Gå til innhold

Noe må gjøres med Norske importregler!

Ranger emnet


Øyvind Ryeng

Anbefalte innlegg

Muligheten til motorhistorisk registrering er rett og slett for dårlig! Japan (og noen ytterst få andre land) har så mange fantastiske biler som vi går glipp av fordi de jævla politikerne bare sitter på hendene sine! Skulle det være så vanskelig å forandre systemet med ei lita linje som gir oss hjemmel for å ta hjem spesialbiler? Mens vi kan tenke på at de antakeligvis sitter på Tinget nå og ler oss opp i trynet, kan vi sjekke denne listen som viser et lite utvalg av biler vi gjerne vil ha - men ikke får lov å registrere:

 

Se bare!

Chaser

Soarer

Cresta

Mark-II

'34GTR

S15

'33GTR

'32GTR

S13 i siste utgave (kuoki Aero) /m SR20

Sil-80

Silvia S13 / PS13

Cefiro

Laurel (?) / RB26

tidlig EVO

Legacy B4

JC Cosmo

Mitsu' FTO

J-Spec Integra Type R

Nissan Cube

Odyssey1

Odyssey2

Odyssey3

Legend

Gloria

President

LS400

Crown (?)

???

Sentera

???2

Corona (?)

???3

Cema (?)

???4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

flytt til sverige :D problem løst...

 

by the way : http://www.king-buyer.co.jp/details.php?carid=1836 :dude: :dude: yodude yodude

* Volvo 242,355chevy v8,prosjekt,80mod++

* Volvo S60T5 ®,02mod, bruksbil

X Vovlo 240TIC, 83 mod, B230FT, 405topp++

Kadett V8 morro prosjekt. 350 smallblock. kamerat og jeg som hadde lite å finne på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med importavgiftene da. de er jo ofte mange ganger høyere enn verdien av bilen. nå er det jo tilogmed kommet ekstra avgift for airconditon. sykt, sier jeg, SYKT!

live fat, die young, and leave a big, fat, corpse...

 

->subaru legacy 97 GLEDE SEG TIL VINTERN:)

x: honda civic lsi

x:mazda 1,6 gti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hoved oppgaven til politikere er å vedlikeholde klasseskillet vi har. dette gjøres best ved å sørge for lover, regler, og avgiftssystemer o.l som gjør at de rike blir rikere, og "du og jeg" må ta lån over 7år og slite ræva av oss for å få råd til en bitte liten leilighet og en bil til ca 200-250.000kr. hvis du i det hele tatt har råd til såpass.

 

og er det noe som er gøy, som faktisk vi kan ha råd til, så må dette gjøres u-oppnåelig gjennom skatter og avgifter. vi er her for å jobbe tross alt, ikke leke oss. må holde fokus på det, så vi fortsetter i driiit jobbene våre og er effektive slik at bedriftslederene/sjefene kan opprettholde livsstilen de er vant med.

 

Vi er 2 små fattige hakk fra å få utdelt en grå kjeledress med en rød stjerne på, få ukelønn fra staten, og en think el-bil.

 

norge hadde hatt godt av litt midt-østen tilstander, hvor protester formuleres med tnt rundt magen og en siste jogge tur gjennom stortinget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at du ikke har sansen for amcars. Men som ENESTE landsdekkende klubb har ACCN gjort svært mye for å rette opp håpløse importregler:

Først var det 30-årsregelen som de aller fleste nå kjenner til.

 

Det nyeste er at ACCN er i ferd med å få gjennomslag (mulig de har fått det allerede) for import av nyere bruktbiler som ikke er EU-typegodkjent eller norsk typegodkjent.

 

Tidligere har dette vært nærmest umulig fordi norske regler krever at bilene skal tilfredsstille norske/EU krav. Siden land som USA og Australia operer med andre benevnelser (pund, gallon, miles osv istedefor kg, liter, km) har biler fra disse landene vært umulig å få godkjent selv om de åpenbart tilfredsstiller norske krav med god margin. Hovedproblemet er jo at norske myndigheter krever attestasjon fra importør/produsent på NØYKATIG de norske kravene. Dette er ingen av disse interesert å gi for en bil som ikke tas inn til landet som ny.

 

De nye bestemmelsene vil inneholde en formnulering om at kravet om EU/norsk typegodkjenning kan fravikes dersom bilen har bestått lignende krav i annet land. Dette vil jo selvfølgelig åpne for import av nyere bruktbiler også fra andre land enn USA. og for andre biler enn biler produsert i USA.

 

For siste oppdatering på status anbefaler jeg at du kontakter ACCN pr mail og spør, eller evt Kenneth Sivertsen (Frp) i Samferdselskomiteen på Stortinget. Han er ACCN's kontaktmann på Stortinget og har vært en viktig pådriver for lovendringen.

 

Lykke til!

 

Ser frem til et bilnorge med større variasjon i bilparken enten det er amcars, neon-plastraketter eller andre biler.8)

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

S15.... buuuuuuuuuuhuhuu... vil ha

 

jeg kan gjerne gi deg skyss til stortinget hvis du vil fortelle noe forresten.

 

hmm, er det egentlig trygt å skrive slike ting? :D kjedelig om kripos kommer deisende inn på rommet her nå fordi de tror jeg skal bombe stortinget neste mandag klokka 0948 i hvit joggedress og røde sko?

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hawkon

S15.... buuuuuuuuuuhuhuu... vil ha

 

jeg kan gjerne gi deg skyss til stortinget hvis du vil fortelle noe forresten.

 

hmm, er det egentlig trygt å skrive slike ting? :D kjedelig om kripos kommer deisende inn på rommet her nå fordi de tror jeg skal bombe stortinget neste mandag klokka 0948 i hvit joggedress og røde sko?

 

Nå vet de iallefall ikke hvem du er :D :D

[-] 1991 BMW 320i E36

[x] 1985 Toyota Starlet

[x] 1988 Ford Escort

[-] 1977 Toyota Celica ST2000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uhm, en ting når det gjelder 'godkjenning' av disse bilene du har nevnt over her, øyvind...

 

mange/flesteparten av dem er vel kun produsert med høyreratt? er ikke det en viktig faktor at de har venstreratt for å få dem godkjent i land der vi kjører på den rette (right) siden av veien?

 

altså, det er jo hvordan fabrikken legger det opp... hadde de gidda, så hadde det ikke vært noe problem å fått f.eks silvia til norge.. er bare det at de må lage dokumentasjon og diverse for å få den norske stat til å godkjenne dem.

 

men det kommer de ikke til å tjene noe på med en gang da det mest sannsynlig er INGEN som kommer til å handle en r-34 gjennom nissan norge pga. prisen. der igjen har vi den norske stats importavgifter å takke. hadde ikke nissan norge plukka inn en eller to biler av typen 200sx s13, så hadde sikkert ikke denne heller hatt godkjenningspapirer. Eneste fordel er vel at tyskland har masse av denne bilen, og norge er den nasjonen som ikke tør å gjennomføre noe før söta bror har gjort noe.

 

tror det er på tide å kaste ut de gamle hattkallene som sitter på stortinget og få noen som skjønner opplegget litt bedre. pga avgiftene kjører vi (ungdom) i gamle utslitte biler som er en større fare i trafikken uavhengig av motorvolum og hastighet.

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hot Rod

Det nyeste er at ACCN er i ferd med å få gjennomslag (mulig de har fått det allerede) for import av nyere bruktbiler som ikke er EU-typegodkjent eller norsk typegodkjent.

 

Tidligere har dette vært nærmest umulig fordi norske regler krever at bilene skal tilfredsstille norske/EU krav. Siden land som USA og Australia operer med andre benevnelser (pund, gallon, miles osv istedefor kg, liter, km) har biler fra disse landene vært umulig å få godkjent selv om de åpenbart tilfredsstiller norske krav med god margin. Hovedproblemet er jo at norske myndigheter krever attestasjon fra importør/produsent på NØYKATIG de norske kravene. Dette er ingen av disse interesert å gi for en bil som ikke tas inn til landet som ny.

 

De nye bestemmelsene vil inneholde en formnulering om at kravet om EU/norsk typegodkjenning kan fravikes dersom bilen har bestått lignende krav i annet land. Dette vil jo selvfølgelig åpne for import av nyere bruktbiler også fra andre land enn USA. og for andre biler enn biler produsert i USA.

