eirikoo Skrevet Juni 15, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 15, 2004 Originally posted by Hawkon og har en "dau" KA24DE som er en 6'er på 2.4 liter 4'er :) Siter -97 STi3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JHU Skrevet Juni 15, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 15, 2004 Jeg drømmer om dagen det kommer ricer opp på siden.... :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S-2000 Skrevet Juni 15, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 15, 2004 Det er ikke i teorien det at ikke CAI og eksosupgrade kvalifiserer som tuning, men når man sier "tunet" bil så tenker jeg mer oppgraderte motorkomponenter enn disse... For de som tror at et eksosanlegg og CAI sørger for 30 hester som noen selskaper liker å slenge rundt seg, så burde de revurdere tankegangen... Tuning av høykvalitetsmotorer ala Honda (og BMW) sine krever mye kompetanse, og kan nærmeste betegnes som ingeniørkunst når man først kan sakene sine... :D Anyways, diskusjonen handlet jo rundt om en 500hk Civic, og for å legge den diskusjonen død, her på berget så har vi maksimalt kanskje tre Civic'er som er tunet opp mot 300-> hester... Så, vanlig er dette slettes ikke... Men 200SX'er med 220-280hk er derimot relativt meget vanlig i forhold (å tune en turbomata bil er jo tross alt MYE billigere enn å gå NA veien) Siter Mvh, Eric/S-2000 ----------------- LOTUS driver *signatur redigert pga regelbrudd* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Ryeng Skrevet Juni 15, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 15, 2004 Ok, her er det mye tåkeprat fra folk som bare har hørt på røverhistoriene til Per-Harry som sverger til Volvo 140 med støtstangmotor. La oss få fakta på bordet: -Honda bygger verdens beste motorer; du kan nekte så mye du vil, men sånn er det bare. -Honda har FWD på de fleste av sine modeller (iallefall de som er aktuelle for det Norske markedet). -Honda Civic er en bil hvis popularitet skøt i taket etter en viss film. -De store Amerikanske selskapene så et potensiale for å lage trimdeler til denne bilen, siden det var, og er ennå stor etterspørsel etter det. -Honda Civic er en liten og lett bil. -FWD er ikke optimalt for å få mye krefter i bakken. -Det finnes en øvre grense for hvor mye hester og moment som er forsvarlig og praktisk med hensyn til veigrep. -Man borrer aldri, ALDRI en Hondamotor for mere volum. -Man setter inn større sylinderforinger med større borring hvis en på død og liv skal ha mere volum. -I værste fall setter en inn ei veiv med lengre slag (B20B/Z, LS, B18A/B/C) hvis en vil ha enda mere volum, litt på bekostning av maksimalt turtall (hørt om begrepet "stempelhastighet" og hvordan denne øker ved lengre slaglengde?). -Det finnes MANGE dagligkjørte Honda B16-motorer med over 500 hester i USA; bare søk på Honda-Tech, så skal du se. -Ved 400 hester sprekker sylinderforingene rundt sylindrene (derfor setter en inn kraftigere saker fra f. eks. Golden Eagle, Benson etc.) (Dette er også relativt til tuning og turtall). -Ved cirka 300 hester forsvinner ringlandene rundt de originale høykompresjonsstemplene. Ved cirka 300 hester (og fortsatt med pervohøy original turtallsperre) knekker boltene som holder rådene fast i veiva (OBS! Dette skjer pga. turtall, ikke sylindertrykk (les: effekt)). -Ved gode 350 hester knekker rådene pga. det ekstreme sylindertrykket under forbrenningstakten. -Med smidde råder og nye lavkompresjonsstempler (i USA er dette vanligvis mellom 9,5 og 10:1) men fortsatt med originale sylinderforinger er det mulig å hente ut over 400 hester, litt avhengig av god tuning for å holde sylindertrykket nede. Det er folk der borte, og ikke få av dem, som har kjørt med et slik oppsett i mange år, og det uten å måtte overhale hele tiden. -Med samme oppsett som over, men med nye sylinderforinger er det tilnærmet lik, og relativt sett ingen begrensninger. Da ligger alt i tuningen, samt problemstilligen med å fore inn nok luft med lav nok temperatur, samt nok bensin. Det er bekreftet flere 700-hesters-maskiner SOM KJØRES DAGLIG, tiervis av 600-hestere, og mange, mange i 500-hesters-klassen. -De aller fleste kjører med originale Honda styrehjerner, bare at de er remappet ved bruk av Hondata, eventuelt überdata. -Selv de mest ekstreme drag-maskinene som knakk 800-hesters-barrieren for lenge siden, kjører enda på Honda originalveiver. De aller fleste kjører også på originale Honda lagere. (De som ikke kjører OEM Honda bruker som regel ACL, men disse får man ikke forskjellige tykkelser for perfekte klaringer, slik som de originale Hondas. -De aller fleste gatebilene med opp mot 600 gamp kjører ennå på originalt drivverk. Husk, det er FWD, så belastningen på komponentene er ikke så stor som i en RWD eller 4WD-bil. Det er et lite lyspunkt med FWD, i det minste. -Det finnes drag-Civicer med FWD som er nede på 9-tallet på kvartmila. -I den mindre spennende delen av skalaen har vi motorer som er bygget uten overlading. Her finner vi 2-liters sugemotorer som opp mot 10.000 RPM yter 250 hester på hjulene, og gode 220 newtonmeter. Med deler en kan hente hos sin nærmeste Hondaforhandler er det folk som har presset ut over 200 hester fra sine 2-liters B-serie-motorer. -Alle hestene jeg har oppgitt i denne teksten er hester på hjulene. Siter Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.