Gå til innhold

Lage Cold Air Kit?

Ranger emnet

El_diablo

Anbefalte innlegg

Jeg hår fått tak i et rått sportsluftfilter til bilen min, men siden det er en litt uvanlig bil, så får jeg ikke tak i ferdig cold air kit. Det er jeg avhengi av for at filteret ikke skal suge falsk luft. Nå har jeg fått tak i noen høyglans polerte alurør på jobben som jeg skal bruke som luftrør. Problemet er at skjøtene det må bli tett. Derfor trenger jeg noe slikt som på dette bildet. Stor gjenstand øverst. Gummi med slangeklemmer på. Hvor får en tak i noe slikt? eller bare lager man det? <BR> div.nyeslanger.jpg

Så er det Luftmengde måleren, eller hva den heter. Den vil bli flyttet 20-30 cm lengre "bort". Har det noe betydning?

Til slutt, hva er best av å ha et filter som sitter midt i motorrommet med en, eller to løse slanger i mot filteret. Slangene går i fra luftiintaket til bilen opp til filteret, Slik som på andre bildet fra venstre.<BR> 2%20Motor%20-%20eksos%20copy.jpg Andre alternativet jeg holder på med nå, er å forlenge luftrøret, slik at filteret ligger direkte i luftiintaket på bilen. Hva er mest effektivt?

EL DIABLO Alias Italiano Power

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er nok å montere filter lengst mulig unna motor og luftstrømmen fra radiator, spesielt på biler med biler med eksosmanifold på samme side som luftfilter!

Kald luft er tettere enn varm luft og inneholder dermed flere luftmolekyler pr. enhet luft slik at man kan forbrenne mer bensinmengde på samme enhet, iforhold til varmere luft.

Med andre ord: Skjerm innsugslufta fra resten av motorrommet og legg opp kaldluftslanger til filteret. Ikke rett slangene rett mot filteret, tre gjerne en silkestrømpe/kjerringstrømpe over slangene for å forhindre insekter o.l.! Det er ikke anbefalt å legge slanger helt nede i spoiler hvis du kjører på grusvei eller mye våt vei!

De overgangene du leter etter kan du sikkert få kjøpt hos bilrekvisita forhandlere eller rørlegger e.l.!

Lykke til

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

viss du hadde tatt eit bilde av motorrommet så kunne vi sikkert ha gitt deg tips.

på min bil så hadde eg og luftfilterboksen midt på motoren og det gjekk eit rør ut til sida. det eg gjorde var å sagde av litt av røret som gjikk til sida og kjøpte ein eksosrør med 90 graders bøy og monterte det på.

da blei filteret montert rett bak grillen.

her er bilde det eg har gjort.

motorrom2.jpg

ja eg veit at eg trenger ein moror vask men dette er eit gammelt bilde. ser mykje betre ut no.

-vw golf v 1,9 tdi (tddi)

-vw jetta rsgl 1,6Weber. soon clean 2l 16v

-vw golf II 1,6 cl Z-bra(rip)

-vw jetta gl 1,8 91-mod "tuva"/rip)

ligg unna vwcc / topcartuning.no. verdas største drittsekk driver dette firmaet. svindler

Lenke til kommentar
Del på andre sider