Gå til innhold

Bilstereo kobling

Ranger emnet

Martin H

Anbefalte innlegg

Lurte på hvilke kabler jeg trenger, skal ha dette annlegget i bilen:

En spiller, ikke kjøpt enda

- 2 stk 10" fatboy crunch subber

- 2 stk 6"9 cadence

- 1 stk 4 kanals forsterker

Er det egne sub utganger på forsterkerne eller er det et fett hvor jeg kobler dem, tenkte å ha 6"9 og subbene på samme forsterker.

er HELT grønn på bilstereo kobling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville, som mange andre her ( de fleste faktisk, men utskudd forekommer :P), anbefale et komponentsett foran istedet for 6*9.

Mye bedre og riktigere lyd.

Med det subvalget ville jeg kjørt en dedikert forsterker på subene og en på komponentsettet. Minst 40mm2 kabel, sikring avhengig av forsterkene.

2xSignalkabler, strømfordelingsblokk og styrestrøm komer i tillegg.

Dynamoen må også matche antal watt du vil vri ut av dette.

sikker på at forhandlerne her kan komme med fornuftige forslag om du hoster opp budsjettet ;)

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er et veldig budsjett opplegg, men en 2 kanals forsterker til subbene og så en 2 kanaler til 6"9, er ikke så veldig audiofil at det gjør noe, så no komponentsett tror jeg strengt tatt jeg ikke trenger ennå, er bare 17 år og planlegger bilstereoen, er en grunn til at jeg tar subbene iogmed at jeg får dem for 1000 lappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

viss du skal kjøre 2 par 6x9 så må du passe på at du får en 2kanaler som tåler 2ohm, eller så kan du bruke en 4 kanaler og en 2kanaler/monoblokk til subene.

det du trenger er:

strømledning hvertfall 4G (35mm2) ca 50kr metern

signal ledninger, 2 stk rundt 400 for noen bra

høytaler leding. masse å velge i her. fra ca 20kr metern

sikrings holder ca 50kr

deleblokk for strømmen bak. ca 100kr

Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Martin H

Er et veldig budsjett opplegg, men en 2 kanals forsterker til subbene og så en 2 kanaler til 6"9, er ikke så veldig audiofil at det gjør noe, så no komponentsett tror jeg strengt tatt jeg ikke trenger ennå, er bare 17 år og planlegger bilstereoen, er en grunn til at jeg tar subbene iogmed at jeg får dem for 1000 lappen.

Trenger ikke være audiofil, for å høre god forskjell på 6x9 bak og komposett foran.

Siden du alikevel har sub'er, er det ingen grunn til å bruke 6x9.

Gjør deg en tjeneste og monter et 6,5" komposett foran, og sub'ene i kasse bak. Du kommer garantert ikke til å angre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg kan jeg jo nevne at det å monterer 6*9 i hattehylla med fri klaring ned mot bagasjerommet der subene står er særdeles uheldig.

Membranene på 6*9" vil få juling ved hvert bassanslag fra 10" noe som vil medføre ytterligere forvrengning.

Siden du kun er 17, så kan det sikkert lønne seg å høre på velmente råd fra folk som Bisarre som har pusla med dette ei stund :)

Etpar timer overtid ekstra på sommerjoben vil nok gi deg det lille ekstra du trenger for å få et anstendig komponentsett. Planlegging er halve jobben ;)

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gjør deg selv en stooooor tjeneste og kjøp komponentsett!! å ha høytalere bak, men ikke foran er etter min mening bortkastet...snur du ryggen til scenen hvis det står et bra band og spiller der, kanskje? tenkte meg det. er på en måte det du gjør hvis du kun har høytalere bak.

du vil få et myyyye bedre lydbilde med et skikkelig komponentsett...

hvilken bil har du forresten? eller er du en 17åring med KUN drømmer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm interessant, er 17 og er i samme suppa..

har tenkt på 2x12" suber, 6`5" mellomtone bak, 10cm mellom framme samt 2 diskanter (mellom og diskant skal stå i hvert sitt hjørne av dashbordet) skal ikke ha noe i dørene kun i hver kant av bilen.. lurte på hvordan det oppsette vil fungere

Lenke til kommentar
Del på andre sider