Gå til innhold

Chip-tuning av sugemotor

Ranger emnet


one

Anbefalte innlegg

Hei, driver å vurderer å bytte chip i 2.3-literen. Har kikket litt på forskjellige plasser og de fleste lover rundt 13hk/24Nm økning.

 

Fra ei gresk side:

 

Μοντέλο Τύπος HP rpm Nm rpm HP rpm Nm rpm +HP +Nm

100 2.3L 5cyl 136 5'700 186 4'000 149 5'800 210 3'800 13 24

 

Det som er angitt er HK+rpm og dreiemoment+RPM før/etter. Samt økning i HK/NM på 13 og 24.

 

Det jeg spør etter er om noen har testet dette på en Audi 2.3 10V motor med merkbar forskjell, enten i bunndrag, respons eller noe sånn.

 

I tilfelle, hvor kan jeg få fikset dette og til hvilken penge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

"kaster inn en kam", det hørest lettvint ut :) Skulle nesten hatt en vraka 2.3 med inntakt motor++ som jeg kunne eksperimentert med...

 

Har du gjort noe med din?

 

Har sett på sidene til ES-Tuning, de skal ha 4500,- og det er ikke så langt unna meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen min er 100% original foruten 17" og senking, så jeg har ikke gjort noe - enda... :)

 

En chip er vel den "beste" løsningen, men dyre i forhold til effektvinningen da. Blir 150hk motorer disse 2.3Eene...

Vet ikke om noen som har chippet slik motor faktisk.

 

En kam tror jeg ikke er så vanskelig å få byttet på en 2.3er fordi det kun er 2 ventiler per sylinder og kammen ligger godt tilgjengelig i toppen av motoren. Selvfølgelig skal man vite momenter etc på skruer/bolter og slikt for etterstramming av forskjellige ting. Ingen kjempejobb om noen som vet hva de gjør plukker på det.

 

ES sa ca 4500kr til meg også, så du får jo vurdere.

Virker seriøse nok der ihvertfall, så ville ikke vært skeptisk til å levere inn bilen der.

 

Evt tar du eksos, kam og chip, tror kanskje du sniffer på 165-170hk på en slik motor da - uten at jeg skal gi noe garanti for det.

innehaver av ableitet.no; Audi Sport, Rallye & Racing Quattro

host av twenty S1; Audi Sport Quattro S1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste også at man burde bytte til 98 oktan etter chipping for å unngå tenningsbank, noen kommentar til det?

 

Antar man merker forskjell på selv usle +12-14hk. Får se om det ikke blir en tus oppover til ES-tuning etterhvert.

 

Ny kam er vel litt mer kostbart antar jeg... ikke har jeg sett noen som tilbyr det til 2.3'n heller. De på ES-tuning har nok svar på dette også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ES har også et kamkit til 3000kr, mener det var PiperCross (bra merke), så da får du velge og vrake.

 

De regnet med 10 000kr totalt for det når jeg snakket med dem hvertfall.

 

 

Angående dette med 98 så gjelder det mest for turbomotorer som er spesielt avhengig av at tenningen blir mest effektiv pga mengdene med luft og bensin i forhold til en sugemotor.

98 hjelper jo selvfølgelig på alle biler ;)

innehaver av ableitet.no; Audi Sport, Rallye & Racing Quattro

host av twenty S1; Audi Sport Quattro S1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ville bare gi en liten kommentar på en ting, at ja, du får kanskje ikke mer enn 17hk til 150hk (roughly) men det er jo respons og effekt og dreiemomentskurvene som er viktig på hvordan du opplever det. Er den jevt høyere hele turtallsspekteret går jo bilen bedre.

 

Si ifra hva det blir til! :)

innehaver av ableitet.no; Audi Sport, Rallye & Racing Quattro

host av twenty S1; Audi Sport Quattro S1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helst litt mer Nm jeg er ute etter ja... noen racerbil blir det nok aldri. Med tanke på at jeg ikke gav mer enn 55K for den i februar, så er ikke 10K til så ille.

 

Står en del om 2.3 tuning på denne siden: http://www.typc4.de/23erTuning/23Tuning.html

 

Med mine begrensede tysk-kunnskaper så sier det meg desverre ikke så mye. Men ser ikke ut til at det er snakk om noe turbo-konvertering iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mer grader, høyere turtall. Men dette betyr også at du flytter bruksområdet VEKK fra bunnen av.

 

Tror 262° er en grei kam om du skal ha bilen litt mer livlig men samme egenskaper.

 

Ellers bil jeg kanskje tro at det minste gradtallet sier noe om lukkningsdelen av en omdreining, og mm tallene sier noe om løft og hvor lang åpningstiden. Bare mine antagelser altså

innehaver av ableitet.no; Audi Sport, Rallye & Racing Quattro

host av twenty S1; Audi Sport Quattro S1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår