Gå til innhold

Mitt Granada Prosjekt

Ranger emnet


Gjest Andeeh

Anbefalte innlegg

Originally posted by kimosabi

Det med at denne manifolden skulle bli hvitglødende er nok litt fantasi så lenge man jobber med disse effektene og støtstang-motor men at 321 er tøft stål, det er sikkert og visst.:)

 

 

 

1.jpg

 

2.jpg

-Volvo 240 AT

-Golf II 84 mod. (Til salgs)

-Honda Accord Aerodeck 2.0 EXI 86 mod. (Ferdig og i daglig bruk etter opppussing)

x Mazda 626 1.8i 91 mod.

x Ford Sierra Cosworth Sedan 88 mod. Steg 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 174
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by parelius

 

 

 

1.jpg

 

2.jpg

 

:eek:

Er ikke det litt for varmt?

 

MÅ jeg ha wastegate, og MÅ jeg ha intercooler i første omgang for å få det til å funke? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Andeeh

 

:eek:

Er ikke det litt for varmt?

 

MÅ jeg ha wastegate, og MÅ jeg ha intercooler i første omgang for å få det til å funke? :)

 

Det er normalt at det gløder hvis du kjører hardt med bilen....

 

Angående Wastegate så kjøper du deg turboer med intern WG så slipper du ekstern. Må ikke ha WG, men turboen går til Hælvette fort da....

Må ikke ha intercooler, det er bare og strekke rørene fra turboen og inn på innsuget, men IC er absolutt og anbefale.

-Volvo 240 AT

-Golf II 84 mod. (Til salgs)

-Honda Accord Aerodeck 2.0 EXI 86 mod. (Ferdig og i daglig bruk etter opppussing)

x Mazda 626 1.8i 91 mod.

x Ford Sierra Cosworth Sedan 88 mod. Steg 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by parelius

 

Det er normalt at det gløder hvis du kjører hardt med bilen....

 

Angående Wastegate så kjøper du deg turboer med intern WG så slipper du ekstern. Må ikke ha WG, men turboen går til Hælvette fort da....

Må ikke ha intercooler, det er bare og strekke rørene fra turboen og inn på innsuget, men IC er absolutt og anbefale.

 

Jeg har fått tak i en turbo hos huggern her, den har ikke WG..

Intercooler blir det hvis jeg finner en billig :) Takker så meget for svar :)

 

Blir ikke ladetrykket høyere etter hvor mye turtall man har? Eller?

 

Takk til deg også Haien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Andeeh

 

Jeg har fått tak i en turbo hos huggern her, den har ikke WG..

Intercooler blir det hvis jeg finner en billig :) Takker så meget for svar :)

 

Blir ikke ladetrykket høyere etter hvor mye turtall man har? Eller?

 

Takk til deg også Haien

 

nja! ladetrykk har nå vel et max punkt men trenger ikke være nesten ved turtallskutt forrde! wastegate er jo en stor fordel da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Andeeh

Tja, hvor mye koster en Wastegate da? Brukt billig som funker, hva vil du tro sånn ca?

Fra 500 og oppover, avhengig av stand. Sjekk for sprekker! Angående wastegate-fjær vil jeg nevne at fjæra som står i angir det minste trykket en kan kjøre på. For mindre trykk må fjæra byttes, selv om Ghettoløsninger som forlenging av aktuatorarm er mulig.

 

Nå er jeg enda ikke 100% sikker på økning av trykket, men vet at dette gjøres med en bleedventil, eventuelt en separat boostcontroller. Er bare ikke sikker på hvordan en kobler denne bleedventilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hva slags motor/effekt det første bildet er for noe jeg, Parelius. Det er ihvertfall IKKE en turbokonvertert 2.8. Skal du ha hvitglødende manifold/turbo så må man nok litt over 250hk.;) Lurer på om ikke det bildet er tatt med fargefilter jeg.

 

Ja, teknikken din stemmer den, øyvind ryeng, men når man bygger motor må man også bruke en stor del logikk. Mye bensin sparer motor'n mer og er man gjerrig på det så får man fort høl i stempla. Closed loop eller ikke.:) Og det er heller ikke uvanlig at bensinforbuket går litt ned ved "langkjøring" på trimma biler med elektronisk innsprøyting, siden man får en mer effektiv forbrenning. Dette krever at alt er bra samkjørt. Mere GAS til maskina har jeg gitt deg litt hint om hvordan du kan fikse i tidligere poster, Andeeh. Men det er hvordan JEG ville gjort det med litt tynn lommebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ha 2.8 topper og injection til 2.8.. blir vel litt mer fòr til kjeften da? (Mer bensin :))

 

Fikk forresten Burton Power sitt Performance Ford Parts blad 2 eller 3 dager etter bestilling :D

 

Noen som har wastegate og ic til salgs? :)

 

Øyvind - Jeg skal prøve å begrense trykket til 0.8, det er vel det wg er for? For å begrense trykket mener jeg.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Andeeh

Øyvind - Jeg skal prøve å begrense trykket til 0.8, det er vel det wg er for? For å begrense trykket mener jeg.. :)

Ja, wastegaten slipper eksospulsene forbi turboen slik at denne ikke skal snurre for fort (les: lage for høyt ladetrykk).

 

Angående en eventuell mapping av et eventuelt datasprut: Pass opp for "blind spots"! Dette er kort og godt snakk om området i mappet som ikke er... Mappet. For eksempel, hvis hele mappinga består av noen fullgasstriper ved maks ladetrykk, er resten av mappet et mysterium. Hva jeg har sett og lest mappes bilene først som sugemotor, og deretter på 0,1 bar, og mange forskjellige gassvinkler og belastninger, for så å fortsette på 0,2 bar og så videre. Er ikke helt stødig på dette ennå, men slik har de gjort det, de som har skrevet om det. Vet ikke om det er samme fremgangsmåten hos den vanlige tuneren i gata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold deg på MAKS 0.8bar så tipper jeg du klarer deg med K-Jet'n, Andeeh. HVIS du ikke skal jule dritten av maskina hver eneste dag.;)

Men husk å la motoren gå ett minutt etter varmkjøring før du stopper den og vær veldig snill med den før den er varm.

JEG ville satt inn en ekstra dyse for å være sikker.;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by kimosabi

Lurer på hva slags motor/effekt det første bildet er for noe jeg, Parelius. Det er ihvertfall IKKE en turbokonvertert 2.8. Skal du ha hvitglødende manifold/turbo så må man nok litt over 250hk.;) Lurer på om ikke det bildet er tatt med fargefilter jeg.

 

 

Det første bildet er tatt med mobiltlf, og det er langt i fra 250HK....

Det er riktig nok at det ikke er fra en 2.8, men fra en Turbo fra R-Sport kittet til Volvo med ca 150-160 HK :)

-Volvo 240 AT

-Golf II 84 mod. (Til salgs)

-Honda Accord Aerodeck 2.0 EXI 86 mod. (Ferdig og i daglig bruk etter opppussing)

x Mazda 626 1.8i 91 mod.

x Ford Sierra Cosworth Sedan 88 mod. Steg 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår