Gå til innhold

Er det lov til å taue bil på motorvei?

Ranger emnet

Nikdev

Anbefalte innlegg

Originally posted by Nikdev

Ett lite spørsmål før jeg legger meg: Får man lov til å taue en bil på motorvei? (Er E6 fra hauketo til btyn motorvei??) Bmw russebilen skal pælmes imorgen så raske svar hadde vært en fordel..

På motorvei Kl. A er det ikke lov.

Om det er lov på Kl. B vet jeg ikke.

Om den aktuelle strekningen er motorvei vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ClusterOne

Husk at du må ha skilt på bilen som blir tauet også.. ;)

er det strengt tatt nødvendig?? mange meninger om dette, og eg vet ikke ka eg skal tro om noen av de...

har og hørt at så lenge det slepes regnes bilen bak som henger, og dermed er underlagt forsikringen på bilen som sleper....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt usikker men, en slepende bil kan ikke regnes som henger med mindre den har feste til hjulende med et spessielt stag.

er noe alla dette, et feste på vært av forhjul og så til

slepefestet.

For da vil den oppføre seg som en stor henger, må og ha førerkort klasse BE for dette om jeg ikke tar feil.

Og ja, bilen må være reg. med minimum prøveskilt for og taues

så bilen værtfall har ansvars forsikring/trafikk forsikring.

Correct me if im wrong..

Shit happens, ALL the time :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by JohnR

Til deg som skal taue:

Ring biltilsynet og spørr!

Skal gjøre det nå.. Var bare noe jeg kom på i går kveld, og det er skilter og alt er ok, er bare det at vi hatt tatt diffen og div så den går ikke så veldig fort framover:)

Edit: Biltilsynet sa det var greit! Men de var ikke helt sikre så de ba meg ringe purken, trodde de skulle ha peiling jeg:rolleyes: De sa ikke noe om skilt eller slikt

Team HS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får krype til korset her etter en telefon til Oslo Politikammer.

Det er ikke lov å taue på E6 eller hovedvei-nettet.

Bilene som tauer og blir tauet må være bemannet av sjåfør med minimum førerkort klasse B

Det er ingen krav til skilt på bilen som blir tauet, men den må være i forskriftsmessig god stand, altså at det er bremser på den.

Volvo V70 D5 Premium 2003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Z10an

er det strengt tatt nødvendig?? mange meninger om dette, og eg vet ikke ka eg skal tro om noen av de...

har og hørt at så lenge det slepes regnes bilen bak som henger, og dermed er underlagt forsikringen på bilen som sleper....

JA, det er nødvendig etter en lovendring som trådte i kraft fra 1/1-03 (tror jeg det var).

Lenke til kommentar
Del på andre sider