Gå til innhold

Er det lov til å taue bil på motorvei?

Ranger emnet

Nikdev

Anbefalte innlegg

Originally posted by ClusterOne

Får krype til korset her etter en telefon til Oslo Politikammer.

Det er ikke lov å taue på E6 eller hovedvei-nettet.

Bilene som tauer og blir tauet må være bemannet av sjåfør med minimum førerkort klasse B

Det er ingen krav til skilt på bilen som blir tauet, men den må være i forskriftsmessig god stand, altså at det er bremser på den.

Neste gang du prater med dem kan du opplyse om at de bør studere den store røde boka litt til.

De kan nemlig ikke nok av innholdet der til å gjennomføre tjenesten sin.

Det ER påbudt med skilter på bilen som taues, og ble det så sent som rundt 1/1-03.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Nikdev

Det har han tydeligvis, for det var lov

Neida, det er fortsatt ulovlig å taue på Motorvei Kl. A.

Hvordan det er på Kl. B vet jeg ikke.

Unntaket for Kl. A er selvsagt at man har lov til å taue en bil som har fått stans på veien vekk, men det er da kun lov til å taue til første avkjørsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motorveien fra hauketo til ryen er det klasse A eller B? Hvis jeg ikke får lov til taue den på den motorveien tar å tauer den til nesodden, kommer sikkert til å plage alle som kjører bak oss opp bakkene.menmen. Eller er den noen som bor i follo som vil låne bort en biltilhenger imorgen, eller nå?

Team HS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motorveien fra hauketo til ryen er det klasse A eller B? Hvis jeg ikke får lov til taue den på den motorveien tar å tauer den til nesodden, kommer sikkert til å plage alle som kjører bak oss opp bakkene.menmen. Eller er den noen som bor i follo som vil låne bort en biltilhenger imorgen, eller nå?

Er det en motorvei i det hele tatt da?

Husk at det er stor forskjell på en flerfeltsvei og motorvei.

Det er skremmende at folk som ikke klarer å fastslå om en vei er motorvei eller ikke faktisk har lappen her i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har taua flere biler på motorvei uten skilter på den som blir taua og heller ikke betalt bompenger for den som blir taua og ALDRI blitt stoppet..har også kjørt forbi politiet flere ganger..dette gjelder både småveier, motorvei klasse B og A!

✔Mercedes C220cdi 2009

✔Mercedes E220cdi 2007

✔Mercedes S320 2000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, det er ikke klasse A-motorvei, bare en flerfeltsvei i indre oslo. Kan alltids hive bilen på Eriks på Nesodden også ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by wicky124

har taua flere biler på motorvei uten skilter på den som blir taua og heller ikke betalt bompenger for den som blir taua og ALDRI blitt stoppet..har også kjørt forbi politiet flere ganger..dette gjelder både småveier, motorvei klasse B og A!

Det er et faktum at politiet har dårlig juridisk kompetanse ja, noe du bekrefter her.

Det faktum at du ikke har blitt stanset i det du gjør noe som ikke er lov er ikke en bekreftelse på at det er lovlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du får si ifra før du teuer opp bakkene der da, så jeg slipper å ta en jævlig forbikjøring opp bakkene der:D er det forresten den russebilen med diesel spredere på bakhjula?:D

E30 323tic

[x]E30 325i 4d

[x]88 ascona c

BMW E30 Entsuiast? Klikk her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

taua en bil fra kolbotn til asker, altså gjennom oslo og hele veien på motorvei kl. A. Bilen hadde ikke skilt og 90 % av veien hadde vi ikke tau mellom bilene ettersom det røyk etter 10 min. Vi måtte stoppe på en busslomme fordi bilen pungterte og da kom onkel politi. de klagde litt på at vi ikke hadde tau, men lot det gå da jeg dro å henta nytt tau.. sa ikkeno om skilt eller motorveitauing..

-Mazda 323 GTR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboen skulle taue bilen sin til høggern. Desverre for han, så gikk rattlåsen på og bilen skar inn i gårdsplassen vår, og bulka a6'n til fattern kraftig.

I den forbindelse fikk han/vi vite følgende:

*bilen som taues er underlagt forsikringen til den bilen som tauer

*bil som taues må ha skilt, minimum prøveskilt.

mvh

The Boss

Lenke til kommentar
Del på andre sider