Gå til innhold

Regler angående soting av ruter på bil!

Ranger emnet

joarek

Anbefalte innlegg

Hei!!

Prøver å få klarhet i hva som er lovlig angående soting av rutene på bil....

Har hørt så mye fram og tilbake samt søke på forumet, men det er ikke noe skikkelig svar...

Kan noen som vet FAKTA på dette svare på hva som er lovlig, og om man kan få soting med film/folie printet på vognkortet slik at når "svina" stopper deg ikke sender deg på visning av bilen hver gang fordi de ikke er sikre eller er rasshøl......:mad:

Tror det kan være en oppfrisker for flere på forumet her med litt ferske fakta;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har sota alle siderutene og bakruta på bilen min proffesjonelt. Satte på rutesenker foran. Den var brei.. ca 20cm på midten. Så hadde politiet lite å gjøre en dag. Rulla inn på skolegården og begynte å dele ut advarsler om rutesenkere. Måtte rive av min. Hvis jeg gjorde det der og da slapp jeg bota på 1500. Ellers hadde jeg fått mangellapp.Sendte et langt brev til vår alles kjære samferselsminister Skogsholm. Fikk svar tilbake. Alt som ikke er orginalt på sideruter foran og frontruter er ikke lov. Heldigvis hadde jeg siderutene nede da politiet så på min. Mitt tips er å sote mildeste toning foran. Da ser det ut som det orginalt, også sliper du ned kanten slik at det ikke er mulig å se at det går ekstra film der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

denne mailen sendte eg til statens vegvesen rett etter nytt år og fekk svar.

hei!

eg lurer på ein ting om montering av klistermerker i frontruta heilt øverst av ruta. er dette lov sjølv om det ikkje sperrer for sikten! har hørt at det er lov å ha 10 cm ned på ruta. eg har det på min bil og blei eu-godkjent med detta på eit merkeverstad men så blei eg stoppa av dere og eg fekk beskjed å fjerna det. men eg fekk ingen begrunnelse eller at kvifor det var ikkje lov.

har dere noko svar på mine spm?

SVAR:

Hei.

Slik film som du beskriv er ikkje tillete å bruka. Sjå Køyretøyforskriften , Kap. 31 Vindu m.m. § 31-1 nr. 3. Den lyder slik: .....Som solfilter godtas svakt farget glass som ikke gir større reduksjon av lysgjennomslipp enn angitt i den amerikanske standarden ASA Z-26.1 - 1966, July 15 1966. Andre former for solfilter som f.eks påsprøytet eller påklebet film tillates ikke på noen del av vinduene som fører skal ha sikt gjennom (frontvindu og sidevindu foran). Utrykningskjøretøys blå lys skal i alle tilfelle kunne ses gjennom bakvindu i motorvogn hvor innvendig speil kreves.

Statens vegvesen, distrikt Sogn

Med hilsen

Geir Bolstad

men det er eit unntak. er ikkje 100% sikker men skal vær lovlig.

untaket er at det er fabrikksota rute og dei er godkjente, muligens at det må stå i vognkortet.

det kjører ein ford taunus her i huuden og den har så svarte ruter rundt om at du ser dei som ikkje sitter inne i bilen. og etter det eg har hørt så har han fabrikksota ruter, altså svart glass på. har sett han blitt stoppet av politiet fleire ganger men forsatt har han dei rutana på..

det kjører også ein trans am (trur eg) her og med sotaruter rundt om men front ruta er ikkje heilt svart. man ser bare to kvite pupper på rattet, og av og til ein men så blir det to igjen.

:D :D :rolleyes: :rolleyes:

-vw golf v 1,9 tdi (tddi)

-vw jetta rsgl 1,6Weber. soon clean 2l 16v

-vw golf II 1,6 cl Z-bra(rip)

-vw jetta gl 1,8 91-mod "tuva"/rip)

ligg unna vwcc / topcartuning.no. verdas største drittsekk driver dette firmaet. svindler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er ikke lov a sote forran B-stolpen a noe slag.

Men sjekk om bilen din er blitt registrert som limo noen gang. da kan du søke, og etter godkjent søknad, bestille ruter (inkl. sideruter forran) som ikke engang kongen kan klage på... Men det koster flesk.

Mitt tips. sot hele veien fram til A-stolpen med lys sotefilm.

Det ser pent ut, virker orginalt og veldig få purk som klager...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye fram og tilbake med dette om soting av ruter, og stripe i frontruta osv..

Det er lov å sote rutene på biler, men ikke frontrutene (frontruta og begge side rutene forran).. De bakom kan du gjøre hva du vil med, sotefilm, lakkere, male, sånn at du ikke har noe utsyn. Finnes noen biler uten bakrute®.. Men, har du ikke utsyn bakover, må du fjerne midtspeilet ditt!

Soting av sideruter er ikke tillatt i Norge, fordiom du får Tüv-papirer på det fra Tyskland, så hjelper det lite. Du skal ha så og så mye utsyn utav front-siderutene!

Der finnes biler hvor rutene er orginalt tonet og rutene er godkjente slik, da er det lov.

Beste tipset til å få tonet alle rutene på bilen (untatt frontruta) er rett og slett å få det gjort hos et firma som gjør dette ved å smelte filmen på ruta eller lignende.. Da ser det ut som det er slik orginalt og Biltilsynet/Politiet lar det høyt sannsynlig gå uten noe større sak. Men, om du har tonet dem selv med film så kan der være hull, rifter, ujevne kanter og lignende som viser at dette ikke er slik orginalt og du blir høyst sannsynlig bedd om å ta det av på stedet!

Dette med frontrute-streamer er jeg ikke helt sikker på, det sies jo så mye rart. At den kan være 12 cm ned på ruta, at den kan være like langt ned som solskjermene osv osv.. Men, en ting er sikkert.. Den frontrutestreameren du får kjøpe hos Foliatec får du med Tüv-papirer, så da kan du vise denne hos biltilsynet og få godkjent med streamer i frontruta, for så å bytte til noe annet.. Når du blir stoppet og de klager, så viser du vognkortet.. Bare spør kas :)

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soting av sideruter er ikke tillatt i Norge, fordiom du får Tüv-papirer på det fra Tyskland, så hjelper det lite. Du skal ha så og så mye utsyn utav front-siderutene!

Hvorfor klager vi ikke over dette... det står i en eller annen lov at det som er TUV godkjennt også er godkjennt i Norge.

Kan de brytte den loven slik uten videre uten å straffes for det..

:mad:

Volvo 945 GLTD 1991

Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt)

Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt)

(x) Opel Record 2.0S 1984

(x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by KERSHER

TUV papirer er mer "retningslinjer" og dermed ikke er en selfølge at alt med TUV er lovlig i norge

FEIL

Skal se om jeg finner det.... står nemmelig en plass at det som er TUV godkjennt også er lov i Norge..:rolleyes:

Sjekker det inne kort tid, må bare finne boka "kjøretøy forskrifter" som jeg skal ha en plass

Volvo 945 GLTD 1991

Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt)

Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt)

(x) Opel Record 2.0S 1984

(x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmh, sitter og leser her og ser jo det er mange forskjellige meninger om dette temaet, får vel slenge en til ut...

Mente da at det var lov å sote alle ruter bortsett fra frontruten og fremste siderute. Ikke slik at alt foran b-stolpen er fy fy. Eks. på Mk1 Golf og Mk2 Golf (frem til det ble kun en siderute foran) vil det da kunne være mulig å sote frem til fremste siderute. Det er jo delt rute foran på disse bilene og mente reglementet sa at man skal kunne bruke sidespeilet uten å se ut gjennom sotet rute.

Kan selvfølgelig være helt på bærtur her, men mener det var slik en gang i tia da jeg kjørte Golf

-Abarth-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Jonte

Det er lov å sote rutene på biler, men ikke frontrutene (frontruta og begge side rutene forran).. De bakom kan du gjøre hva du vil med, sotefilm, lakkere, male, sånn at du ikke har noe utsyn. Finnes noen biler uten bakrute®.. Men, har du ikke utsyn bakover, må du fjerne midtspeilet ditt!

Dette er BULLSHIT! Ser du på dei bilane uten bakrute, so ser du att dei har større side speil, det må du og ha dersom du har fjerna "sladrespeilet"

Det som reglane sei(som og står lenger opp i posten(brevet frå biltilsynet)) er att du skal kunne sjå utrykningskjøyretøy ut gjennom bakruta! Dette vil sei att du må ha ei viss grad av utsyn ut bakruta!

Senator 3.0 24v ;) Solgt doh

Golf 1.8 SOLGT

Ascona 1.6 . Spikar

Vectra 1.7td SOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by VW golf 2"cadence"

Dette er BULLSHIT! Ser du på dei bilane uten bakrute, so ser du att dei har større side speil, det må du og ha dersom du har fjerna "sladrespeilet"

Det som reglane sei(som og står lenger opp i posten(brevet frå biltilsynet)) er att du skal kunne sjå utrykningskjøyretøy ut gjennom bakruta! Dette vil sei att du må ha ei viss grad av utsyn ut bakruta!

Er reglene endret? Jeg leste dette i veitrafikkloven eller noe for en stund siden. Og der finnes mange biler UTEN bakvinduer.. Hvordan skal du kunne se gjennom metall?

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider