Gå til innhold

morten's golf 1 thread

Ranger emnet

Mort1

Anbefalte innlegg

• Svar 84
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Det dokumentet hjelper egentlig veldig lite hvis du vil at VW skal godkjenne ombyggingen. De godtar kun ombygging til noe som er levert innen VAG konsertnet. Det ble aldri levert Golf 1 med 16V motor. Det nærmeste man kommer er Scirocco II med 16V Tilfeldigvis så bygger de på nesten samme bil og delene kan brukes omhverandre. En annen ting er at Biltilsynet krever at dokumentasjonen er til din bil og kun den. Altså ikke et generelt rundskriv.

En annen måte å få bilen godkjent ombygget er ved å benytte seg av biltilsynets kunnskap og råd i en ombyggigns sak. Så lenge de føler seg kompetente vil de være med på en seriøs ombygging. Jeg har nettopp vært i kontakt med biltilsynet i Oslo angående ombygging/motor bytte i min Golf1. De var ikke uvillige til å godta et motorbytte til annet en tidligere typegodkjent så lenge effekt økningen ikke var ekstrem. Han sa 150hk ok, 200hk så måtte vi diskutere litt mer. De tar ikke på seg ansvar og når de ikke kan nok så roper de etter et kompetent tredjeparts firma som feks TÜV i tyskland, men TÜV er ikke det eneste firmaet de godtar.

Det første man bør gjøre ved en eventuel ombygging er å snakke med biltilsynet og få de med i prosessen fra starten av.

"mk1classic"

'83 Golf GTI Rabbit

'83 Golf GTI "Prosjekt"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde heller ikke at biltilsynet ville godkjenne en slik ombygning lengre, for de gjorde det tidligere, men har i senere tid fått høre at det er de ikke så vanskelig på, men det avhenger av hvor du bor.....

Og er det ikke biltilsynet en vil skal godkjenne det og ikke VAG?

Papiret er vel ment som en veilednning og ikke som et godkjenningspapir, sånn leser jeg det. Sikkert greit å ha med seg til Biltilsynet til info for dem.

PS:

Oettinger kom med en MK1 GTI 1.6 16v

- 03 Audi S3

- 89 VW Golf GT Syncro

[x] 99 Audi S3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel ja og nei. Når det blir snakk om en ombygging til noe annet enn en typegodkjent modell så er det biltilsynet som godkjenner ombyggingen ved hjelp av dokumentasjon utarbeidet av en tredjepart (TÜV, bilprodusent osv)

Edit: Oettinger versionen var vel ikke orignal levert unntatt i Frankrike og Japan.

"mk1classic"

'83 Golf GTI Rabbit

'83 Golf GTI "Prosjekt"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mort: ka bakgrunn hadde du før du begynte å restaurere? gått mekanisk, skrudd mye moped eller noe sånt? har lyst å fikse opp en eller annen bil, men eg kan fint lite så då blir det vel til at eg får folk til å gjøre det for meg, og det e ikkje så kult..

Bil: 07 Volvo V70

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo skrudd en del bil siden jeg kjørte opp for snart 10 år siden, og moped før der, trøsykkel, og trehjulsykkel før der igjenn :D Har ikke no Mekanisk utdannelse nei, utenom masse god hjelp og gode tips fra nabo'n.. Det er bare og tørr å prøve, så finner du ut av litt av hvert underveis. Har nok feila og driti meg ut av og til, men det lærer en av.. :cool:

87 Golf Gti

78 Golfcart

84 Honda MB5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by EspenB

Jeg trodde heller ikke at biltilsynet ville godkjenne en slik ombygning lengre, for de gjorde det tidligere, men har i senere tid fått høre at det er de ikke så vanskelig på, men det avhenger av hvor du bor.....

Og er det ikke biltilsynet en vil skal godkjenne det og ikke VAG?

Papiret er vel ment som en veilednning og ikke som et godkjenningspapir, sånn leser jeg det. Sikkert greit å ha med seg til Biltilsynet til info for dem.

PS:

Oettinger kom med en MK1 GTI 1.6 16v

Jeg fikk vag til å godkj hav som sto i papirene som jeg måtte gjøre, og biltilsynet titta ikke engang på bilen, bare noe spørmål og jeg hade det gokj i vognkortet.

Projekt Polo

Projekt Vento

Projekt Bora

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med g60 turbo da?

Er de helt vrang i Kristiansund eller?

Hva tror dere..

Det er da ikke snakk om noen effektøkning på motor da.. sier vi :)

VW Bora 1.8t 2001 mod

til salgs VW Golf II 1988 mod g60 turbo

x Mitsubishi Glanalt 1981mod (sladdebil)

x golf gl 1,8 1988 jema

x Ford Sierra 2.0 is vraka

x Fiat Uno Fire 1,0

x Nissan Cherry 1,5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by pahf

ok,hva er planene nå da?

Først skal motoren ut igjenn, før bremse og bensinrør monteres, så skal den pusses og lakkes(marsrot) før montering av resten.. blir jo kun Golf 2 dash, og 2 stoler i bilen, samt et bur.. Motoren blir vel som den er i første omgang..

87 Golf Gti

78 Golfcart

84 Honda MB5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Originally posted by Havdal

Tjobing =)..Har du demperne mine ? Må på eu kontroll skjønner du :)

Hallo.. Jo, kan få di i morgen, hvis jeg rekker å bli ferdig på jobb i normal tid.. Har du di andre golfene enda? Skulle hatt det feste til kjølevesketanken på støtdemper tårnet hvis du har..

87 Golf Gti

78 Golfcart

84 Honda MB5

Lenke til kommentar
Del på andre sider