 

For siste oppdatering på status anbefaler jeg at du kontakter ACCN pr mail og spør, eller evt Kenneth Sivertsen (Frp) i Samferdselskomiteen på Stortinget. Han er ACCN's kontaktmann på Stortinget og har vært en viktig pådriver for lovendringen.

 

Ser frem til et bilnorge med større variasjon i bilparken enten det er amcars, neon-plastraketter eller andre biler.8)

 

Nå er det null problem at de bruker pund, gallon, miles osv.

Det er et problem som faktisk aldri har eksistert.

Problemet er at det er forskjellige standarder for godkjenning, og som du sier, at norsk importør er tilbakeholdne med papirer.

 

DOT merkede lamper, sikkerhetsbelter, og annet sikkerhetsutstyr regnes ikke som sikkert her i Norge, selv om de er bedre enn tilsvarende CE merkede utgaver som vi krever her.

 

Å ta inn en bil, og få den godkjent er ikke umulig, men krever ofte ombygginger som ødelegger bilen.

 

Jeg har selv vært med på prosessen å få godkjent biler i Norge, og det er langt fra umulig, selv uten importørens velsignelse.

Det er noe lettere dersom bilen har vært registrert i et EØS/EU land enn dersom den tas inn direkte fra Japan eller USA.

 

Hvor mye lettere det blir i praksis er vanskelig å si, men i dag er ihvertfall situasjonen slik at biler det er flere av i Norge/Europa skal være relativt kurant å få godkjent (teoretisk sett), mens modeller som ikke er å oppdrive i Norge/Europa er noe mer knot, men fortsatt mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært svært forskjellig praksis fra trafikkstasjon til trafikkstasjon på godkjenning av bruktimporterte biler.

 

Kjenner til tilfeller der en eieren av en nyere brukt amerikansk bil tilslutt gav opp å få den godkjent. Trafikkstasjonen nektet pga at bilen ikke var typegodkjent i EU.

Mannen solgte bilen til EU-landet Sverige hvor den nye eieren uten problemet fikk svenske skilter på bilen. Sier litt om håpløse småkonger på norske trafikkstasjoner.

 

Mulig problemet ikke nødvendigvis har ligget på kg/pund nevninger osv, men det har uansett vært nyanseforskjeller i kravene som har gjort at norske trafikkmyndigheter har inntatt den lettvinte holdningen, å sin nei.

Og det er dette ACCN nå har/er i ferd med å komme til livs.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca 99,9% av norges politikk irriterer vettet av meg. Vist ikke folk har fått det med seg så er dette et demokrati, MAO er politikerene her for og tjene oss, ikke vi her for og gi dem makt og penger. De vet jo alltid hva som er bedre for oss. Ta fks den nye røykeloven, hadde vert morsommt og tatt en folkeavstemmning på den og se om hele folket var enige. Men før jeg klager mer så skal det bare være sagt at det norske folk sitter med skylden, alt for mange stemmer på det partiet de alltid har stemmt på, det partiet som forledrene stemmte på eller kanskje det med finest navn. Uten og i det hele tatt vite en dritt om hva partiet faktisk står for. Hadde folk vert litt grundigere med dette hadde det faktisk vert mulig og få litt forandring.

 

Foresten, så at den evo`en der kostet mindre enn det aprilian min kostet. For første gang føler jeg for og bo litt der nede:)

 

Politisk hilsen Zenith:D

På bil jakt

 

[86] Utslitt bruksbil ala riskoker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sannheten er vel at de fleste politikere driter i om noen skal få sjansen til å ha en slik bil eller ikke, og det skjønner jeg godt. Landets politikere bør ha mye viktigere ting å drive med enn å prioritere at noen få skal få kjøre rundt i slike biler som skal bli tatt inn som motorhistorisk kjøretøy.. Da må enten alle få muligheten eller ingen...

 

Men skal en få endring på systemet så må en drive lobbyvirksomhet, som amcar folket har gjort. Eneste mulighet for forandring.

 

Ellers så synes jeg en heller bør kjempe for lavere avgifter for alle, ikke for å få inn noen spesielle biler. Det hadde vært bedre for oss alle om prisene på en ny bil hadde falt med en 30-40%..:)

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår