one Skrevet Juni 24, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 24, 2004 Hei, driver å vurderer å bytte chip i 2.3-literen. Har kikket litt på forskjellige plasser og de fleste lover rundt 13hk/24Nm økning. Fra ei gresk side: Μοντέλο Τύπος HP rpm Nm rpm HP rpm Nm rpm +HP +Nm 100 2.3L 5cyl 136 5'700 186 4'000 149 5'800 210 3'800 13 24 Det som er angitt er HK+rpm og dreiemoment+RPM før/etter. Samt økning i HK/NM på 13 og 24. Det jeg spør etter er om noen har testet dette på en Audi 2.3 10V motor med merkbar forskjell, enten i bunndrag, respons eller noe sånn. I tilfelle, hvor kan jeg få fikset dette og til hvilken penge? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EyeLid Skrevet Juni 25, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 25, 2004 Enten justerer du tenningen din (BO racing), driter i tenning/chip og kaster i en kam, eller så kan du benytte deg av SKN chip eller stikke innom f.eks. ES-tuning Siter innehaver av ableitet.no; Audi Sport, Rallye & Racing Quattro host av twenty S1; Audi Sport Quattro S1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
one Skrevet Juni 25, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 25, 2004 "kaster inn en kam", det hørest lettvint ut :) Skulle nesten hatt en vraka 2.3 med inntakt motor++ som jeg kunne eksperimentert med... Har du gjort noe med din? Har sett på sidene til ES-Tuning, de skal ha 4500,- og det er ikke så langt unna meg... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EyeLid Skrevet Juni 25, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 25, 2004 Bilen min er 100% original foruten 17" og senking, så jeg har ikke gjort noe - enda... :) En chip er vel den "beste" løsningen, men dyre i forhold til effektvinningen da. Blir 150hk motorer disse 2.3Eene... Vet ikke om noen som har chippet slik motor faktisk. En kam tror jeg ikke er så vanskelig å få byttet på en 2.3er fordi det kun er 2 ventiler per sylinder og kammen ligger godt tilgjengelig i toppen av motoren. Selvfølgelig skal man vite momenter etc på skruer/bolter og slikt for etterstramming av forskjellige ting. Ingen kjempejobb om noen som vet hva de gjør plukker på det. ES sa ca 4500kr til meg også, så du får jo vurdere. Virker seriøse nok der ihvertfall, så ville ikke vært skeptisk til å levere inn bilen der. Evt tar du eksos, kam og chip, tror kanskje du sniffer på 165-170hk på en slik motor da - uten at jeg skal gi noe garanti for det. Siter innehaver av ableitet.no; Audi Sport, Rallye & Racing Quattro host av twenty S1; Audi Sport Quattro S1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chosen Skrevet Juni 25, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 25, 2004 Chip'n gjør vel også at man bruker får litt mindre bensinforbruk om jeg har forstått det rett..? :) Siter Mvh Chosen har ikke bil enda :( Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EyeLid Skrevet Juni 25, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 25, 2004 ja, chip"trim" er jo rett og slett optimering av tenning og luft/bensin forholdene, motoren går renere med optimal forbrenning. Siter innehaver av ableitet.no; Audi Sport, Rallye & Racing Quattro host av twenty S1; Audi Sport Quattro S1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
one Skrevet Juni 25, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 25, 2004 Leste også at man burde bytte til 98 oktan etter chipping for å unngå tenningsbank, noen kommentar til det? Antar man merker forskjell på selv usle +12-14hk. Får se om det ikke blir en tus oppover til ES-tuning etterhvert. Ny kam er vel litt mer kostbart antar jeg... ikke har jeg sett noen som tilbyr det til 2.3'n heller. De på ES-tuning har nok svar på dette også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr.X Skrevet Juni 25, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 25, 2004 Synes 12hk høres mye ut.. vaneligvis bruker men jo å få ut 5-6hk vil men måler det da.. Men man har jo hørt om fol som trur man får mere effekt med efektanlegg også:D Siter For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EyeLid Skrevet Juni 25, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 25, 2004 ES har også et kamkit til 3000kr, mener det var PiperCross (bra merke), så da får du velge og vrake. De regnet med 10 000kr totalt for det når jeg snakket med dem hvertfall. Angående dette med 98 så gjelder det mest for turbomotorer som er spesielt avhengig av at tenningen blir mest effektiv pga mengdene med luft og bensin i forhold til en sugemotor. 98 hjelper jo selvfølgelig på alle biler ;) Siter innehaver av ableitet.no; Audi Sport, Rallye & Racing Quattro host av twenty S1; Audi Sport Quattro S1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
one Skrevet Juni 25, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 25, 2004 Ingen som har egne erfaringer med chipping av 2.3 10V motoren her da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
one Skrevet Juni 25, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 25, 2004 Takk for innspillet EyeLid, har allerede sendt en forespørsel til ES ang. kam + chip. Skal bli interessant å høre hva de finner ut av. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EyeLid Skrevet Juni 25, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 25, 2004 ville bare gi en liten kommentar på en ting, at ja, du får kanskje ikke mer enn 17hk til 150hk (roughly) men det er jo respons og effekt og dreiemomentskurvene som er viktig på hvordan du opplever det. Er den jevt høyere hele turtallsspekteret går jo bilen bedre. Si ifra hva det blir til! :) Siter innehaver av ableitet.no; Audi Sport, Rallye & Racing Quattro host av twenty S1; Audi Sport Quattro S1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
one Skrevet Juni 25, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 25, 2004 Det er helst litt mer Nm jeg er ute etter ja... noen racerbil blir det nok aldri. Med tanke på at jeg ikke gav mer enn 55K for den i februar, så er ikke 10K til så ille. Står en del om 2.3 tuning på denne siden: http://www.typc4.de/23erTuning/23Tuning.html Med mine begrensede tysk-kunnskaper så sier det meg desverre ikke så mye. Men ser ikke ut til at det er snakk om noe turbo-konvertering iallefall. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
one Skrevet Juni 29, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 29, 2004 Nye frågor fra en med tilnærmet null motor-kunnskaper. Følgende info er hentet fra en av leverandørene til ES-Tuning, det er altså snakk om 3 forskjellige kam'er til 2.3 10V http://www.catcams.be/800x600/prod01Alist.htm?PN10025xx.js Noen som kan si meg hva disse betegnelsene betyr? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EyeLid Skrevet Juni 29, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 29, 2004 mer grader, høyere turtall. Men dette betyr også at du flytter bruksområdet VEKK fra bunnen av. Tror 262° er en grei kam om du skal ha bilen litt mer livlig men samme egenskaper. Ellers bil jeg kanskje tro at det minste gradtallet sier noe om lukkningsdelen av en omdreining, og mm tallene sier noe om løft og hvor lang åpningstiden. Bare mine antagelser altså Siter innehaver av ableitet.no; Audi Sport, Rallye & Racing Quattro host av twenty S1; Audi Sport Quattro S1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.