Gå til innhold

Trenger hjelp.... trodde toppdekselpakningen var gåen

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Trenger hjelp.... trodde toppdekselpakningen var gåen (det var den oxo)....Men jeg har veldig lite peiling på motorer men mener at dette (røde ringen) er en "pushrod" som går ned til kammen ?

Kan jeg dytte pushroden oppover slik at jeg får satt på "rockerarm'en" igjen ?

 

IMG_0027_hjelp.jpg

 

Mvh Ottesen

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 72
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har den pushroden / støtstanga satt seg fast?

Den står bare i press mellom løfteren nede, og vippearmen oppe. Men hvis den har stått i motoren lenge så kan d ha blitt masse oljeslagg på den og da får du den ikke lengere opp enn max 2 cm.

Bør nok skru av innsuget for å inspiserer den og evt løftere.

Tar ikke lange tida d. :D

~Ratata~

4 doors - no waiting

http://www.drive4fun.net

 

No Turbo Shit, Just Real Power!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet ikke om støtstaget sitter fast eller bare er hard.....skal den være hard å rikke på ?

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ottesen

jeg vet ikke om støtstaget sitter fast eller bare er hard.....skal den være hard å rikke på ?

 

Støtstanga er ikke festet på noen måte.

Den sitter bare i spenn mellom løfteren og vippearmen. Når du har tatt av vippearmen skal du kunne rotere stanga.

Den er hol innvendig for å slippe igjennom olje, som kommer fra løfteren, for å smøre vippearmen. Vi snakker da mengder som et par drypp i sekundet :D

Kan hende den sitter fast i løfteren pga. gammel seig olje som holder den igjen, eller at det er slitt istykker der nede og har kilet seg.

 

Et billig tips (framfor å kjøpe nye deler) er at du kan ta ut alle løfterne, og gjøre dem reine ved å blåse igjennom dem med

avfettingsspray e.l. og så lufttrykk etterpå.

En evt. ny løfter koster 30,- stk! (hos Phoenix)

~Ratata~

4 doors - no waiting

http://www.drive4fun.net

 

No Turbo Shit, Just Real Power!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ratata

 

Støtstanga er ikke festet på noen måte.

Den sitter bare i spenn mellom løfteren og vippearmen. Når du har tatt av vippearmen skal du kunne rotere stanga.

Den er hol innvendig for å slippe igjennom olje, som kommer fra løfteren, for å smøre vippearmen. Vi snakker da mengder som et par drypp i sekundet :D

Kan hende den sitter fast i løfteren pga. gammel seig olje som holder den igjen, eller at det er slitt istykker der nede og har kilet seg.

 

Et billig tips (framfor å kjøpe nye deler) er at du kan ta ut alle løfterne, og gjøre dem reine ved å blåse igjennom dem med

avfettingsspray e.l. og så lufttrykk etterpå.

En evt. ny løfter koster 30,- stk! (hos Phoenix)

 

Nå har jeg tatt av vippearmen og tatt ut støtstaget, og sotti det riktig på plass igjen, men jeg tror jeg trenger å justere ventilene....

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.....dersom der er hydrauliske løftere (noe de fleste kjører med).

 

Vri på motoren slik at den sylinderen er på tenningspunktet sitt (det er samtidig med at motsatt sylinder i tenningsrekkefølgen veksler mellom innsug og exos ventil)

Skru vippearmen til den holder støtstanga uten slark. Skru så 1 runde til og sett den fast der. V8 er easy! :D

~Ratata~

4 doors - no waiting

http://www.drive4fun.net

 

No Turbo Shit, Just Real Power!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ratata

.....dersom der er hydrauliske løftere (noe de fleste kjører med).

 

Vri på motoren slik at den sylinderen er på tenningspunktet sitt (det er samtidig med at motsatt sylinder i tenningsrekkefølgen veksler mellom innsug og exos ventil)

Skru vippearmen til den holder støtstanga uten slark. Skru så 1 runde til og sett den fast der. V8 er easy! :D

 

Jeg er ikke så erfaren på dette...kan du forklare dypere ?

Hva mener du med vri på motoren ?....sette den i fri og dra veiva rundt ?

 

Mvh Ottesen

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ottesen

 

Jeg er ikke så erfaren på dette...kan du forklare dypere ?

Hva mener du med vri på motoren ?....sette den i fri og dra veiva rundt ?

 

Mvh Ottesen

Riktig!

Sett f.eks. en pipe på mutteren i nedre reimhjul (den som sitter på veiva)

og snurr motoren pent med en skralle.

NB! Den mutteren kan løsne!

Ta ut alle pluggene så er det lettere å snurre motoren.

~Ratata~

4 doors - no waiting

http://www.drive4fun.net

 

No Turbo Shit, Just Real Power!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OJSANN!!!

 

Der kan jo ikke støtstanga ha vært riktig satt på plass (eller knekt?) dersom den løfteren har hoppet ut av hullet sitt....

hmmmm..... løfteren har jo delt seg oxo.....

Her har noen pirka før, helt klart. Sikkert mista det lille C-klipset som skal holde på plass den fjæra og skåla over,

og bare montert sammen og gitt F***.

 

UGGHH!!

Godt at det er billige deler da :D

~Ratata~

4 doors - no waiting

http://www.drive4fun.net

 

No Turbo Shit, Just Real Power!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår