Excaliburz Skrevet Juni 20, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 20, 2004 Har et problem med at bilen koker etter ca. 10-15minutters kjøring. Har sjekket om vannet går gjennom hele systemet, og det gjør det. Vannet går lett gjennom både radiator, varmeregister og motoren. Eneste problemet jeg har er en liten lekkasje på radiatoren, men kan en liten lekkasje på radiatoren ha _så_ mye å si? Trodde først at det var vannpumpen, så jeg skiftet den, men bilen er fortsatt like ille. Bilen er en Ford Scorpio 1985-modell, 2.8i GL Need help plz ;) Excaliburz onfiredevi Siter http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sven Skrevet Juni 20, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 20, 2004 Fiks lekkasjen din først. Det er ikke nødvendig å begynne å feilsøke før denne lekkasjen er ordnet. Kan godt være det kommer luft i kjølesystemet pga dette. Muligens kjølesystemet ditt også trenger å luftes, har den lufteskrue? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Finepix Skrevet Juni 20, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 20, 2004 Er nok lekkasjen som er problemet ja. Vann under trykk har høyere kokepunkt enn "vanlig" vann:) Siter 98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Yoneck Skrevet Juni 20, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 20, 2004 Originally posted by Finepix Er nok lekkasjen som er problemet ja. Vann under trykk har høyere kokepunkt enn "vanlig" vann:) Veldig skjelden det går over kokepunktet. Da skal det være snakk om ganske heftig belastning over litt tid. Hvis vannet sirkulerer greit, må det være noe feil med det som skal kjøle ned. Normalt når du kjører, så vil luftstrømmen gjennom radiatoren være nok. Vet ikke hvordan det er med f*rd, men du har vel ei vifte noe sted? elektrisk eller mekanisk? Tydelig at det er noe gæli, og hvis vifta går, _må_ det være noe med sirkulasjonen. det jeg ville prøvd : 1. Når det koker (eller like før, du vil ikke kjøre så lenge at det begynner å koke),kjenn om radiatoren er skikkelig varm. Er den det, er det antakeligvis bra sirkulasjon. 2. tett lekkasjen. Tror ikke det har så veldig mye å si, men hvis det drar luft inn i kjølesystemet, så er ikke det bra. 3. prøv å ta ut termostaten og kjør uten den. 4. kjør gjennom en heftig dose radiatorrens. Siter -fS Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jettamaster Skrevet Juni 20, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 20, 2004 det du kan gjere er å setta varmen på inne i bilen på full guffe. da vil kjølevatnet bli kjølt litt ned av ventilasjone. ikkje så veldig behagelig om sommaren når det er varmt.:fire: Siter -vw golf v 1,9 tdi (tddi) -vw jetta rsgl 1,6Weber. soon clean 2l 16v -vw golf II 1,6 cl Z-bra(rip) -vw jetta gl 1,8 91-mod "tuva"/rip) ligg unna vwcc / topcartuning.no. verdas største drittsekk driver dette firmaet. svindler Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Excaliburz Skrevet Juni 22, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 22, 2004 Originally posted by Yoneck Veldig skjelden det går over kokepunktet. Da skal det være snakk om ganske heftig belastning over litt tid. Hvis vannet sirkulerer greit, må det være noe feil med det som skal kjøle ned. Normalt når du kjører, så vil luftstrømmen gjennom radiatoren være nok. Vet ikke hvordan det er med f*rd, men du har vel ei vifte noe sted? elektrisk eller mekanisk? det jeg ville prøvd : 1. Når det koker (eller like før, du vil ikke kjøre så lenge at det begynner å koke),kjenn om radiatoren er skikkelig varm. Er den det, er det antakeligvis bra sirkulasjon. 2. tett lekkasjen. Tror ikke det har så veldig mye å si, men hvis det drar luft inn i kjølesystemet, så er ikke det bra. 3. prøv å ta ut termostaten og kjør uten den. 4. kjør gjennom en heftig dose radiatorrens. Har vifte ja, og den er mekanisk. Vifta m/vannpumpe fungerer som det skal iallefall. Har prøvd å kjent på radiatoren _mens_ bilen koker, men radiatoren var ikke varm nei, rundt 30-40grader, men tror sirkulasjonen skal være grei, iallefall gjennom varmeregisteret. Har også kjent på varmen gjennom varmeapparatet, den var varm i ca 5 sekunder, så ble den bare lunken etter det. Skal få i ny radiator og sjekke om den blir likere, for lekkasjen på den jeg har nå var visst ganske kraftig. Flere forslag på hva jeg kan/bør prøve? onfiredevi Siter http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hawkon Skrevet Juni 22, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 22, 2004 hmm, mens vi er inne på temaet.. noen som har noen fine triks ang. lufting av kjølesystemet? har kjørt bilen varm utallige ganger og etterfylt, men det blir liksom aldri helt fult... :rolleyes: Siter ->Spice my eco-box!<- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rfPolo Skrevet Juni 22, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 22, 2004 Originally posted by Hawkon hmm, mens vi er inne på temaet.. noen som har noen fine triks ang. lufting av kjølesystemet? har kjørt bilen varm utallige ganger og etterfylt, men det blir liksom aldri helt fult... :rolleyes: hmm, lekasje? enten ut i friluft, eller inn i motoren, defekt topp eller topppakning, eller turbo hvis den er vannkjølt. Se etter damp eller hvitrøyk av eksosen du. Har vifte ja, og den er mekanisk. Vifta m/vannpumpe fungerer som det skal iallefall.Har prøvd å kjent på radiatoren _mens_ bilen koker, men radiatoren var ikke varm nei, rundt 30-40grader, men tror sirkulasjonen skal være grei, iallefall gjennom varmeregisteret. Har også kjent på varmen gjennom varmeapparatet, den var varm i ca 5 sekunder, så ble den bare lunken etter det. Skal få i ny radiator og sjekke om den blir likere, for lekkasjen på den jeg har nå var visst ganske kraftig. Flere forslag på hva jeg kan/bør prøve? QUOTE] tror du bør sjekke termostaten din.. Siter - '01 SEAT Leon 4 20VT X '96 VW Polo Colour Concept Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hawkon Skrevet Juni 22, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 22, 2004 ikkeno hvitrøyk/damp... har tappa systemet ang. motorbytte, så det er det jeg holder på med. ser ikke lekkasje noen plass. kjører jo bilen så varm at den koker men ikke så mye at radiatortoppa løfter seg, stopper, klemmer på slanger og kjenner det er trykk der. så fyller jeg på igjen når det har roa seg litt Siter ->Spice my eco-box!<- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Finepix Skrevet Juni 22, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 22, 2004 Originally posted by Hawkon ikkeno hvitrøyk/damp... har tappa systemet ang. motorbytte, så det er det jeg holder på med. ser ikke lekkasje noen plass. kjører jo bilen så varm at den koker men ikke så mye at radiatortoppa løfter seg, stopper, klemmer på slanger og kjenner det er trykk der. så fyller jeg på igjen når det har roa seg litt De fleste motorer har jo en luftenippel på kjølesystemet. Står alltid montert på et høyt punkt på motoren, ofte på termostathuset. Kjør bilen varm, og skru opp nippelen mens bilen går på tomgang. Da skal lufta komme ut selv...:) Siter 98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VolvoTore Skrevet Juni 22, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 22, 2004 Originally posted by Finepix De fleste motorer har jo en luftenippel på kjølesystemet. Står alltid montert på et høyt punkt på motoren, ofte på termostathuset. Kjør bilen varm, og skru opp nippelen mens bilen går på tomgang. Da skal lufta komme ut selv...:) Dét er vel ikke heeelt sant vel... langt ifra alle som har dette. Og ofte kan den være litt vanskelig å finne. Originally posted by Hawkon hmm, mens vi er inne på temaet.. noen som har noen fine triks ang. lufting av kjølesystemet? har kjørt bilen varm utallige ganger og etterfylt, men det blir liksom aldri helt fult... Det du kan prøve å gjøre er å kjøre forhjulene opp på bukker eller stille bilen oppover en bratt bakke. Start motoren og la den gå til radiatoren akkurat blir varm, med full varme på varmeapparatet i bilen. Stopp bilen, la den kjøle seg ned litt og sjekk om det er nok kjølevæske i ekspansjonstanken/radiatoren. Hvis det er lite væske, fyll opp. Start deretter bilen igjen og la den stå på tomgang til den blir varm igjen, og se om den koker nå. Siter 76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt 87 Volvo 245GLE-Bruksbil 82 MB 280SE W126-Prosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kubbikkåre Skrevet Juni 23, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 23, 2004 Slet en stund med trykk i kjølesystemet på bilen min jeg også, en 94 Galant TD. Trodde først at det var luft i systemet, og etter utallige forsøk på å lufte det, skiftet jeg vannpumpa, uten at det hjalp noe særlig. Fant til slutt ut at det var kompresjonstrykket fra motoren som gikk over i kjølesystemet. Skiftet toppakning, uten at det hjalp. Skiftet toppen, uten at det hjalp. Skiftet motoren, da ble det bra. Grunnen til at det ble trykk, var visst en gåen sylinderforing. Får håpe det ikke er noe slikt som er problemet ditt... Siter Har for tiden: 1997 520 BMW Touring og 1994 VW Golf 1,4 (!!) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Excaliburz Skrevet Juli 6, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 6, 2004 Har funnet feilen på hvorfor bilen min koker nå.... Prøvde og skifte vannpumpe, radiator og toppakning, men ingenting hjalp.... Da stod det bare en ting igjen....Toppen... Viste seg at jeg har sprekk i _begge_ toppene mine.... Da blir det på huggern senere da.... :( Siter http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Yoneck Skrevet Juli 7, 2004 Rapporter Share Skrevet Juli 7, 2004 Originally posted by Excaliburz Har vifte ja, og den er mekanisk. Vifta m/vannpumpe fungerer som det skal iallefall. Har prøvd å kjent på radiatoren _mens_ bilen koker, men radiatoren var ikke varm nei, rundt 30-40grader, men tror sirkulasjonen skal være grei, iallefall gjennom varmeregisteret. Har også kjent på varmen gjennom varmeapparatet, den var varm i ca 5 sekunder, så ble den bare lunken etter det. Skal få i ny radiator og sjekke om den blir likere, for lekkasjen på den jeg har nå var visst ganske kraftig. Flere forslag på hva jeg kan/bør prøve? onfiredevi Tydelig at vannet ditt ikke sirkulerer ordentlig. Ok temp inn noen sekunder tyder på at det sirkulerer litt, men ikke mye. Dette skjer tydeligvis gjennom både radiator og varmeapparatregisteret. Det er i hvertfall tydelig at det er noe som er tett ettellerannet sted. Det du jo _kan_ gjøre for å finne ut om det er radiatoren eller ikke er å koble rørene til radiatoren sammen, slik at du kobler utenom radiatoren. La motoren gå til den blir passelig varm og se om varmeapparatet funker som det skal da. Ikke kjør for lenge, for du har lite kjøling med bare varmeappratet når du kobler utenom radiatoren. Hvis det fortsatt ikke er ordentlig varme i varmeappratet er det nok ikke radiatoren det er noe gæli med. Siter -fS Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.