Gå til innhold

Koking

Ranger emnet


Excaliburz

Anbefalte innlegg

Har et problem med at bilen koker etter ca. 10-15minutters kjøring. Har sjekket om vannet går gjennom hele systemet, og det gjør det. Vannet går lett gjennom både radiator, varmeregister og motoren. Eneste problemet jeg har er en liten lekkasje på radiatoren, men kan en liten lekkasje på radiatoren ha _så_ mye å si?

Trodde først at det var vannpumpen, så jeg skiftet den, men bilen er fortsatt like ille.

 

Bilen er en Ford Scorpio 1985-modell, 2.8i GL

Need help plz ;)

 

Excaliburz

 

onfiredevi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Finepix

Er nok lekkasjen som er problemet ja. Vann under trykk har høyere kokepunkt enn "vanlig" vann:)

 

Veldig skjelden det går over kokepunktet. Da skal det være snakk om ganske heftig belastning over litt tid.

Hvis vannet sirkulerer greit, må det være noe feil med det som skal kjøle ned. Normalt når du kjører, så vil luftstrømmen gjennom radiatoren være nok. Vet ikke hvordan det er med f*rd, men du har vel ei vifte noe sted? elektrisk eller mekanisk?

 

Tydelig at det er noe gæli, og hvis vifta går, _må_ det være noe med sirkulasjonen.

 

det jeg ville prøvd :

1. Når det koker (eller like før, du vil ikke kjøre så lenge at det begynner å koke),kjenn om radiatoren er skikkelig varm. Er den det, er det antakeligvis bra sirkulasjon.

2. tett lekkasjen. Tror ikke det har så veldig mye å si, men hvis det drar luft inn i kjølesystemet, så er ikke det bra.

 

3. prøv å ta ut termostaten og kjør uten den.

 

4. kjør gjennom en heftig dose radiatorrens.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det du kan gjere er å setta varmen på inne i bilen på full guffe. da vil kjølevatnet bli kjølt litt ned av ventilasjone. ikkje så veldig behagelig om sommaren når det er varmt.:fire:

-vw golf v 1,9 tdi (tddi)

-vw jetta rsgl 1,6Weber. soon clean 2l 16v

-vw golf II 1,6 cl Z-bra(rip)

-vw jetta gl 1,8 91-mod "tuva"/rip)

ligg unna vwcc / topcartuning.no. verdas største drittsekk driver dette firmaet. svindler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Yoneck

 

Veldig skjelden det går over kokepunktet. Da skal det være snakk om ganske heftig belastning over litt tid.

Hvis vannet sirkulerer greit, må det være noe feil med det som skal kjøle ned. Normalt når du kjører, så vil luftstrømmen gjennom radiatoren være nok. Vet ikke hvordan det er med f*rd, men du har vel ei vifte noe sted? elektrisk eller mekanisk?

 

det jeg ville prøvd :

1. Når det koker (eller like før, du vil ikke kjøre så lenge at det begynner å koke),kjenn om radiatoren er skikkelig varm. Er den det, er det antakeligvis bra sirkulasjon.

2. tett lekkasjen. Tror ikke det har så veldig mye å si, men hvis det drar luft inn i kjølesystemet, så er ikke det bra.

 

3. prøv å ta ut termostaten og kjør uten den.

 

4. kjør gjennom en heftig dose radiatorrens.

 

Har vifte ja, og den er mekanisk. Vifta m/vannpumpe fungerer som det skal iallefall.

Har prøvd å kjent på radiatoren _mens_ bilen koker, men radiatoren var ikke varm nei, rundt 30-40grader, men tror sirkulasjonen skal være grei, iallefall gjennom varmeregisteret.

Har også kjent på varmen gjennom varmeapparatet, den var varm i ca 5 sekunder, så ble den bare lunken etter det.

Skal få i ny radiator og sjekke om den blir likere, for lekkasjen på den jeg har nå var visst ganske kraftig.

Flere forslag på hva jeg kan/bør prøve?

 

onfiredevi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hawkon

hmm, mens vi er inne på temaet.. noen som har noen fine triks ang. lufting av kjølesystemet?

 

har kjørt bilen varm utallige ganger og etterfylt, men det blir liksom aldri helt fult... :rolleyes:

 

hmm, lekasje? enten ut i friluft, eller inn i motoren, defekt topp eller topppakning, eller turbo hvis den er vannkjølt. Se etter damp eller hvitrøyk av eksosen du.

 

 

 

 

 

Har vifte ja, og den er mekanisk. Vifta m/vannpumpe fungerer som det skal iallefall.

Har prøvd å kjent på radiatoren _mens_ bilen koker, men radiatoren var ikke varm nei, rundt 30-40grader, men tror sirkulasjonen skal være grei, iallefall gjennom varmeregisteret.

Har også kjent på varmen gjennom varmeapparatet, den var varm i ca 5 sekunder, så ble den bare lunken etter det.

