Gå til innhold

Dyrere å ta førerkort: Staten vil ha mer fra nye sjåfører

Ranger emnet

Qee

Anbefalte innlegg

Originally posted by swidish vr6

Prisen på bilrelaterte ting i norge går bare en vei, oppover, ALDRI nedover.

Bil er noe vi liker, og setter høyt pris på.

Dette drar Staten nytte av. Førerkort MÅ tas for kjøre. Derfor er man NØDT til å betale de avgiftene.

Btw, tror nordmenn hadde hatt de feteste bilene i forhold til innbyggertall i Europa hvis bilavgiftsnivået hadde vært like lavt som i Tyskland eller no' :D *drømme*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by BLACK.PEARL

Btw, tror nordmenn hadde hatt de feteste bilene i forhold til innbyggertall i Europa hvis bilavgiftsnivået hadde vært like lavt som i Tyskland eller no' :D *drømme*

Et ord i sannhet! Det er bare å se på Sveits som er ganske likt Norge økonomisk og kulturelt, men uten avgiftene. Jeg har aldri i hele mitt liv sett så mange heite kjerrer som i byene der. Bilutstillinger blir faktisk kjedelige i forhold. Siden de ikke har egen bilproduksjon hadde dessuten bilparken innslag fra de fleste land/produsenter, ikke slik det er i Tyskland mao.

Så å si alle biler som hadde styling hadde også motoren til å matche utseendet. Tipper halvparten av Audi'ene var S eller RS modeller og nesten alle A3'er var S3'er, ellers så kjøpte man like gjerne en Golf. 40% av alle Golf R32 som ble laget ble forresten solgt i Sveits. I tillegg var det utrolig mange sjeldne biler, spesielt italienske.

Og nesten best av alt: Corolla som det finnes så altfor mange av i Norge var så å si ikke-eksisterende der ende. Var vel den 53. mest solgt bilen så vidt jeg husker.

Ruhe in der Reihe; BMW Reihensechszylinder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til :)

Jeg ble hvertfall BLAKK helt fra jeg begynte med lappen til jeg bestod :( Stakkars de som ikke har råd. Regner med at snittet kanskje bruker 20.-25.000 på lappen, og det er ikke lite penger for en 17-18 åring.

Heia Norge.

Jeg har regnet med å bruke 14-15k ( før prisstigningen da ), og det er med 3 kjøretimer. Kjørelæreren min har sagt at jeg ikke trenger flere bortsett fra det obligatoriske selvfølgelig.

jeg er jaggu glad pappa har lovet å betale dette for meg mot at jeg betaler alt av bilen selv.

Polo 6nf, 2000mod. Glam edt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til :)

Jeg ble hvertfall BLAKK helt fra jeg begynte med lappen til jeg bestod :( Stakkars de som ikke har råd. Regner med at snittet kanskje bruker 20.-25.000 på lappen, og det er ikke lite penger for en 17-18 åring.

Heia Norge.

20-25.000 var vel å ta litt hardt i. Jeg mangler bare oppkjøringa og har brukt 9600, så det vil vel komme på rundt 10500. (Så fremst jeg ikke stryker...:D )

2001 Audi RS4 2.7 Biturbo

2011 VW Transporter TDI (firmabil)

2007 VW Transporter TDI 4Motion

2004 VW Transporter TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ÆSJ!!!

Jeg som så på at jeg ikke kunne ta teorien før jeg hadde sendt en "søknad" som ville da 2uker som en ekstra straff til de 3mnd jeg fikk uten lappen.

Jeg venter fortsatt og har jeg lykken med meg så kommer ikke dette før prisene har stigi. DIGG :( :( :(

VACN - VW Audi Club Norwegen avd. Agder

[x] VW Golf 5 R-TSI 2007mod [x] Opel Kadett C 1.2 1976mod (solgt) [x] VW Golf 2 1984mod (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by EvenS

Tull og tøys, det er påbudt med MINST 5 kjøretimer før du kan ta oppkjøring.

bullshit

jeg hadde tre ordinære timer...meeen husk at det oxo er obligatorisk med dobbel kjøretime rett før oppkjøring...så da blir det fem..men jeg vet om noen som kun har hatt to + to = 4....

* Volvo 242,355chevy v8,prosjekt,80mod++

* Volvo S60T5 ®,02mod, bruksbil

X Vovlo 240TIC, 83 mod, B230FT, 405topp++

Kadett V8 morro prosjekt. 350 smallblock. kamerat og jeg som hadde lite å finne på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å si at en kar ikke trenger flere kjøretimer etter å ha vurdert kjøringa hans bare i èn blir litt useriøst spør du meg. Ihvertfall om vedkommende aldri har hatt lappen før.

Da jeg skrev at jeg hadde hatt to timer, mente jeg egentlig to dobbelttimer, da det var det som fulgte med i "pakketilbudet" Så jeg har hatt fire, men ikke fem som flere påstår at man må ha.

Men selv om man gjerne er litt stolt over å få ros fra kjørelærer, skal man vite at man faktisk har så og si null erfaring i trafikken.

Man er kanskje bedre enn en god del av de andre i samme aldersgruppen som tar lappen samtidig, men det betyr ikke at man er en god sjåfør. Det krevers noen år på veien for å bli det.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by volvo242TIC

jeg hadde tre ordinære timer...meeen husk at det oxo er obligatorisk med dobbel kjøretime rett før oppkjøring...så da blir det fem..men jeg vet om noen som kun har hatt to + to = 4....

Det er ikke påbudt med rett før nei. Jeg hadde aldri det (tok lappen for et år siden), og det er vel kun et tilbud fra kjøreskolene for de vil du skal være litt kjent med bilen og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Nitrisious-E

Kamerat av meg tok en test time, og etter den trengte han ikke fler sa kjørelæreren? Bortsett fra det obligatoriske da, så visst man er flink til å kjøre, så trenger man nok ikke min. 5 nei..

samma sa kjørelæreren til meg, jeg tok en test time i april da hadde jeg øvelses kjørt ett år. jeg har kjørt veldig mye, opp og ned til københavn blant annet. kjører nesten hver dag, føler meg veldig trygg i trafikken, men jeg er ingen verdens mester, det vet jeg! kjøre læreren min sa att jeg kunne bare ringe han etter jul en gang så skulle vi begynne på det obligatoriske, trenkte ikke kjøre timer:)

-83 golf gti

-83 golf c/16v snart klar for bane

-96 Audi A4 1.8TQ

Lenke til kommentar
Del på andre sider