Gå til innhold

Mitt Granada Prosjekt

Ranger emnet


Gjest Andeeh

Anbefalte innlegg

  • Svar 174
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by kimosabi

Bare husk på å bytt rådeboltene og hold deg UNDER 1bar så går nok dette bra.;) Rådene klarer seg men boltene er en liten svakhet. De er IKKE glad i overlading.

Forklar meg hvordan en rådebolt kan ødelegges på grunn av høyt sylindertrykk! Det er nemlig tilnærmet lik umulig.

 

Men turtall...! DET er velkjent for å rive av rådebolter.

 

(OBS! Dette gjelder konvensjonelle råder som er delt i to igjennom den horisontale sentrumslinjen der veiva skal være; og bolten er skrudd igjennom fra undersiden, og forbinder dermed "capen" med selve råden.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å elaborére litt;

Trykket i forbrenningskammeret dytter stemplet ned. Stemplet overfører kraften til kryssbolten, som i sin tur er forbundet med råden. Råden overfører kraften til veiva via _det øvre_ lagret, veiva snurrer rundt, og hjulene går rundt. Hvor spiller rådeboltene noen rolle for denne delen av takten? Den vanligste skaden ved dette tilfellet er at råden bøyer seg på grunn av trykket (ofte opp mot 4 tonn! Tenk deg å stille 4 personbiler oppå råden? Ser du at der er litt krefter innblandet?).

 

Men ved å bruke nok turtall er det ingen problem å rive en rådebolt i to; tenk på at hele råde- og stempelassemblyens masse og hastighet skal iløpet av ekstremt kort tid bremses ned fra en vanvittig hastighet, og dette attpåtil på en utrolig kort distanse. Her ligger ALLE kreftene over rodcapen og boltene som forbinder denne med resten av råden. Tenk på det på denne måten: DU er stemplet og råden. Du står opp ned inne i sylindret, du har spent fast en 100-kilos stålsylinder rundt beina (dette er da stemplet), og du holder deg fast i veiva med bare hendene.

 

Følgende skjer: Du blir dyttet opp sylinderveggen på tur mot TDC mens eksosventilen er åpen - dette er takten rett etter forbrenningstakten. Så, på cirka et tohundredels sekund skal du, på cirka 40 millimeters distanse (opp-og-nedover) bremse ned fra 100 km/t. Du blir fortsatt trukket opp av massen til det tunge "stemplet", og før du når å bremse opp glepper du taket i veiva, eller fingrene dine knekker. Er ikke bare bare å holde igjen 200 kilo, liksom.

 

Er det rart det er viktig med LETT innmat i motoren (les: råder og stempler)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såååååda, med turbotrim og mer effekt følger ALLTID mer turtall under ivrig kjøring. Det er ren logikk det, øyvind røyeng.

DERFOR nevner jeg rådeboltene. Skulle kansje spesifisert at jeg tenkte logisk med det utsagnet jeg ga, slik at diverse teoretikere ikke prøvde å hogge huet av meg.:D

Uansett så er rådeboltene en svakhet på 2.8'n og bortsett fra det så vil jeg igjen nevne at JEG ville neppe gått over 0.8 uten komp-senking og et oversyn av innmaten i blokka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg må holde meg på lavt turtall for at det skal fungere, skal jeg da gjøre det... :) Takker for info :)

 

Er veldig kjekt med hjelpende folk!

 

kimosabi - Hva med boltene på 2.3 da? Er det jeg skal bruke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir snakket om komp her.....

Når jeg bestilte stempler til Volvo motoren min stod det at det var ford stempler.... Ikke hvilken Ford.

Åssen borring har 2.3 Granada`n?

-Volvo 240 AT

-Golf II 84 mod. (Til salgs)

-Honda Accord Aerodeck 2.0 EXI 86 mod. (Ferdig og i daglig bruk etter opppussing)

x Mazda 626 1.8i 91 mod.

x Ford Sierra Cosworth Sedan 88 mod. Steg 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by kimosabi

Det er ren logikk det, øyvind røyeng.

*Kremt*, det er "Ryeng". Og forsterket hardware er aldri å forakte; jo sterkere innmaten er, jo mere moment tar man ut. (Les: 250 hester i årevis, eller 450 i en knapp uke - ladetrykket styrer sammen med bensinmengden og tenningstidspunkt hvor høyt sylindertrykket er (les: dreiemoment på hjulene)).

 

Jeg har sagt det før, og sier det igjen:

"Pass opp for tenningsbanken!" Den ødelegger motoren din før du rekker å si "kake". Og ofte kan motoren banke/detonere uten at en hører det, men selv dette er mere en nok skadelig for maskinen. De kan vurdere en slik "J&S Safeguard", som via en eller flere bankesensorer stiller tilbake tenninga straks banking/detonasjon oppstår. Vet ingenting om den, hvem som selger den, eller hva den koster, men en slik er verd sin vekt i gull. Men Safeguarden kan selvfølgelig ikke ta bort detonasjon som kommer av hvitglødende plugger eller andre "Hot Spots" i forbrenningskammeret (selv om detonasjonen mest sannsyling vil gå bort når Safeguarden stiller tenninga tilbake slik at temperaturen i forbrenningskammeret går ned). Sjekk om Safeguarden gir fra seg en lydalarm når den oppdager detonasjon - denne funksjonen kan være fin å ha når du hører "pling pling pling (detonasjon), og du ikke kan skjønne hvorfor bilen begynner å gå dårlig (på grunn av ugunstig, men trygg tenning).

 

Du har ikke bankesensor i Granadaen? Skaff en!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke Granada lenger men jeg har en Volvo og den har bankesensor.:D

 

Smart tankemåte du har øyvind røyeng, og en bankesensor er et selvfølgelig valg hvis man har planer om høyere temperaturer i forbrenningskamre etc.

K-Jet til Granada pleier å takle rundt 200hk uten tilleggsdyser men ikke spesiellt mye mer enn det. Bensinhodet er restriktoren der. MEN hvis man vil ha et bensinhode som flower mer så kan man ta en tur på skroten og se etter feks Mercedes m/åtter og K-Jet. De flower litt mer og da er man rimelig safe opptil 250-260hk.

Med tilleggsdyser og Intercooler så kan man sikkert kose seg opp til 300hk men da bør man minst forsterke toppakning, stempler, råder(rådeboltene har du fra før, ikke sant?).

Uansett så kommer du ikke så veldig mye lengre effektmessig i disse motorene så lenge de er såpass dårlig fløde i innsug og topper. Toppene har siamesiske eksosporter og det er det ingen som vil ha.flushit

Innsuget fløder også heller dårlig på 2.8i snurra så skal man over 300hk(uten å måtte TRØKKE lufta igjennom) så er hjemmelaga innsug det neste.

Topper m/tre eksosporter får man tak i i USA men de er SVÆRT vanskelig å snuse opp. Jeg vet kun om en i landet som har tatt seg bryet med å finne dem og han kaller seg BR Racing V6 her på forumet. En dude fra Gjøvik tror jeg. Prøv å kontakt han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår