Gå til innhold

Mitt Granada Prosjekt

Ranger emnet


Gjest Andeeh

Anbefalte innlegg

Originally posted by kimosabi

Smart tankemåte du har øyvind røyeng, og en bankesensor er et selvfølgelig valg hvis man har planer om høyere temperaturer i forbrenningskamre etc.

 

K-Jet til Granada pleier å takle rundt 200hk uten tilleggsdyser men ikke spesiellt mye mer enn det. Bensinhodet er restriktoren der.

*Kremt* - det er "Ryeng". Altså, "R-y-e-n-g". Bare for å ha det på det rene. Takker for ros; noe godt har det da kommet ut av alle timene jeg har sittet og lest.

 

Ang. K-Jetronic; Svenskene bruker å "gniste" noe inne bensinfordeleren, slik at den flower mere, men en bieffekt av dette er at bensinforbruket går en god del opp (men dette kan _helt_ sikkert tunes/løses på en fornuftig måte.

 

Og porting er alltid velkomment. Jo mere luft en får inn, jo mere bensin kan en tilsette og derav: mere effekt. Ang. Grenrør/eksosmanifoild - hvordan? Sveises fra grunnen av? Isåfall, hvilken stålkvalitet skal brukes? Det anbefales å bruke "321" rustfritt, da dette er meget solid, selv ved høye temperaturer. Tenk deg den store, tunge og fine T4-turbinen som henger der i en hvitglødende manifoild, og så plutselig kommer en hump - hørte jeg "antydninger til sprekkdannelser"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 174
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Joda, det å "gniste" bensinhodet pleier å funke det og men man kan uansett bare øke flødet littegranne.

Skal man ha mere effekt(særlig turbokonvertering)så MÅ bensinforbruket nødvendigvis gå opp. Særlig når sylindertrykket øker såpass som ved turbolading.

TRENDAB vet jeg har drevet endel med gnisting av bensinhoder. De er i Sverige.

Sikkert noen i Norge som gjør det også. Vil man vite hvem så må man kaste seg over telefonen og ta runden. ;)

Enig eller Øyvind Ryen?:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte noe her.:D

 

Jo, jeg mente at TOPPENE har siamesiske utblås (to på hver side istedet for tre) og INNSUGET fløder dårlig. Man kan porte innsuget på disse men det er ikke å anbefale siden disse har ganske tynne vegger fra før av. Men uansett så ekke konstruksjonen på disse innsuga så veldig avansert så det å få bygd et er absolutt "gjørbart".

Eksosmanifold/grenrør er alltid best i rustfritt siden rustfritt avgir tre ganger mindre varme enn et vanlig i stål. Dette gir en litt bedre puff på eksosen som dermed gir litt bedre respons på turboen.:dude:

Det med at denne manifolden skulle bli hvitglødende er nok litt fantasi så lenge man jobber med disse effektene og støtstang-motor men at 321 er tøft stål, det er sikkert og visst.:)

Det å bygge grenrør er noe man helst bør overlate til andre hvis man aldri har gjort det før og heller se og lære av den som gjør det. Men det finnes som sagt ferdige turbokit. til Granada med T03 flens å få kjøpt men det vet nok gutta i Consul/Granada-klubben mer om enn meg så sjekk der du, Andeeh.

 

BURTON POWER i England har MASSEVIS av stæsj til Taunus/Cologne 2.8 liter'n. Sjekk der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by kimosabi

Skal man ha mere effekt(særlig turbokonvertering)så MÅ bensinforbruket nødvendigvis gå opp. Særlig når sylindertrykket øker såpass som ved turbolading.

Enig eller Øyvind Ryen?:D

*Kremt* - det er "Ryeng".

 

Vil bare rette på/påpeke en liten ting her: bensinforbruket følger gasspedalen. Hondafolket i USA har stort sett samme forbruket på langkjøring som de hadde før turbokonverteringa; dette bestemmer en selv i lambda-tabellene i motorstyringa; denne går i closed loop ved delgass og cruising, og prøver etter beste evne å treffe blandingsforholdet som er angitt i tabellen. Hva man angir i denne tabellen (f. eks. 14,7) bestemmer i størst grad forbruket på langkjøring. Kompresjonsforholdet spiller også inn her sammen med en million millard trillion trilliard andre faktorer.

 

Og som nevnt tidligere er forbrenningstrykket proposjonalt med dreiemoment på hjulene. Det jo forsåvidt en klar sak at mere effekt krever mere bensin, og dermed går forbruket opp. Men nok om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal jeg få mer bensin da? Skal ha injection anlegg.. større dyser? Kan som sagt minimalt om dette.. De som bygger sammen med meg kan det, men hvis noen kan forklare? :)

 

Krever det mye mer bensin?

 

Btw, noen som vet hva det koster sånn ca å få laget dobbelt eksos? Er vel noen i trondheim som gjør det?

 

Tenkte jeg skulle ha 2,5" hele veien, med 1 par potter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Andeeh

Hvordan skal jeg få mer bensin da? Skal ha injection anlegg.. større dyser? Kan som sagt minimalt om dette.. De som bygger sammen med meg kan det, men hvis noen kan forklare? :)

 

Krever det mye mer bensin?

 

Btw, noen som vet hva det koster sånn ca å få laget dobbelt eksos? Er vel noen i trondheim som gjør det?

 

Tenkte jeg skulle ha 2,5" hele veien, med 1 par potter

 

innsprøytning er en del bedre enn forgasser! mindre bensinforbruk osv men Gassermotor me turbo lager GENIAL LYD! som søt musikk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Haien

 

innsprøytning er en del bedre enn forgasser! mindre bensinforbruk osv men Gassermotor me turbo lager GENIAL LYD! som søt musikk :D

 

Men visste du noen svar av det jeg lurte på? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Haien

 

asså den kommer til å bruke de samme som før kanskje mindre! kommer vel ann på trykk osv... granada bruker mye gas orginalt!

 

Tenkte mer på hvordan jeg skal på mer bensin til motoren? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår