Gå til innhold

Trenger hjelp.... trodde toppdekselpakningen var gåen

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Originally posted by T/A 455

Det er ikke en toppakning som har røket? Mye hvit røyk kan være pga av vann.

 

ojj....det har jeg ikke tenkt over engang...kanskje det ? er det mye jobb å bytte selv a ? må vel av med ventilarmer,innsug og støtstag igjen da....

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 72
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Må ha av innsug. Løsne eksosanlegget, løsne alle vipearmene, ta ut alle støtstengene. Skru løs toppen løft den av og gjør godt reint. Bytt så toppakning og skru sammen med hjelp av moment nøkkel.

 

er en del arbeid, men klarte jobben selv på 8 timer ute på gårsplassen. Er fysisk handikappet så bruker nok litt lengre tid en mange andre. Ville nok brukt 3 timer til viss jeg skulle tatt begge sider. lykke til da :)

 

Sjekk vannstanden på radiatoren, har du mistet noe vann er det en indikasjon på dette. Men trenger nødvendigviss ikke å være så mye, hadde sprek i ene toppen uten at jeg merket det i noen særlig grad på vannstanden. Men var veldig mye hvit røyk bak bilen.

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by T/A 455

Det er ikke en toppakning som har røket? Mye hvit røyk kan være pga av vann.

 

Akkurat hva jeg oxo mener...

Skru av oljepåfyllingslokket og se om det er et hvit belegg i det, på innsiden. D kan da tyde på at du har/har hatt, vann i oljen, men man vet jo ikke om vannet er der ennå, eller om det skyldes toppakningen.

 

Du burde klare å skifte begge toppakningene i løpet av noen timer, dersom det ikke er noen bolter som føcker for deg. Det som tar tid er å justere alle ventilene etterpå..... :rolleyes:

~Ratata~

4 doors - no waiting

http://www.drive4fun.net

 

No Turbo Shit, Just Real Power!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ratata

 

Akkurat hva jeg oxo mener...

Skru av oljepåfyllingslokket og se om det er et hvit belegg i det, på innsiden. D kan da tyde på at du har/har hatt, vann i oljen, men man vet jo ikke om vannet er der ennå, eller om det skyldes toppakningen.

 

Du burde klare å skifte begge toppakningene i løpet av noen timer, dersom det ikke er noen bolter som føcker for deg. Det som tar tid er å justere alle ventilene etterpå..... :rolleyes:

 

hmmm.....skulle nok gå greit å bytte topppakninger ja... men å skru av oljepåfyllingslokket og se om det er hvit belegg der kan blir vansklig.... man ser kun 2 cm ned i den..... jeg tenkte jeg skulle ta en komp test imorra og se om det er stempelringer som kødder.... hvis jeg tar av innsugen+gasser og toppdeksler, vil det ha noe å si på kompen ?

 

Mvh Ottesen

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du tar av toppdekslene ser du samtidig om det er noe "grøt" nedi der. Olje og vann sammen er en veldig dårlig kombinasjon. Har du peilet oljen og sett at den er fin? Ofte er oljen "grøtete" viss toppakningen har røket på vann siden. Men toppakningsbrudd kan ikke utelukkes selv om oljen er fin.

 

Med gåen toppakning vill du nok med stor sannsynelighet ha dårlig komp uansett. Stempel ringene vill gi deg blå røyk, ikke hvit, så er nok ikke dem.

 

Jeg tror de sannsynelige feilen er en av følgende: toppakning,Sprek i toppen eller skjev topp.

 

Har motoren vært kjørt uten frostvæske? Antar at toppene er kraftig portet ettersom det er rundt 400hk i maskinen. Om motoren da har vært kjørt uten frostvæske er det mulig at den har rustet gjennom innsugs kanalene i toppene. Dette hadde faktisk skjed med mine topper, ikke pga kjøring uten frostvæske, men pga av at det var veldig lite gods igjen på innsugskanalene. Viss dette er tilfelle, fyll på radiatortett og kanskje alt blir bra igjen. Gjorde det med mine topper og kjører fremdeles med dem.

 

Så lenge du ikke plukker av toppene går det nok bra ;)

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmmm...... jeg må skru av ganske mye for å få løs toppen..... blir litt jobb dette.... jeg sjekket kompen istad før jeg begynte å skru fra hverandre..... 11.7-12 bar var det.... hvor mye skal jeg ha a ?

 

det begynte faktisk å brenne i motorrommet istad (JA JEG ER EN IDIOT !) det hadde kommet bensin på\vedsiden av coilen og det gikk dårlig.... WOFF sa det og det var flammer overalt... fikk slokket det fort da, ingen skader skjedd.....(heldigvis) :rolleyes:

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyder på at toppakningen ikke røket. Men er jo mulig du har en lekasje i en av innsugskanalene. Prøv radiatortett før du gjør noe mer.

 

Sjekk også at innsugspakningen ikke er røket, kan være lekasje over fra vannsiden til innsugssiden.

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by T/A 455

Tyder på at toppakningen ikke røket. Men er jo mulig du har en lekasje i en av innsugskanalene. Prøv radiatortett før du gjør noe mer.

 

Sjekk også at innsugspakningen ikke er røket, kan være lekasje over fra vannsiden til innsugssiden.

 

hmmm.... nå har jeg alllerede skrudd fra hverandre det meste og har kjøpt toppakninger og eksospakninger.... men bilen hadde vel ikke gått dårlig visst det bare var en lekasje på vannsiden til innsuget ?

 

Mvh Ottesen

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, bilen ville gått dårlig viss du har en lekasje fra vannsiden på innsuget og inn til innsugskanalen. Du vill fått fult av vann i sylinderene. I praksis vill det si at motoren kunn hadde gått på 6 sylindre.

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy faen nå er jeg så dritt lei hele bilen....anger2

Jeg har jo tatt en fra hverandre og byttet toppakninger,toppdekselpakninger, insugspakning, gasserpakning, olje filter, olje og løfter.....

 

Etter jeg byttet toppakning nå så skulle jeg skru på alt igjen.... det meste gikk greit men det var så å si umulig å få skruene in slik at jeg får sotti på grenrøra riktig..... når jeg endelig skulle starte den så hørte det ut som den gikk på 4-5 sylindre, ikkeno oljetrykk og vann lekker OVERALT.....

 

hel***** faen i......hfk,djksrywhr ty

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig toppene dine har slått seg. har du husket å stramme til med moment? Når du strammer til toppene husk å begynne på de midterste boltene og arbeid deg ut i en sirkel. Gjør du ikke det, er det stor sjangse for at pakningen ikke tetter bra.

 

Hvordan så den gammle pakningen ut, var den sprengt ut noen plaser, eller så den helt fin ut?

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig!

passa du på at alle metallflater var reine for gamle pakninger og annet skit?

Høres ut som at toppene ikke ligger skikkelig nedpå......

Er pluggledningene satt 100% riktig på? Altså riktig pluggledning mot riktig sylinder?

 

Så klart sånt suger når man er fersking, men her er det bare å begynne å leite, og antagelig demontere litt.

Faktisk beste måten å lære litt på.

 

Men: STÅ PÅ!! ;)

~Ratata~

4 doors - no waiting

http://www.drive4fun.net

 

No Turbo Shit, Just Real Power!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan få tatt noen bilder av pakninger osv senere (idag kanskje)

Jeg får ta og demontere igjen....jeg har lissom ikke så mye motivasjon nå....:rolleyes:

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår