir er nesten et must. Da merker du ikke turboforsinkelsen så mye og slipper all giringen som er nødvendig.

Ruhe in der Reihe; BMW Reihensechszylinder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår