Gå til innhold

Mitt gti 8v k-jet Prosjekt

Ranger emnet


Superkølla

Anbefalte innlegg

Det er den øverst til venstre, idling speed valve...

 

tomgangsventil.gif

 

Sjekk om du har denne... vet ikke om den er nødvendig for å få bensin, men det var på denne jeg ikke hadde vakumslangen tilkoblet på, satte på en slange fra denne til gummiovertrekket på spjelet, og tror du ikke faenskapen fyra etterpå!!!

 

Ville tro at du ikke har vakumtrykk for å få spjelet til å løfte seg om du ikke har denne.

 

Har forresten en du kan få av meg da jeg tok med en extra fra huggeren da jeg ikke var sikker på om min fungerte riktig!!!

 

Men du ser iallefall på bildet hvordan den ser ut (så du kan sjekke om du har denne) siden det forrige bildet var så dårlig!!!

 

Håper dette var til hjelp:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. ser du har tatt bilder fra haynes boka. Men her syns jeg det virker som haynes surrer litt.

For "ventil for forhøyd tomgang"("Increased ideling speed valve") på bilen min har to vakumslanger ut, en til gummikåpa på gassspjeldet og en til den servo slangen, eller vakum booster som det står i den engelske versjonen (den vakumslangen som er bak innsuget/gassspjeldhuset.)

Dette stemmer med noen av bildene i boka hans, men på det første bildet du la ut så var det en ekstra duppeditt ved siden av ventil for forhøyd tomgang. Og på den tegningen under så virker det som det skal være vakumslanger til "aux.air valve"("tilsatsluftsslid"). på begge sider av tillhørende rør.

Det blei kanskje bare masse rør, men det jeg fortsatt lurer på.

Er det en ventil(eller annen dings) ved siden av "ventil for forhøyd tomgang" på alle modeller??

 

Jeg må uansett mangel noe vesentlig, for bilen klarer ikke og få bensin ut til dysene. Bytta hele insptruten i dag. Hjalp ikke en dritt. Gikk over bilen med startgass for å finne falskluft, fant ikke en dritt. Bilen produserer rett og slett ikke vakum i innsuget. Kan ikke fatte annet enn at det må værra pakninga mellom innsugesmannifold og toppen som er så like slitt rundt det hele at det ikke merkes med start gass, men fortsatt suger falskluft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei detta er helt fantastisk. Trudde ikke jeg behøvde å værra rakketforsker for å finne ut hvor bilen suger falskluft.. men tydeligvis. Skal gå over hele insuget i morra, og om nødvendig bytte hele driten.

Et lite prosjekt jeg skal teste først da. Ta av røret fra innsuget til til luftfilterboksen og tette dette fulstendig. Hvis den da fortsatt starter og går i 4 sekunder ( Den tida bruker den kun bensina som blir spylt inn gjennom kaldstartsventilen) Så er den jo nøtt til å suge all lufta den får fra et eller annet snodig sted.

Det er vell ikke mulig at det er noe feil med ventilåpningen så den trekker luft tilbake fra eksosen.. ?:confused:

 

Må jo værra et kjempehøl et sted, og finner jeg det er det frem med sveiseapperatet.. no more mister nice guy

 

Begynner å få et lite hatforhold til bilen nå, er redd det blir mye grisekjøring hvis den skulle bestemme seg for å begynne å gå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bytta innsuget... hjalp ikke en dritt.

Har spraya enda mer startgass rundt omkring og ikke finni tegn til falskluft.

Så tokk jeg å tetta den lill slangen som går fra luftfilteret til gasspjeltdet og holdt en plastpose rundt hoved røret rett før gassspjeldet.

Da fattern prøvde og starte bilen da, blei det et sinnsykt vakum og posen holdt på å bli sugd inn.

 

Dermed har jeg isolert problemtil til luftfilterboksen/spruten.

 

En liten runde til med startgass og jeg fant ut at han suger luft ved "idling speed valve". Om dette er falskluft eller ikke veit jeg ikke. Men vil uansett bytte ut denne dingsen.

 

Problemet nå er at ikke lenger får bensin til dysene ved å løfte på spjeldet inne i luftfilterboksen. Så nå har jeg tydligvis rota til i bensinfordeleren.

 

Skal gå løs på dette nå. Er lite sugen på å legga meg i kveld uten en bil som går...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nære på... men plutselig så fyran. Riktinok på rundt regna 2 og en halv syllinder. Men det trur og håper at det er bare snakk om noen plugger som har blitt sota ned på grunn av alt for mange halvstarter.

 

Har bytta innsug, bensinfordeler 3 ganger og det "lokket" den står på 2 ganger. Var en kombinasjon av ødelagt spjel i det "lokket" og minst en ødelagt bensinfordeler som sto litt omhverandre som gjorde detta ekstra vanskelig.

Men hvis bilen fortsetter å gå sånn som det står nå så er det jo håp!

 

Det tokk nesten 10 timer, og så ekstra stygt ut da motoren plutselig begynte å lage "klakkelyder". Da trudde jeg rådlagra var gått og satt meg ned me en trøstepris.

Men så kom jeg på at jeg hadde glemt å sette i dysene, og når jeg satt i dem var alt bra igjen. Trur jeg hadde fått i meg litt for mye bensindamp der, men letta blei jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår