Gå til innhold

Trenger hjelp.... trodde toppdekselpakningen var gåen

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

huff....det kommer eksos i radiatoren og vann fra potta. Hva skyldes det ?

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 72
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Deffekt(e) toppakning(er).

Det er bare å rive av innsug/topper igjen.... Nå som du har gjort det en gang før går det fort! Bare å sette igang og tenke på meter på meter med svartspor i asfalt :)

Lykke til!

 

EDIT: Ooops så du hadde edelbrock topper... er de av aluminium?

Ville isåfall sjekka om de er plane og se etter evt sprekker mellom ventilene i forbrenningsromma. Veit ikke om det er ett problem på disse toppene men best å sjekke når man er i gang.

244 Turbon lever igjen!!

(med mosegrodd grill etter 3-4år med lagring på gressbakke...)

04 Nissan navara

87 bmw 320i

73 amc hornet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by VEPSEN

Deffekt(e) toppakning(er).

Det er bare å rive av innsug/topper igjen.... Nå som du har gjort det en gang før går det fort! Bare å sette igang og tenke på meter på meter med svartspor i asfalt :)

Lykke til!

 

EDIT: Ooops så du hadde edelbrock topper... er de av aluminium?

Ville isåfall sjekka om de er plane og se etter evt sprekker mellom ventilene i forbrenningsromma. Veit ikke om det er ett problem på disse toppene men best å sjekke når man er i gang.

 

Toppakningene ?.... de byttet jeg jo sist uke.... sikkert gjort no feil jeg da...

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye tyder på at noe har gått skeis ja. Det rannt vel ikke vann ut av eksosen/eksos i kjølevann før du bytta pakninger? Kan være at det lekker vann ifra vannkanalen i innsuget og inn i en eller flere innsugkanaler også men det skulle ikke komme eksos i kjølevannet av det.

244 Turbon lever igjen!!

(med mosegrodd grill etter 3-4år med lagring på gressbakke...)

04 Nissan navara

87 bmw 320i

73 amc hornet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey... nå har jeg fått tilbake motivasjonen og begynt å skru... jeg har kommet så langt som å stramme til toppene, men jeg har fått høre at jeg skal stramme til med 80 lbft på de ved ventilene og 68 lbft på de ved eksosen.... jeg strammet nå til og bolten knakk SÅ KLART ! :( 80 Lbft er 110 nm på momentnøkelen min og jeg strammet ikke til med 100 nm engang :rolleyes:

 

Kan noen forklare hvilken rekkefølge jeg skal stramme i ? Jeg vet at jeg skal stramme i en sirkel, men kan noen utdype det slik at jeg ikke driter meg ut noe mer ?

 

Mvh Ottesen

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har byttet toppakning på T/Aen i går, den eter toppakninger som en jævla Cosworth.

Så lykke til, jeg har i allefall bestemt meg for å gå over til en mer "race" type toppakning.

 

Vi skrudde til toppene med 130nm (95lb/ft), så du har nok sikkert bare vært uheldig. Begynn med tiltrekningen på de midterste boltene og jobb deg utover i en sirkel.

 

Her finner du tiltrekningsmoment for Ford motorer. de skal ikke dras til like jævlig som Pontiac.

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tør ikke mer en 70 -80 mn jeg.... jeg kjenner at det ikke bør dras til hardere.....men 130 nm da man ! drunk Det er jo sykt...

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle.... nå har jeg skrudd til toppene og jeg har oxo prøvd radiatortett\sement...det hjalp ikke.... det lekker som bare f*** ut av plugghullet nå...

 

Ps: Toppen er støpejern

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toppene er i allefall trekt til med alt for lite moment. 65-72 ft.-lbs skal de trekkes til med. Dette er et sted mellom 91 og 103 nm. Er det for lite moment er det store muligheter for at toppakningen ryker. Før jeg gjorde noe mer ville jeg prøv å få tatt en lekasje test på toppene.

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg skal prøve å sette det sammen en gang til nå.... MEN en ting jeg tenkte på..... på bilde nedenfor (blokka) så er det jo vannkanaler på hver sin side (grønn ring)...

 

blokk.jpg

 

Disse vannkanalene er også på toppen (grønn ring)

 

toppen.jpg

 

Da kommer spørsmålet : Det er jo ikke det på pakningen ? hvilken vei setter jeg da pakningen ? Skal vannet renne ned kanalen nærmest girkassa eller radiatoren ? (rart skrevet men dere skjønner sikkert)

 

pakning.jpg

 

Mvh Ottesen

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by T/A 455

Toppene er i allefall trekt til med alt for lite moment. 65-72 ft.-lbs skal de trekkes til med. Dette er et sted mellom 91 og 103 nm. Er det for lite moment er det store muligheter for at toppakningen ryker. Før jeg gjorde noe mer ville jeg prøv å få tatt en lekasje test på toppene.

 

Det ser ut som om toppen er rett og det ser ikke ut som noen lekasje.... jeg skal ta en extra titt når jeg setter det sammen igjen..... Kan en topp av støpejern slå seg skjev ?

 

Ottesen

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at den ene ventilen din er mye renere enn de andre, det er ikke normalt. Mulig det lekker vann inn der?

 

Er litt for mye jala pakninger ute å går. Skal selv bestille meg nye toppakninger fra Jim Butler performance i USA (driver kun med Pontiac). Ford driver jo med mye forskjellig på maskinene sine, mulig du har fått toppakning til en annen type 302?

 

Det er ikke normalt at jern topper slår seg, skal ha kokt godt og lenge.

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by T/A 455

Ser at den ene ventilen din er mye renere enn de andre, det er ikke normalt. Mulig det lekker vann inn der?

 

Er litt for mye jala pakninger ute å går. Skal selv bestille meg nye toppakninger fra Jim Butler performance i USA (driver kun med Pontiac). Ford driver jo med mye forskjellig på maskinene sine, mulig du har fått toppakning til en annen type 302?

 

Det er ikke normalt at jern topper slår seg, skal ha kokt godt og lenge.

 

Pakningen er helt lik den gamle.... men spørsmålet er jo hvordan pakningen skal ligge.... hvor skal vannet igjennom ?

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde pakningene til SB Ford var merket med "FRONT" på den siden av pakningen som skulle mot fronten på motoren jeg..

 

Se nøye etter på den siden hvor den er "tett" (hvor du har merka med ?) på bildet, om det ikke står FRONT der...

So let me get this straight....your engine is 1.8 liters but my Pepsi is 2?

 

"Why is it a pair of panties but just one bra?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår