lars_b Skrevet Juni 24, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 24, 2004 Får meg muligens 531 topp fra en 230FB motor. Etter det jeg har forstått så skal denne toppen gi ca 20 HK ekstra, men kompresjonen er den samme som 530. Stemmer det eller er jeg helt på jordet???? Spm 2: hva er kompen i en b230FB 940 motor. hvor mye er den verd og hvor mange hk tåler den ????? Siter Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
parelius Skrevet Juni 25, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 25, 2004 Kompresjonen faller litt med 531 topp.... Kan nevne min motor som har 8.7 med 530, og med 531 ville jeg fått 8.5 i komp... Siter -Volvo 240 AT -Golf II 84 mod. (Til salgs) -Honda Accord Aerodeck 2.0 EXI 86 mod. (Ferdig og i daglig bruk etter opppussing) x Mazda 626 1.8i 91 mod. x Ford Sierra Cosworth Sedan 88 mod. Steg 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bcrazy Skrevet Juni 26, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 26, 2004 Kompen i B230FB er 9.3:1 Hva den tåler effektmessig er jeg ikke sikker på. Den har ihvertfall de tykke rådene, stemplene er ikke smidd, så vidt jeg vet. Alt mellom 250-350 hk vil jeg tippe. En "svakhet" på B230 motorer før 93-94 eller noe er at de ikke har underspyling av stemplene, dette sammen med at de har kortere stempler enn B23 serien, kan medføre at du får skjørte bank når motoren har gått langt. Vet ikke hvordan det er på B230 serien mellom 85-89. På min B230FB (278.000km) har jeg såvidt antydning til skjørtebank på kald tomgang. 531 toppen har bedre innsugskanaler. B230FB kom med VX eller VX3 kam, som gir litt mere guffe en M kam som sitter i B230F http://hjem.get2net.dk/bengaard/newpage21.htm 531 og 405 har litt større forbrenningsrom enn de andre http://www.turbobricks.com/specs.php?content=sohc_heads Siter 1991 940 GL B230FB 340.000 km Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
parelius Skrevet Juni 26, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 26, 2004 Om underspylingen er en nødvendighet i 230 motorene har vært diskutert før her i forumet og svenske forum. På TPC er det flere som har trimmen orginale 230ft blokker Uten underspyling til rundt 400 HK. Vil ikke si at Uten underspyling er en svakhet, men Med underspyling er en extra sikkerhet! Siter -Volvo 240 AT -Golf II 84 mod. (Til salgs) -Honda Accord Aerodeck 2.0 EXI 86 mod. (Ferdig og i daglig bruk etter opppussing) x Mazda 626 1.8i 91 mod. x Ford Sierra Cosworth Sedan 88 mod. Steg 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bcrazy Skrevet Juni 27, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 27, 2004 vil ikke si det er en svakhet jeg heller, men har lest at på motorer som skal gå langt gjør underspyling at det tar lenger tid før man får skjørte bank. Siter 1991 940 GL B230FB 340.000 km Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.