Skal få i ny radiator og sjekke om den blir likere, for lekkasjen på den jeg har nå var visst ganske kraftig.

Flere forslag på hva jeg kan/bør prøve?

QUOTE]

 

tror du bør sjekke termostaten din..

- '01 SEAT Leon 4 20VT

X '96 VW Polo Colour Concept

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikkeno hvitrøyk/damp... har tappa systemet ang. motorbytte, så det er det jeg holder på med. ser ikke lekkasje noen plass.

 

kjører jo bilen så varm at den koker men ikke så mye at radiatortoppa løfter seg, stopper, klemmer på slanger og kjenner det er trykk der. så fyller jeg på igjen når det har roa seg litt

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hawkon

ikkeno hvitrøyk/damp... har tappa systemet ang. motorbytte, så det er det jeg holder på med. ser ikke lekkasje noen plass.

 

kjører jo bilen så varm at den koker men ikke så mye at radiatortoppa løfter seg, stopper, klemmer på slanger og kjenner det er trykk der. så fyller jeg på igjen når det har roa seg litt

 

De fleste motorer har jo en luftenippel på kjølesystemet. Står alltid montert på et høyt punkt på motoren, ofte på termostathuset. Kjør bilen varm, og skru opp nippelen mens bilen går på tomgang. Da skal lufta komme ut selv...:)

98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Finepix

 

De fleste motorer har jo en luftenippel på kjølesystemet. Står alltid montert på et høyt punkt på motoren, ofte på termostathuset. Kjør bilen varm, og skru opp nippelen mens bilen går på tomgang. Da skal lufta komme ut selv...:)

 

Dét er vel ikke heeelt sant vel... langt ifra alle som har dette. Og ofte kan den være litt vanskelig å finne.

 

Originally posted by Hawkon

hmm, mens vi er inne på temaet.. noen som har noen fine triks ang. lufting av kjølesystemet?

 

har kjørt bilen varm utallige ganger og etterfylt, men det blir liksom aldri helt fult...

 

Det du kan prøve å gjøre er å kjøre forhjulene opp på bukker eller stille bilen oppover en bratt bakke. Start motoren og la den gå til radiatoren akkurat blir varm, med full varme på varmeapparatet i bilen. Stopp bilen, la den kjøle seg ned litt og sjekk om det er nok kjølevæske i ekspansjonstanken/radiatoren. Hvis det er lite væske, fyll opp. Start deretter bilen igjen og la den stå på tomgang til den blir varm igjen, og se om den koker nå.

76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt

87 Volvo 245GLE-Bruksbil

82 MB 280SE W126-Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slet en stund med trykk i kjølesystemet på bilen min jeg også, en 94 Galant TD. Trodde først at det var luft i systemet, og etter utallige forsøk på å lufte det, skiftet jeg vannpumpa, uten at det hjalp noe særlig. Fant til slutt ut at det var kompresjonstrykket fra motoren som gikk over i kjølesystemet. Skiftet toppakning, uten at det hjalp. Skiftet toppen, uten at det hjalp. Skiftet motoren, da ble det bra. Grunnen til at det ble trykk, var visst en gåen sylinderforing. Får håpe det ikke er noe slikt som er problemet ditt...

Har for tiden: 1997 520 BMW Touring og 1994 VW Golf 1,4 (!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Originally posted by Excaliburz

 

Har vifte ja, og den er mekanisk. Vifta m/vannpumpe fungerer som det skal iallefall.

Har prøvd å kjent på radiatoren _mens_ bilen koker, men radiatoren var ikke varm nei, rundt 30-40grader, men tror sirkulasjonen skal være grei, iallefall gjennom varmeregisteret.

Har også kjent på varmen gjennom varmeapparatet, den var varm i ca 5 sekunder, så ble den bare lunken etter det.

Skal få i ny radiator og sjekke om den blir likere, for lekkasjen på den jeg har nå var visst ganske kraftig.

Flere forslag på hva jeg kan/bør prøve?

 

onfiredevi

 

Tydelig at vannet ditt ikke sirkulerer ordentlig. Ok temp inn noen sekunder tyder på at det sirkulerer litt, men ikke mye. Dette skjer tydeligvis gjennom både radiator og varmeapparatregisteret. Det er i hvertfall tydelig at det er noe som er tett ettellerannet sted. Det du jo _kan_ gjøre for å finne ut om det er radiatoren eller ikke er å koble rørene til radiatoren sammen, slik at du kobler utenom radiatoren. La motoren gå til den blir passelig varm og se om varmeapparatet funker som det skal da. Ikke kjør for lenge, for du har lite kjøling med bare varmeappratet når du kobler utenom radiatoren. Hvis det fortsatt ikke er ordentlig varme i varmeappratet er det nok ikke radiatoren det er noe gæli med.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår