Gå til innhold

Rister i rattet!

Ranger emnet

HP-Invent

Anbefalte innlegg

Det rister i rattet når jeg kjører i rundt 100 km/t. bare lurer på hva det kan være. Har fått byttet hjullager, bærekule og tatt hjulstilling for ca et helvt år siden. Mekanikeren sa at det kunne riste litt enda. Kunne fikse det også, men han sa at det var ikke nødvendig. Fikk ikke med meg hva han sa han måtte bytte eller reparere for at det skulle bli bra. Hva kan det være?

I am a fucking streetracer, you know! :p

Mine biler... :P

*Toyota Supra

*Nissan 300 ZX

*Porsche 911 GT2

Eller, nei... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt, men veldig lite... merker det bare når en bremser hardt og jevnt. Fikk byttet de for et par mnd siden også, men tror de bare har slipt orginalskivene for det virker litt rart at jeg skal få kast etter så kort tid.

*Toyota Supra

*Nissan 300 ZX

*Porsche 911 GT2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by HP-Invent

litt, men veldig lite... merker det bare når en bremser hardt og jevnt. Fikk byttet de for et par mnd siden også, men tror de bare har slipt orginalskivene for det virker litt rart at jeg skal få kast etter så kort tid.

tips : fortell for all del ikke hva slags bil det er snakk om.

På mercen har jeg et lite problem med at nave framme er skjevt. Har ganske bra kast i venstre skiva. setter jeg på nye, er det bra ei lita stund, men så kaster det igjen. Få deg nye skiver, rengjør navet _ordentlig_, sett på skiva, sett på hjulet og dra det rundt. Hør etter om det er noen som helst antydning til at skiva subber annerledes mot klossen når du snurrer hjulet rundt. er det forskjell i det hele tatt, så sett på de gamle skivene igjen og få tak et nytt nav. Bytt dette og sett på nye skiver.

Det kan også være at hjulene dine trenger avbalansering. På en bil jeg hadde måtte de alltid kjøres noen runder ekstra i avbalanseringsmaskinen for at det skulle bli riktig. Var ganske mye lodd som skulle på der. Hvis de bare ble kjørt en gang, ble de helt for jævlig dårlig avbalansert. Avbalanserte dem fire ganger før jeg heller fikk en bekjent til å gjøre det. Han var den første til å kjøre maskina, ta på lodd, og kjøre maskina en gang til for å sjekke at det var rett. Hvis ikke det gjøres, kan det fort være gæli.

risting rundt 80 pleier å bety dårlig avbalansering, risting rundt 120 tyder på høydekast. Når det rister rundt 100 er det ikke så lett å si. Hva slags dimensjon har du på dekka ?

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Yoneck

risting rundt 80 pleier å bety dårlig avbalansering, risting rundt 120 tyder på høydekast. Når det rister rundt 100 er det ikke så lett å si. Hva slags dimensjon har du på dekka ?

bare for å spørre, hvordan vet du det? gjelder dette generelt eller?

har sinnsykt mye vibrasjon rundt 120-130kmt, så da høres det ut som det er høydeforskjell, og det kan vel ikke fikses siden det mest sansynlig er felgene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en toyota corolla... dek dim er 185/55-14" på sommeren og 155/70-13" på vinteren. Sommerdekk og vinterdekk er nye i år og i tilegg sommerfelgene. Det rister akkurat like mye på sommersettet, som på vintersettet. Vintersettet er også i vinter avbalnsert 3/4 ganger pga vi trodde det var problemet den gangen også.

BTW, hvor mye lufttrykk i 185/55-14" De på dekkbutikken sa jeg måtte prøve meg fram. Se når dekkflaten lå jevnt på asfalten.

*Toyota Supra

*Nissan 300 ZX

*Porsche 911 GT2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by sony606

bare for å spørre, hvordan vet du det? gjelder dette generelt eller?

har sinnsykt mye vibrasjon rundt 120-130kmt, så da høres det ut som det er høydeforskjell, og det kan vel ikke fikses siden det mest sansynlig er felgene?

Det er generelt, ja. Kjører du godt over 120, blir det nok delvis borte igjen. ca. 80 for ubalanse, og ca. 120 for høydekast. Varierer selvfølgelig litt med størrelse på hjulene, men det er ca. rundt der det ligger.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by HP-Invent

Det er en toyota corolla... dek dim er 185/55-14" på sommeren og 155/70-13" på vinteren. Sommerdekk og vinterdekk er nye i år og i tilegg sommerfelgene. Det rister akkurat like mye på sommersettet, som på vintersettet. Vintersettet er også i vinter avbalnsert 3/4 ganger pga vi trodde det var problemet den gangen også.

BTW, hvor mye lufttrykk i 185/55-14" De på dekkbutikken sa jeg måtte prøve meg fram. Se når dekkflaten lå jevnt på asfalten.

Står vel noe i bilen din om trykk, men jeg vil tippe på ca. 26-30

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider